اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

نمایش چهل سال سرافرازی در دانشگاه‌ها

دانشگاهیان کشور دستاوردهای علمی و دانشگاهی خود را در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در دانشگاه‌ها به نمایش گذاشتند.

نمایش چهل سال سرافرازی در دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، هفته گذشته همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی دانشگاهیان کشور دستاوردهای علمی و دانشگاهی خود را به نمایش گذاشتند.

نمایشگاه برگزیده‌های انتشارات و پایان نامه‌های دانشجویی دانشگاه تهران در چهل سال اخیر توسط ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با همکاری کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه، مؤسسه انتشارات دانشگاه و انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی، برگزار شد.

در این نمایشگاه ۵۸ عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع انقلاب اسلامی و گزیده‌ای از انتشارات دانشگاه تهران در چهل سال اخیر در معرض دید قرار گرفته است.

نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این دانشگاه برگزار شد.

در این نمایشگاه دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در چهل غرفه دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ۴۰ غرفه از سوی محققان دانشگاه امیرکبیر برای ارائه دستاوردها برپا شده است، گفت: پژوهشکده‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه در این نمایشگاه شرکت کردند، البته هر واحدی نمونه‌هایی از کارها را ارائه کرده چرا که اگر بخواهیم تمام دستاوردها را حتی از سوی یک دانشکده عرضه کنیم تعداد چهل غرفه کم است.

وی افزود: تمام این طرح‌ها برای مردم کاربردی است ولی هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

* درخشش 29 دانشگاه ایران میان برترین دانشگاه‌های جهان

در جدیدترین رتبه بندی انجام شده توسط تایمز تعداد 1258 دانشگاه از 86 کشور جهان حضور دارند.

ایران از سال 2012 با یک دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشته و در سال 2019 با 29 دانشگاه رکورد سال‌های قبل را شکسته و رشد چمشگیری داشته است.

براساس آمار و ارقامی که منتشر شده دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج و استنفورد برترین دانشگاه‌های جهان شناخته شدند.

همچنین مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، موسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پرینستون، دانشگاه ییل، امپریال کالج لندن و دانشگاه شیکاگو در رتبه‌های چهارم تا دهم این جدول قرار دارند.

جدیدترین بررسی‌های صورت گرفته توسط رتبه‌بندی تایمز حکایت از پیشرفت دانشگاه‌های ایران دارد؛ ضمن اینکه ایران در صدر کشورهای اسلامی‌ است که بیشترین تعداد از دانشگاه‌های خود را در این رتبه‌بندی جای داده است.

کشورهای ترکیه، مصر و مالزی به ترتیب با 23، 19 و 11 دانشگاه در رتبه های بعدی قرار می‌گیرند.

سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز، یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

این رتبه‌بندی اولین بار در سال 2004 با همکاری تایمز و کیواس منتشر شد؛ این همکاری تا سال 2010 تحت عنوان رتبه‌بندی تایمز کیواس ادامه داشت. در سال 2010 تایمز همکاری خود با کیواس را قطع کرده و قرارداد همکاری را با مؤسسه تامسون رویترز امضاء کرد.

در سال 2010 روش‌شناسی جدیدی برای این رتبه‌بندی ارائه و در سال 2011 در این روش‌شناسی تغییرات زیادی ایجاد شد.

محاسبات امتیازات هر دانشگاه در این رتبه بندی از طریق سه منبع اطلاعاتی داده های ارسالی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که به صورت خود اظهاری است، داده های حاصل از نظرسنجی شهرت توسط متخصصین آموزش عالی و اطلاعات تولیدات علمی موسسات آموزش عالی نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس است.

* دانشگاه آزاد روز یکشنبه 21 بهمن تعطیل است

با تصویب هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز به ریاست محمدمهدی طهرانچی برگزار شد، به منظور حضور پرشور در ویژه برنامه های دهه مبارک فجر و راهپیمایی 22 بهمن، فعالیت های آموزشی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در روز یکشنبه (۲۱ بهمن) تعطیل اعلام شد.

براساس این تصمیم، سازمان مرکزی، تمامی واحدها و مراکز دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در روز یکشنبه (۲۱ بهمن) تعطیل است.

* انتصابات آموزش عالی

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی  مصطفی یوسفی را به سمت رئیس پژوهشکده امام خمینی(ره) و مطالعات تطبیقی مرکز فرهنگی و دانشگاهی امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی احکامی جداگانه سرپرستان واحدهای سروستان، بافق و دولت آباد را منصوب کرد.

 بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی و مدیر مرکز جذب و امور هیأت علمی، با صدور حکمی دکتر سعید حسامی تکلو را به عنوان سرپرست معاون مدیرکل امور هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

* وضعیت کسری بودجه دانشگاه ها بررسی شد

سیداحمد معتمدی در حاشیه نشست روسای دانشگاه های برتر کشور در واحد بندرعباس  گفت: یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی در این جلسه کسری بودجه دانشگاه ها بود که این امر تاثیری زیادی در فعالیت های دانشگاه ها خواهد داشت.

معتمدی خطاب به دولت در باره بودجه دانشگاه ها افزود: امیدواریم دولت مانند سال گذشته از دانشگاه ها حمایت های خوبی کند به شکلی که تا پایان سال کسری بودجه این مراکز جبران شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: اکنون دانشگاه ها نسبت به دیگر ارگان ها و دستگاه ها حداقل بودجه را دریافت می کنندکه این موضوع اصلا قابل قبول نیستو باید بودجه این مراکز به صورت کامل اختصاص پیدا کند تا بتوانند در روند فعالیت هایشان دچار مشکل نشوند.

وی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیردرزمینه  اصلاحات ساختاری در دانشگاه ها   پیشگام بوده است از طرفی باید گفت در این زمینه برخی از دانشگاه ها تجربه های خوبی داشتند که آنها را ارائه کردند این در حالی است که در این جلسه رئیس سازمان سنجش کشور نیز درخصوص مسائل مربوط به کنکور خصوصا در مقطع تحصیلات تکمیلی صحبت هایی ارائه کرد و تصمیاتی  گرفته شد.

وی گفت: روسای دانشگاه های حاضر در این جلسه معتقد بودند که باید اصلاحات ساختاری و کلیدی در دانشگاه ها رخ دهد چراکه اکنون در این زمینه از دانشگاه های بزرگ دنیا  فاصله داریم و باید این فاصله را با اصلاح ساختار کم کنیم.

* کارنمای ۸۰۰ صفحه‌ای پیشرفت‌های ۴۰ ساله حوزه زنان از سوی ۵۷ دستگاه

زهرا آیت‌اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما به عنوان یک مرکز فراقوه‌ای مسائل زنان و خانواده را پیگیری  می‌کنیم و برای این منظور اردیبهشت ماه برنامه‌هایی به 57 دستگاه تقاضا کردیم تا تمامی پیشرفت‌های 40 ساله انقلاب در زمینه زنان و خانواده را به ما ارائه کند که کار نمایی 800 صفحه‌ای ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود:‌به طور معمول برای پیشبرد کارها در دستگاه‌های اجرایی باید پیگیری جدی انجام شود، آفتی که متاسفانه در کشور وجود دارد این است که در هر دولت تلاش‌ها و سوابق دولت قبل کنار گذاشته می‌شود و به همین دلیل دستگاه‌ها فعالیت چند سال گذشته خود را ارائه می‌دهند که ما مجبور شدیم با مسئولان دولت‌های قبل نیز مکاتبه کنیم.

آیت‌اللهی گفت: ما با این مسئله مواجهیم که این گونه بیان می‌شود اقدام مثبتی برای زنان پس از انقلاب انجام نشده ولی این حرف اجحاف در حق زنان است چرا که با پیروزی انقلاب کم کم ساختارهایی به نفع زنان و خانواده انجام شد، شورای فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت امور زنان و خانواده در دولت و بخش‌هایی در قوه مقننه و قضائیه ایجاد شد که به طور ویژه در بحث زنان و خانواده تمرکز دارند، همچنین یکسری سیاست‌های کلان مرتبط با زنان و خانواده تدوین شد.

* ایران رتبه ۱۶ تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است

جعفر مهراد موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه طبق آمارهای کلاریویت انالیتیکس که در ایران بیشتر به ISI شهرت دارد، اقتصادهای نوظهور در سال ۲۰۱۸ میلادی برونداده‌های علمی بیشتری را تولید کرده‌اند، گفت: در این بین پاکستان و مصر از نظر درصد رشد به ترتیب با ۲۱ درصد و ۱۵/۹ درصد در تولید مقالات پژوهشی بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، انتشارات علمی چین در حدود ۱۵ درصد و بروندادهای پژوهشی هند، برزیل، مکزیک و جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سال ۲۰۱۷ رشدی بیش از ۸ درصد را تجربه کرده‌اند. کل رشد بروندادهای علمی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۵ درصد رشد برابر با ۱/۶۲۰/۷۳۱ مقاله پژوهشی است که در پایگاه استنادی وب او ساینس نمایه سازی شده‌اند.

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه در میان اقتصادهای نوظهور ۱۰ کشور از نظر درصد رشد در تولید و انتشار بروندادهای علمی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در صدر جدول قرار دارند، گفت: پاکستان با ۲۱ درصد، مصر با ۱۵/۹ درصد، سرزمین اصلی چین با ۱۵ درصد، هنگ کنگ با ۱۲ درصد، هندوستان با ۹/۵ درصد، برزیل با ۹ درصد، مکزیک با ۹ درصد، جمهوری اسلامی ایران با ۸/۹ درصد، لهستان با ۸ درصد و آفریقای جنوبی با ۷/۵ درصد در صدر جدول قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته درصد رشد تولیدات علمی ایران توجه جامعه علمی جهان را به خود جلب کرده است، گفت: اکنون دو کشور اسلامی در منطقه یعنی پاکستان و مصر از این جهت ایران را پشت سر گذاشته اند.

مهراد ادامه داد: اینکه در سال‌های پیش رو این روند ادامه خواهد داشت به مولفه‌های زیادی از جمله به سهم بودجه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور از تولید ناخالص داخلی بستگی دارد که متاسفانه علیرغم تاکید مقامات و روسای دانشگاه‌ها این وضعیت تغییر نیافته و ضعف بودجه پژوهشی در موسسات آموزش عالی کشور یک چالش اساسی است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی لازم است توجه داشته باشند که « توقف در پیشرفت علم ممنوع! » است. با این وجود، این تنوع در اقتصادهای نوظهور از نظر تولید علم در قالب مقاله‌های پژوهشی که در نشریات معتبر بین المللی منتشر می‌شوند موفقیتی شگفت انگیز و فوق العاده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۸۰ تنها ۵ کشور شامل ایالت متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ژاپن ۹۰ درصد تمام مقالات علمی جهان را منتشر می‌کردند. اما، اکنون تعداد این کشورها که جزو برترین کشورهای تولید کننده علم در قالب مقاله‌های پژوهشی به حساب می آیند به ۲۰ کشور افزایش یافته است. 

مهراد افزود: تلاش‌های بی وقفه دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور با بودجه بسیار ناچیز پژوهشی به همراه سیاست‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باعث شده است که جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید علم در رتبه ۱۶ جهان و اول منطقه و کشورهای اسلامی قرار گیرد. ترکیه که همواره از این جهت نسبت به ایران جلوتر بود اکنون حائز رتبه ۱۸ جهان است.

وی با بیان اینکه رشد کمی تولیدات علمی ایران در طی سال‌های گذشته خیره کننده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۶ درصد رشد تولیدات علمی نسب به سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۸/۹ درصد بود و تعداد مدارک علمی نمایه شده در وب او ساینس به بیش از ۴۹ هزار مدرک رسید. در این سال رتبه ایران در بین کشورهای تولید کننده علم ۱۸ بود.
تعداد مدارک علمی نمایه شده دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در سال قبل آن یعنی ۲۰۱۵، به بیش از ۴۱ هزار رسید. رتبه جمهوری اسلامی ایران با این تعداد از تولیدات علمی در بین کشورهای مختلف جهان ۱۹ بود.

به گفته موسس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، ایران طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب با تولید ۵۳/۸۳۱ و ۵۰/۲۵۳ مدرک در هر دو سال رتبه ۱۶ تولید علم جهان را کسب کرده است. تعداد مقالات پژوهشی و مروری از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۸ در سطح جهان تا سطح ۵ درصد افزایش یافته است، هرچند که نرخ رشد در میان کشورها متفاوت است.

وی گفت: آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، هند، ایتالیا و استرالیا، ده کشوری هستند که بر اساس پایگاه استنادی وب او ساینس بیشترین مقاله های علمی را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده اند، این نکته را باید توجه کنیم که علیرغم اینکه سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان رسیده، اما هنوز نمایه سازی تعدادی از نشریات علمی به علت تاخیر در انتشار پایان نیافته و این احتمال وجود دارد که در رتبه بندی کشورهای تولید کننده علم تغییرات جزئی صورت پذیرد.

به گفته مهراد، درصد رشدی که پاکستان و مصر بدان نایل شده اند و باید مراقب آن بود، چندان روشن نیست، میزان تولید علم این دو کشور در پایگاه استنادی وب او ساینس همواره کمتر از ۲۰ هزار مقاله است و معمولا در زمره ۴۰ کشوری هستند که صدر جدول رتبه بندی تولید علم کشورهای جهان را به خود اختصاص داده اند. البته، روش نگهداری پایگاه استنادی وب او ساینس ممکن است در این رشد دخالت داشته باشد. افزودن نشریات علمی محلی و ملی و مجموع آن در کنار نشریات بین المللی عاملی است که می‌تواند درصد رشد مقالات علمی این کشورها را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش بودجه‌های پژوهشی و همکاری های بین المللی نیز در افزایش درصد رشد تولیدات علمی پاکستان و مصر موثر بوده است. مصر در طی سه سال گذشته ۴۷ درصد بودجه پژوهشی خود را افزایش داده و هم اینک سهم پژوهش مصر از تولید ناخالص داخلی 0.7 درصد است.

موسس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه در چین درصد رشد مقالات علمی که به ۱۵ درصد بالغ شده است ناشی از سیاست گذاری‌های کلانی است که در علم و فناوری و آموزش عالی این کشور صورت گرفته است، گفت: چین اکنون نیز بزرگ ترین تولید کننده علم جهان است.

به گفته وی، در پیش بینی کلاریویت انالیتیکس چین در سال ۲۰۱۸ میلادی تنها 35 هزار مقاله کمتر از ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است. آمار دیگری که از سوی بنیاد ملی علوم آمریکا تهیه شده است نشان می دهد که چین برای نخستین بار از نظر کل تعداد انتشارات علمی به ایالات متحده آمریکا پیشی گرفته است. بر اساس این آمار، آمریکا از نظر انتشارات پراستناد نیز بعد از سوئد و سویس در رتبه سوم جهان قرار دارد. رتبه اتحادیه اروپا ۴ و چین نیز حائز رتبه ۵ جهان است. رتبه استنادی جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۷ است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول