اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

برخلاف تصورات قبلی؛

کهکشان راه شیری تابدار و به شکل «S» است

ستاره‌شناسان با طراحی یک نقشه سه بعدی از کهکشان راه شیری دریافتند که این کهکشان تابدار و به شکل «S» است.

کهکشان راه شیری تابدار و به شکل «S» است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، طبق اطلاعات پیشین در مورد کهکشان راه شیری، مدت‌ها تصور می‌شد که این کهکشان صفحه صافی از ستاره‌ها و گازها با یک برآمدگی در میان آن است اما اکنون ستاره‌شناسان دانشگاه «مک‌کواری» و آکادمی علوم چین نقشه سه بعدی دقیقی از کهکشان راه شیری را ارائه کردند که نشان می‌دهد این کهکشان دارای انحراف بیشتر و مارپیچ‌تر از تصور قبلی است.

براساس گزارش «نیواطلس»، موقعیت منظومه شمسی ما در کهکشان راه شیری به گونه‌ای است که داشتن تصور کامل و دقیقی از شکل این کهکشان دشوار است. از همین رو محققان برای ارائه یک نقشه جدید، نگاهی به گروهی از ستاره‌های شناخته شده به عنوان «متغیر دلتا قیفاووسی» انداختند. این ستاره‌ها 20 برابر بزرگ‌تر و 100 هزار بار درخشان‌تر از خورشید هستند.

در این مطالعه محققان با استفاده از اطلاعات کاوشگر «نقشه‌بردار فروسرخ میدان وسیع»، 1339 ستاره متغیر قیفاووسی را بررسی کردند. هنگامی که آنها این ستاره‌ها را در یک نقشه سه بعدی رسم کردند دریافتند که کهکشان راه شیری به جای اینکه یک صفحه صاف و منظمی باشد یک صفحه پیچ‌خورده و به شکل «S » است.

«لیو چائو» یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: ترکیبی از نتایج ما و دیگر مشاهدات نشان می‌دهد که الگوی مارپیچ و تابدار کهکشان راه شیری به علت نیروی چرخشی ناشی از جرم داخلی صفحه کهکشان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول