اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

در میزگرد فارس عنوان شد

دستاوردهای حوزۀ زنان قابل مقایسه با گذشته نیست/ تصویب 159 قانون ناظر به تعالی زنان

انقلاب اسلامی سبب شد تا زن‌ها در تمام حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و ورزشی حضور پیداکرده و بتوانند در اجتماع تأثیرگذار باشند، گذشته از دستاوردهای حوزۀ زنان که به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با گذشته نیست، در عصری که سایهٔ شومِ نگاه جنسی و جهالت، معنویت، رشد، اقتدار و بزرگ‌منشی را از زنان ایرانی ربوده بود، انقلاب اسلامی توانست با تصویب 159 قانون ناظر به تعالی زنان، عزت را به زنان جامعه بازگرداند.

دستاوردهای حوزۀ زنان قابل مقایسه با گذشته نیست/ تصویب 159 قانون ناظر به تعالی زنان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، میزگرد نقش و حضور اجتماعی زنان پس از انقلاب اسلامی در دفتر خبرگزاری فارس با حضور فاطمه محمد بیگی دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان، طاهره سیدی فعال فرهنگی اجتماعی و قدسیه فیاضی فعال فرهنگی برگزار شد.

 

انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌ها بود

طاهره سیدی، مدیرکل اسبق امور بانوان و خانوادهٔ استانداری قزوین گفت: انقلاب اسلامی همچون سایر انقلاب‌ها یک انقلاب سیاسی صرف به شمار نمی‌رود چراکه برای تحول در ارزش‌های معنوی اتفاق افتاد.

وی افزود: با توجه به تمام مشکلات معیشتی که در دوران رژیم پهلوی وجود داشت اما مردم به خاطر مسائل معیشتی قیام نکردند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بیشترین تأثیر را بر حوزهٔ زنان داشت، گفت: ما زن را اصلی‌ترین عنصر در تربیت بشر می‌دانیم اما متأسفانه شأن بانوان در دوران رژیم پهلوی رعایت نمی‌شد، چراکه زنان تنها عروسکانی برای تبلیغات و ابزاری برای تجارت به شمار می‌رفتند.

سیدی با بیان اینکه طی آمار رسمی ارائه‌شده از سال 55 تا 95، در سال ۵۷ تنها ۳۵ درصد زنان باسواد بودند اما امروز نزدیک به ۹۰ درصد زنان کشور ما از نعمت سواد بهره‌مند شده‌اند، اظهار کرد: زنان پیش از انقلاب تنها ۱.۴درصد از اساتید دانشگاه را تشکیل می‌دادند درحالی‌که امروز ۲۰ درصد اساتید دانشگاهی را بانوان تشکیل داده و ۷ هزار تن از اساتید دانشگاه‌ها و همچنین ۲ هزار و ۷۰۰ تن از اساتید حوزه علمیه، بانوان هستند.

 

دستاوردها و عددهایی که قابل‌مقایسه با قبل نیست

سیدی رشد نجومی تعداد مربیان ورزشی زن از ۹ نفر به ۳۵ هزار نفر را نماد توسعه حقیقی نظام اسلامی در ورزش زنان خواند و گفت: بانوان می‌توانستند در سال ۵۷ تنها در ۷ رشته ورزشی به فعالیت بپردازند درحالی‌که امروز ۳۸ رشته ورزشی مخصوص زنان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان درصددند تا انقلاب اسلامی را انقلابی منزوی نشان دهند و به مردم القا کنند که زنان پس از انقلاب در

انزوا فرورفته‌اند درحالی‌که آمار نشان می‌دهد انقلاب اسلامی زنان را از انزوای دوران پهلوی نجات داده است.

مشاور اسبق استاندار در امور مبارزه با مواد مخدر در حوزه زنان قزوین تصریح کرد: تعداد داوران زن با افزایش ۲ هزار برابری از هفت نفر به ۱۶ هزار تن رسیده این در حالی است که تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان نیز پس از انقلاب اسلامی ۳۰ برابر گذشته شده است.

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1397/11/17/13971117000213636850443896614165_79176_PhotoL.JPG

 

سیدی با بیان اینکه حضور زنان در مسابقات خارجی پیش از انقلاب تنها شش مورد بوده که امروزه به 12 هزار مورد افزایش‌یافته است، عنوان کرد: کل مدال‌های جهانی ورزشی بانوان در دوران حکومت پهلوی تنها ۵ مورد بوده این در حالی است که در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رعایت حدود شرعی، کل مدال‌های جهانی ورزشی بانوان به ۱۶۰ مورد رسیده است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه تعداد بانوان پزشک متخصص نیز رشد ۵۰ برابری داشته ادامه داد: در سال ۱۳۵۵ تنها 3 هزار و 500 پزشک عمومی زن در کشور وجود داشت، این در حالی است که در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۶۰ هزار پزشک عمومی و 5 هزار و 300 پزشک فوق تخصص زن رسیده است.

مشاور اسبق استاندار در امور مبارزه با مواد مخدر در حوزه زنان قزوین تصریح کرد: ایجاد بیمارستان‌های مخصوص بانوان از اقدامات مهم و برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای ارج نهادن به مقام شامخ زن در دنیا به شمار می‌رود.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی سبب شده تا زن‌ها در تمام حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و ورزشی حضور پیداکرده و بتوانند در اجتماع تأثیرگذار باشند.

 

رضاخان می‌گفت انسان باید از حیوانات الگوبرداری کند

فاطمه محمد بیگی، دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین افزود: رضاشاه با خیانت به تاریخ ایران، فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، لباس متحدالشکل را از آتاتورک تقلید کرد و با کشف حجاب اجباری جامعه را به سمت نابودی کشاند.

محمد بیگی عنوان کرد: رضاشاه حجاب را دشمن ترقی مردم می‌دانست و می‌گفت هیچ‌یک از ذکور و اناث حیوانات و نباتات خود را از یکدیگر پنهان نمی‌کنند لذا انسان نیز باید از حیوانات تقلید کرده و خود را در معرض دید همگان قرار دهد.

دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین بیان کرد: رضاشاه انسانیت را تا حد زیادی تنزل داده و انسان را با حیوانات و نباتات در یک کفه ترازو قرار می‌داد.

وی با اشاره به دلایل کشف حجاب رضاخان عنوان کرد: رضاخان می‌گفت حجاب خلاف تمدن، خلاف طبیعت مادی و حیوانی است و نیمی از مردم جامعه را از حضور در اجتماع منع می‌کند.

محمد بیگی اظهار کرد: پیش از انقلاب تنها 9 درصد متخصص زن داشتیم درحالی‌که پس از انقلاب 37 درصد پزشک متخصص زن داریم.

 

ایران جزو 10 کشور پایین‌ترین میزان طلاق در دنیا است

محمد بیگی با بیان اینکه امروز ایران جزو 10 کشور پایین‌ترین میزان طلاق در دنیا است گفت: رشد طلاق در دنیا در دههٔ 60، 12 درصد بوده درحالی‌که ایران در دههٔ 60، تنها 4 درصد رشد طلاق داشته است.

دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین با اشاره به اینکه آمار طلاق در کشور لوکزامبورگ 78 درصد بوده و فرانسه که خود را مهد تمدن می‌داند نیز 55 درصد طلاق دارد، ادامه داد: آمریکا 46 درصد و اسپانیا نیز 65 درصد طلاق دارد، اما این در حالی است که ایران با تمام هجمه‌های فرهنگی و افزایش جمعیت نسبت به سال 60، تنها 22 درصد طلاق دارد.

این فعال فرهنگی گفت: تربیت شهدایی همچون شهید حججی، شهید باکری و شهید سیاهکالی مرادی و افراد بزرگی همچون مرضیه هاشمیِ تازه‌مسلمان شده، ثمرهٔ فعالیت‌های فرهنگی مادرانی است که انسانیت را به فرزندان خود آموزش داده‌اند.

دبیر اجرایی بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین بیان کرد: ما، مادرانی انقلابی در کشور داریم که خودشان همسر و فرزندانشان را راهی جبهه‌های حق علیه باطل می‌کنند تا اسلام و انقلاب حفظ شود.

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1397/11/17/13971117000213636850443918958233_39260_PhotoL.JPG

بیت‌المال ایران فدای زیبارویان فرنگی می‌شد

قدسیه فیاضی فعال فرهنگی با اشاره به تفاوت نگاه امام خمینی(ره) و رژیم پهلوی در رابطه با زنان گفت: امام می‌فرمایند دامن مادر بزرگ‌ترین مدرسه‌ای است که فرزند در آن تربیت می‌شود اما این به آن معنا نیست که زن در حصار خانواده محبوس شود، بلکه ایشان اذعان می‌کردند که همان‌گونه که مردان در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، زنان نیز باید در این حوزه‌ها فعال باشند.

وی افزود: امام خمینی می‌فرمودند اگر زنان در جامعه در حفظ حدود از حریم حجاب و عفاف خود بکوشند از درون این جامعه مردان پاک بیرون می‌آیند.

این فعال فرهنگی گفت: محمدرضا پهلوی در یک مصاحبه با خبرنگار می‌گوید؛ عقل زن به‌طورکلی ناقص‌تر از مردان است البته استثناهایی نیز وجود دارد.

فیاضی ادامه داد: محمدرضا پهلوی در رابطه با سؤال خبرنگار که اگر عقل زن کمتر از مرد است چرا فرح را جانشین سلطنت کرده‌ای؟ تنها سکوت می‌کند و سخنی بر زبان نمی‌آورد.

این فعال فرهنگی با اشاره به خاطراتی که از اطرافیان شاه پهلوی منتشرشده، اظهار می‌کند: مادر محمدرضا از هوس‌بازی‌های پسرش دفاع کرده و می‌گوید این حق مسلم پسر من است که همسر و معشوقه را توأمان با یکدیگر داشته باشد، چراکه اگر انسان شاه باشد اما نتواند از پادشاهی خود لذت ببرد پس چه فرقی بین یک رعیت ساده و شاه وجود دارد؟!

https://media.farsnews.ir/Uploaded/Files/Images/1397/11/17/13971117000213636850443913020758_45671_PhotoL.JPG

محمدرضا پهلوی در عیاشی و زن‌بارگی روی فتحعلی شاه قاجار را سفید کرد

وی افزود: شاه میلیون‌ها دلار طلا و جواهرات ایرانی را به معشوقه‌های خارجی هدیه می‌داد تا شاید بتواند این زنان خارجی را برای چند روز نزد خود نگه دارد.

فیاضی تصریح کرد: شاه حرم‌سرای بزرگی داشت و هر دختری را که می‌دید به قصر آورده، بساط مهمانی‌های شبانهٔ سلطنتی که همراه رقص و آواز بود را به راه می‌انداخت و فردی دیگر را به حرم‌سرای خود اضافه می‌کرد.

این فعال فرهنگی در پایان بیان کرد: در زمان رژیم پهلوی نه‌تنها امنیت تحصیلی برای دانش آموزان و معلمان فراهم نبود بلکه به‌واسطهٔ بی‌بندوباری‌های پیش از انقلاب و نبود حجاب، مردان به‌راحتی به زنان و دختران در مدارس و ادارات تجاوز می‌کردند اما این در حالی است که امروز امنیت حضور اجتماعی زنان فراهم‌شده و زنان و مردان فارغ از نگاه جنسی می‌توانند در کنار یکدیگر کار کنند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول