اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

دبیر جشنواره تئاتر فجر:

گفتمان جشنواره تئاتر فجر، اجرامحور است/ تغییر داور لهستانی

نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: گفتمان جشنواره تئاتر فجر، اجرامحور است و ۹۵ درصد کارها پیش از آغاز جشنواره روی صحنه رفته‌اند.

گفتمان جشنواره تئاتر فجر، اجرامحور است/ تغییر داور لهستانی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز (سه‌شنبه ۱۶ بهمن) با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره، سعید اسعدی مدیر مجموعه تئاتر شهر، در تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره توضیحات مختصری ارائه کرد. سپس برهانی مرند با مروری اجمالی بر رخدادهای جشنواره گفت: گفتمان جشنواره امسال، اجرامحور است. یعنی آثار اجرای عمومی را رفته‌اند و برآیند این اجراها را در ویترین جشنواره فجر به منصه ظهور می‌گذاریم.

وی افزود: کمتر از ۵ درصد کارها اجرای اولشان در جشنواره است، از جمله سه - جهار کاری که ویژه چهل سالگی انقلاب اسلامی تولید شده‌اند.

دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره امسال می‌تواند وضعیت یک ساله تئاتر کشور را نمایندگی کند.

وی افزود: بلافاصله پس از انتشار فراخوان، اجراهای استانی آغاز شد و چون قرار است ۱۵ اثر در بخش اصلی و ۱۴ اثر در بخش استانی را جشنواره میزبانی کند، تصمیم گرفتیم سال بعد جشنواره‌های استانی به نحوی اجرا شوند که خروجی‌های مطمئن‌تری داشته باشیم.

برهانی مرند بر جدیت برگزاری جشنواره‌های استانی تأکید کرد و گفت: متأسفانه در برخی استان‌ها «آماتوریسم» در حال رونق است و این مطلوب نیست. بنابراین سعی کردیم حرفه‌ای شدن جشنواره‌های استانی را بیش از پیش تقویت کنیم. به عنوان نمونه، ۶۴ گروه استانی شامل کارگردان و نویسنده (مجموعا ۱۳۰ نفر) طی همایشی که در پایتخت در نظر گرفته بودیم، شرکت کردند.

* بازبینی تمام کارهای استانی به صورت زنده

به گفته برهانی مرند، بازبینی کارها از روی فیلم همیشه حاشیه‌ساز بود و بعضا زحمات گروه‌ها دیده نمی‌شد، بنابراین تصمیم گرفته شد کارها را - غیر از ۱۳ گروه که مشکلاتی داشتند - به صورت زنده در استان‌ها و طی ۸۰ روز بازبینی شود و اکنون می‌توان گفت تصمیم کاملا درستی بوده است.

وی خاطرنشان کرد در بخش نمایشنامه نویسی هم تعداد آثار دریافتی تقریبا دو برابر پیش‌بینی‌ها بوده است. بنابراین فرآیند ارزیابی آن‌ها کمی بیشتر از معمول طول کشیده است.

دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: مقالات سمینار مرتبط با چهل سالگی انقلاب اسلامی، طی روزهای آینده در قالب کتاب منتشر می‌شود.

*توضیحات درباره حاشیه‌های رونمایی پوستر

برهانی مرند درباره حاشیه‌هایی که پیرامون رونمایی پوستر جشنواره رخ داده است، گفت: تلاش داشتیم هویت بصری جشنواره به ویژه در چهل سالگی انقلاب زیبا و دارای بیشترین مقبولیت نزد اهالی نظر باشد.

وی افزود: در نهایت بین ۲ پوستر مردد بودیم، بنابراین تصمیم گرفتیم ۲ پوستر اصلی داشته باشیم و یک پوستر هم ویژه بخش چهل سالگی بود. اما به دلیل در پیش بودن جشنواره فیلم فجر، رونمایی این پوسترها را در دبیرخانه خودمان انجام دادیم و چون فضا محدود بود، فقط از نمایندگان چند رسانه دعوت کردیم. ای کاش دوستان رسانه درباره اقلام تبلیغاتی اظهار نظر می‌کردند نه ماجرای رونمایی.

* حضور ۳ داور خارجی در کنار ۲ داور داخلی

اسعدی، دبیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر هم در ادامه این نشست گفت: امسال با شرایط ویژه‌ای در حوزه ارزی مواجه شدیم و ما را وارد شرایط خاصی کرد. تلاش داشتیم جشنواره تئاتر فجر به بخش ملی تقلیل پیدا نکند و وجهه بین‌المللی آن حفظ شود.

وی ادامه داد: بخش تئاتر ملل در فراخوان جشنواره وجود دارد و نمایندگانی از کشورهای فنلاند، نروژ، سوریه، لبنان، رومانی، آلمان، گرجستان، مجارستان، آذربایجان، بلژیک، سوئد و فرانسه امسال حضور دارند. منتخبان این بخش وارد مسابقه بین‌الملل می‌شوند.

وی افزود: بخشی از کارگاه‌ها که با حضور اساتید غیرایرانی در استان‌ها برگزار شد، در بخش بین‌الملل جشنواره ادامه می‌یابد.

اسعدی درباره لزوم توجه به تئاتر کشورهای همسایه که قرابت فرهنگی داریم، گفت: یک نشست پیرامون تئاتر معاصر ترکیه با حضور مهمانانی از این کشور برگزار می‌شود.

دبیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر در ادامه پیرامون داوران بخش بین‌الملل خاطرنشان کرد: ۲ داور از ایران (مسعود رایگان، فرهاد مهندس پور) و ۳ داور از کشورهای سوئد (هاکان یولاندر)، هلند (مایکه هوک) و ترکیه (اوزن یولای) در جشنواره حاضر خواهند بود.

برهانی مرند هم خاطرنشان کرد: از ۱۴۲ نمایش ایرانی حاضر در جشنواره، ۸۸ اثر مربوط به بخش خصوصی است. همچنین قرار است از ۳ سالن خصوصی تقدیر کنیم.

مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، اصغر همت، امیر جعفری و فریبرز قربانزاده داوران بخش بخش ایران۲ هستند.

* حفظ بخش بین‌الملل با تلاش شبانه‌روزی ۸ ماهه

برهانی مرند در پاسخ به پرسش فارس که چگونه با افزایش تقریبا سه برابری نرخ ارز، بخش بین‌الملل جشنواره فقط با یک سوم افزایش بودجه نسبت به سال گذشته حفظ شده، آیا سال گذشته ریخت و پاش زیاد بوده است، گفت: امسال به دلیل رشد نرخ ارز، داشتیم تصمیم می‌گرفتیم که جشنواره را ملی برگزار کنیم که عزتمندانه باشد اما دوست نداشتیم به خاطر مشکلات اقتصادی، این بخش در سایه قرار بگیرد. بنابراین سعی کردیم با تدبیر بخش بین‌الملل را برگزار کنیم. این رفتار هوشمندانه ما می‌تواند باشد. امسال خیلی اقتصادی در این بخش رفتار کردیم و با تمام کسانی که در بخش بین‌الملل به فراخوان ما لبیک گفتند، وارد گفتگوی تئاتری شدیم. آنچه امروز در بخش ملل حضور دارند، شامل ۸ ماه تلاش مستمر است.

اسعدی هم گفت: بخش بین‌الملل امسال خودش یک نمایش دراماتیک بود و ما مانند فعالان بورس، هر روز قیمت ارز را چک می‌کردیم!

وی درباره راهکارهای مربوط به این موضوع گفت: بخشی از هزینه‌ها را به خود گروه‌ها واگذار کردیم و تهیه بلیت پرواز برخی گروه‌ها به عهده خودشان گذاشته شد. خوشحالیم تلاش ما نتیجه داد و بخش بین‌الملل جشنواره شناخته‌شده فجر حفظ شد.

* تغییر داور لهستانی

دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر درباره حذف نمایش‌های لهستانی به دلیل مواضع خصمانه علیه ایران و جایگزینی نمایش‌هایی از لبنان و سوریه گفت: این موضوع صحت ندارد که گروه‌های لبنانی یا سوری جایگزین شده‌اند، اما داوری لهستانی داشتیم که تغییر دادیم.

برهانی مرند درباره حضور برخی نمایش‌ها در بخش «ایران دو» که کارگردانان آن‌ها از تجربه کافی برخوردار نیستند، گفت: خود این افراد گمان می‌کنند باتجربه هستند!
اسعدی هم در واکنش به صحبت‌های خبرنگاری که جشنواره تئاتر فجر را خنثی خطاب کرده بود، گفت: با گفتن یک جمله که نباید کل جشنواره را زیر سؤال برد! مباحث کلی، جواب کلی هم دارد. آیا الگوی همه جشنواره‌های دنیا را دیده‌اید؟ ضمن اینکه جوانی در هنر لزوماً به سن و سال ارتباطی ندارد.
وی همچنین اذعان کرد که افزایش تعداد گروه‌های بخش مهمان از ۱۵ به ۲۳ گروه با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای، اشتباه بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول