اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الشرق الاوسط: سخنان ترامپ علیه ایران، صحنه سیاسی عراق را متشنج کرد

یک روزنامه سعودی اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره حضور نیروهای این کشور در عراق را موجب ملتهب شدن عرصه سیاسی عراق توصیف کرد.

الشرق الاوسط: سخنان ترامپ علیه ایران، صحنه سیاسی عراق را متشنج کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که گفته بود که قصد دارد نیروهای آمریکایی را در پایگاه «عین الاسد» در غرب عراق حفظ کند و هدفش نیز تحت نظر قرار دادن ایران است، وضعیت سیاسی را در عراق متشنج کرد.

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» با مقدمه مذکور، واکنش مسئولان عراقی به اظهارات ترامپ را ذکر کرده است که اکثریت قریب به اتفاق، مخالف حضور نیروهای آمریکایی در عراق هستند.

«محمد سالم الغبان» وزیر کشور پیشین و از رهبران فراکسیون «الفتح» به الشرق الاوسط گفت که باقی ماندن نیروهای آمریکایی «از طرف ما قابل پذیرش نیست؛ زیرا نقض فاحش حاکمیت [عراق] است».

الغبان ضمن ابراز انزجار از حضور هر گونه نیروی زمینی یا پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک عراق، تأکید کرد که «این اظهارات، تنشی خطرناک و تحریکی است که امنیت و منافع عراق را در معرض خطر و تهدید قرار می‌دهد و امنیت و ثبات منطقه را بر هم می‌زند».

وی با بیان اینکه «اجازه نخواهیم داد حضور هیچ نیروهای خارجی ادامه یابد یا از خاک عراق به عنوان پایگاهی برای حمله به کشورهای همسایه استفاده و عرصه درگیری و تسویه‌حساب شود»، از دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح خواست، موضع شفافی در قبال این اظهارات داشته باشند و موضع مشخصی اتخاذ کنند.

«فرات التمیمی» نماینده استان «دیاله» در پارلمان عراق ضمن عدم پذیرش اظهارات ترامپ، به الشرق الاوسط گفت که حضور نیروهای آمریکایی در عراق در قالب ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش انجام شد و مأموریت این ائتلاف نیز محدود به حمایت از عراق بود تا شهرها و خاک این کشور آزاد شود.

التمیمی در ادامه تأکید کرد که «تحت نظر داشتن یا حمله به کشورهای همسایه از جمله ایران، در ضمن اهداف آن (ائتلاف) نبود... و در برخی مفاد قانون اساسی جمهوری عراق تأکید شده است که عراق نباید مبدئی برای تهدید همسایگانش باشد».

«حسن توران» نماینده استان کرکوک در پارلمان عراق اما اعلام کرد که چنین مسائلی بر عهده فرمانده کل نیروهای مسلح است «و به نظر ما باید عراق را از کشمکش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دور کرد».

توران با بیان اینکه تهدید داعش همچنان در برخی از مناطق عراق وجود دارد، تأکید کرد که همه در عراق باید بر این مسئله متمرکز شوند.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق هم اعلام کرد که عراق همچنان به تلاشهای جامعه بین‌الملل در زمینه مبارزه با تروریسم نیاز دارد.

«إحسان الشمری» رئیس مرکز اندیشه سیاسی عراق اما در واکنش به این مسئله، اظهارات ترامپ را بیانگر «افزایش دامنه جنگ سرد بین آمریکا و ایران» دانست و اعلام کرد که امکان دارد این مسئله در همه سطوح بر عراق تأثیرگذار باشد.

الشمری تأکید کرد که در این صورت شاید شکاف سیاسی شدیدی بین گروههای فعال در عرصه سیاست عراق به وجود خواهد آمد.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق خواستار توضیح دولت آمریکا شد و پس از وی، «حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان، «هوشیار زیباری» وزیر خارجه اسبق، ائتلاف الفتح و جنبش حزب‌الله عراق، عمار الحکیم، حیدر العبادی، ائتلاف دولة القانون، جنبش نجباء و دیگر گروه‌های عراقی نیز به صف منتقدان ترامپ پیوستند (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول