اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گامی ارزشمند در صنعت پنبه کشور

رونمایی از دو رقم هسته ای پنبه «پرتو» و «تابان» در گلستان/ ارقام جدید از فصل زراعی آینده در اختیار پنبه کاران کشور قرار می‌گیرد

برای نخستین بار دو رقم جدید موتانت پنبه «پرتو» و «تابان» با بهره گیری از فناوری‌های صلح آمیز هسته ای معرفی شد.

رونمایی از دو رقم هسته ای پنبه «پرتو» و «تابان» در گلستان/ ارقام جدید از فصل زراعی آینده در اختیار پنبه کاران کشور قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، برای نخستین بار در کشور دو رقم جدید پنبه به نامهای "پرتو و تابان" متحمل به شوری، بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی اصلاح و معرفی شد.

ارقام مذکور طی یک برنامه تحقیقاتی 14 ساله و با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته ای به ثمر نشست.

امروزه پروژه‌های متعددی در سطح جهان با همکاری سازمان فائو و آژانس بین المللی انرژی اتمی در دست اجراست که نشان از اهمیت روش های نوین هسته ای در خلق ارقام گیاهی جدید دارد.

بر این اساس، محققان پنبه کشور نیز با بکارگیری روشهای نوین هسته ای موفق به ایجاد ارقام دید پنبه متحمل به تنش های زنده و غیرززنده محیطی شدند که پس از کسب موفقیت‌های آزمایشگاهی و میدانی در مناطق مختلف کشور و تائید کمیته ملی معرفی ارقام به نامهای پرتو و تابان نامگذاری و از فصل زراعی آینده در اختیار پنبه کاران کشور قرار می‌گیرد.

مجری مسوول و بهنژاد رقم دکتر عمران عالیشاه دانشیار موسسه تحقیقات پنبه کشور است و موسسه تحقیقات پنبه کشور توانست با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته ای این رقم را تولید کند.

ویژگی‌های رقم پرتو. افزایش عملکرد 970 کیلوگرم نسبت به میانگین راندمان کشور، متحمل به بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی قابل کشت در خاکهای آلوده، متحمل به شوری هشت تا 12 دسی زیمنس بر متر، کیفیت الیاف استاندارد با کیل مطلوب، مناسب برای مناطق معتدل تا گرم و خشک است.

ویژگی‌های شاخص رقم تابان نیز افزایش عملکرد یکهزار و 170 کیلوگرم نسبت به میانگین راندمان کشور است.

از دیگر ویژگی‌های رقم تابان؛ زودرس با میانگین طول دوره رسیدگی 135 روز، متحمل به شوری خاک هشت تا 12 دسی زیمنس بر متر، کیفیت الیاف استاندارد با کیل مطلوب و مناسب برای مناطق گرم و خشک کشور است.

مزیت اقتصادی ارقام معرفی شده صرفه جویی در مصرف آب و سموم معادل 2 هزار مترمکعب آب و دو مرحله کاهش سمپاشی در هکتار، فراهم شدن امکان آزادسازی پیش هنگام زمین و آماده سازی آن برلی کشت های  زمستانه همچنین افزایش تولید سالانه کشور به میزان 29هزار تن معادل یکهزار و 520 میلیارد ریال درآمد افزوده در سطح 15 هزار هکتار است.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول