اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

رعایت بهداشت دهان راهی برای جلوگیری از آلزایمر

محققان به تازگی دریافتند که رعایت بهداشت دهان می‌تواند راهی برای جلوگیری از آلزایمر باشد.

رعایت بهداشت دهان راهی برای جلوگیری از آلزایمر

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، شما ممکن است تاکنون شنیده باشید که مطالعه زیاد، حل معما و پازل و ... تمریناتی است که می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند، اما اکنون دانشمندان در بررسی‌های جدید خود اعلام کردند که این محافظت می‌تواند ساده‌تر باشد به گونه‌ای که با پاک کردن و تمیز نگه داشتن دندان‌هایتان از زوال عقل جلوگیری می‌کنید.

براساس گزارش «لایف‌ساینس»، طبق این تحقیق، یک ارتباط قابل توجهی میان باکتری «پورفیروموناس ژنژیوالیس» که دلیل اصلی بیماری لثه است با آلزایمر وجود دارد.

تیمی از دانشمندان دانشگاه «لوییزیانا» DNA این باکتری را در مغز و مایع نخاعی افرادی که از آلزایمر رنج می‌بردند، پیدا کردند. همچنین آنها موفق به کشف آنزیم سمی «gingipains» حاصل از این باکتری شدند. از طرفی برخی از مغز‌ها دارای سطوح بالایی از پروتئین‌های «تاو» و «یوبیکویتین» هستند که هر دو با بیماری آلزایمر مرتبط است.

جالب است بدانید در بررسی مغز افراد سالم، محققان دریافتند که آنزیم سمی gingipains در افراد سالم از سطوح کمی برخوردار است.

گفتنی است؛ اگرچه این مطالعه ارتباط آلزایمر را با باکتری عامل بیماری لثه ثابت کرده اما مهم است بدانید که این باکتری علت اصلی بیماری آلزایمر نیست و تنها یکی از عوامل شرکت‌کننده در ابتلا به این بیماری است.

طبق این گزارش، آلزایمر یکی از بیماری‌های در حال رشد در ایران و دیگر کشورهای دنیاست. متاسفانه ایران جزء کشورهایی است که بیشترین آمار ابتلا به آلزایمر را دارد.

طبق برآوردهای انجام شده تعداد مبتلایان به  بیماری آلزایمر تا سال 2050  به 152 میلیون نفر می‌رسد،‌ این در حالی است که اکنون تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر 50 میلیون نفر است. بنابراین یافتن راه حلی برای مقابله با این بیماری می‌تواند یکی از بزرگترین دستاوردهای دنیای پزشکی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول