اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی:

دولت سیستم توزیع گوشت تنظیم بازاری را تغییر می‌دهد/برنامه تنظیم بازار گوشت برای عید

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با اعلام برنامه تنظیم قیمت گوشت برای شب عید، گفت: دولت سیستم توزیع گوشت تنظیم بازاری را تغییر می‌دهد و قرار است گوشت تنظیم بازاری را برای خانواده‌های تحت پوشش و دهک‌های پایین بدهد.

دولت سیستم توزیع گوشت تنظیم بازاری را تغییر می‌دهد/برنامه تنظیم بازار گوشت برای عید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی امروز در نشست خبری گفت: دولت سیستم توزیع گوشت تنظیم بازاری را تغییر میدهد و قرار است گوشت به جامعه هدف مانند خانواده‌های تحت پوشش و دهک های پایین داده شود.

وی با بیان اینکه صف ایستادن برای گوشت در شان ملت مردم ایران نیست، گفت: زمانی که گوشت دو نرخ می‌شود معلوم است که برای خرید آن مردم صف می‌بندند اما دولت قرار است با تغییر سیستم توزیع وضعیت را سامان دهد.

*افزایش قیمت دام زنده بواسطه نرخ ارز عامل گرانی گوشت قرمز

رضایی دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز را بالا بودن نرخ ارز و کمبود تولید در کشورهای همسایه عنوان کرد و گفت قیمت کاذب روی قیمت دام زنده گذاشته اند و قیمت دام را بالا برده است.
 وی اعلام کرد: قیمت دام زنده به دلیل بالا بودن نرخ ارز  که اسم قاچاق هم روی آن خورده ۴۵ هزارتومان شده که در حقیقت قیمت واقعی آن ۲۵ هزارتومان باید باشد.
رضایی در پاسخ به فارس که چرا قیمت دام زنده را کنترل نمی کنید گفت نمی توان برای همه آنها مامور گذاشت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد آیین نامه کنترل تردد غیرمجاز دام ۲ هفته پیش ابلاغ شد که تاکنون تاثیر بسیار زیادی در کاهش قاچاق دام داشته و در آینده نزدیک قیمت را کنترل خواهد کرد.

*برنامه تنظیم بازار گوشت قرمز در ایام عید/محموله 20 هزار تنی در بندر آماده ترخیص


برای تنظیم بازار گوشت شب عید قرار است، واردات گوشت بیشتر شود و اکنون محموله ۲۰ هزارتنی در بندر آماده ورود به کشور است.
سامانه توزیع نهاده ها در کل کشور برای توزیع مناسب راه اندازی شده و به صورت پایلوت در استان گلستان اجرا میشود.
مشکل انتقال ارز برای تامین نهاده ها وجود ندارد و هیچ محموله کشتی الان معطل روی دریا وجود ندارد
شرکت انحصاری در واردکنندگان وجود ندارد ۱۵۰ وارد کننده نهاده در کشور وجود دارد
اما قبول میکنم که یکی از آنها وارد کننده عمده است.

*قاچاق در افزایش قیمت تاثیرندارد

 مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، تأثیر قاچاق در بالا بردن قیمت گوشت را رد کرد و گفت: گفته می‌شود یک میلیون رأس دام به صورت قاچاق از کشور خارج شده است که اگر گوشت خالص این تعداد دام قاچاق را ۱۷ هزار تن فرض کنیم، تأثیر آن در بالا بردن قیمت گوشت  بسیار کم‌اهمیت است، چرا که بسیار رقم بالاتری قیمت گوشت قرمز وارد کشور شده است.

پیش از این میزان واردات گوشت قرمز در سال جاری را ۲۶۰ هزار تن اعلام کرده بودند که نیاز واقعی کشور از سالهای گذشته حدود ۱۲۰ هزار تن است. 

رضایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اینکه قاچاق دام علاوه بر ضربه به تولید داخل، ذخایر ژنتیکی کشور را هم از بین می‌برد، گفت: بله، این موضوع درباره دام‌های ماده درست است و با آئین‌نامه کنترل تردد غیرمجاز دام که دو هفته پیش صادر کردیم، جلوی قاچاق گرفته می‌شود، اما کشورهای همسایه واقعا توان و ظرفیت تولید دام و استعداد در تولید دام مولد را ندارند و به نظر می‌رسد این بحث‌ها بیشتر جوسازی است. 

*کاهش تولید آره یا نه؟

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی  در پاسخ به سؤال دیگر فارس که یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز را کاهش تولید در کشور مطرح می‌کنند، گفت: اگرچه در سال جاری ۱۶ تا ۱۷ درصد کشتار در کشتارگاه‌ها کاهش یافته است، اما به هیچ عنوان تولید دام کشور کاهش نیافته است. 

وی به آمار بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: براساس آن، تعداد جمعیت دام‌ها در پاییز امسال ۶ درصد رشد داشته است. 

به گزارش فارس، مرکز آمار ایران روز گذشته اعلام کرد که وزن گوشت‌های حاصل از کشتار در کشتارگاها در کشور در فصل پاییز نسبت به پاییز سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است. مرکز آمار نتایج فصل پاییز آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های کشور را منتشر کرد که براساس نتایج این طرح، وزن گوشت قرمز تولیدشده در انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های کشور در پاییز ۹۷ جمعا ۸۴.۲ هزار تن گزارش شده است. 

براساس این آمار، گوشت گاو و گوساله ۴۶.۶ هزار تن، ۵۵.۳ درصد از کل وزن گوشت قرمز را به خود اختصاص داده است، در این مدت، گوسفند و بره هم به وزن ۲۸.۲ هزار تن بوده است. 

*شرکت وارد کننده انحصاری وجود ندارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤالی که واردکننده‌ها مشکل انتقال ارز دارند و به همین دلیل نهاده در بازار گران شده است، گفت: یکی از واردکنندگان مشکلی در انتقال ارز داشت که دو هفته گذشته برطرف شد و هیچ محدودیتی در انتقال ارز و همچنین انتقال محموله از بندر به داخل کشور وجود ندارد. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مفهوم اینکه یک واردکننده مشکل دارد و بازار به هم می‌ریزد، انحصاری بودن واردات نهاده‌ است، گفت:‌ حدود ۱۵۰ واردکننده انواع نهاده دامی در کشور وجود دارد و هیچ شرکت انحصاری در این زمینه وجود ندارد. 

رضایی اعلام کرد که در حال حاضر قیمت سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان و ذرت ۱۳۵۰ تومان است و هر مرغداری بیش از این میزان خریداری می‌کند، اعلام کند تا فروشنده به دادگاه معرفی شود. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: سامانه توزیع نهاده دامی در کشور راه‌اندازی شده که میزان اختصاص به دامداریها مشخص است و از افزایش قیمت جلوگیری خواهد کرد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پیش‌بینی خود از وضعیت تولید گوشت در سال آینده گفت: با توجه به اینکه براساس گزارش‌ها به غیر از سه استان کشور در بقیه استان‌ها ترسالی وجود دارد، پیش‌بینی ما این است که وضعیت تولید علوفه در سال آینده بهتر خواهد بود و تولید گوشت هم وضعیت مطلوبی خواهد داشت به طوری که از تولید امسال بالاتر خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول