اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی:

باید شبکه مویرگی انتقال ارز ایجاد کنیم/ شکل‌گیری بازار سیاه با تعیین دستوری نرخ ارز

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه در شرایط تحریم باید شبکه مویرگی نقل و انتقال ارز ایجاد کرد، گفت: می‌توان به تعداد تولیدکنندگان و صرافی‌ها و حتی افراد فعال در بخش‌های غیرتولیدی در سراسر دنیا این شبکه مویرگی را ایجاد کرد.

باید شبکه مویرگی انتقال ارز ایجاد کنیم/ شکل‌گیری بازار سیاه با تعیین دستوری نرخ ارز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مینو کیانی راد در کنفرانس حکمرانی و سیاست عمومی با بیان اینکه مساله اصلی در نبود راهبرد مشخص برای بازار ارز است، اظهارداشت: وقتی نرخ ارز به 19 هزار تومان رسید مسئولان هیچ واکنشی به این نرخ ندادند و فقط گفتند سهم این بازار از معاملات ارز 2 درصد است.

وی افزود: اگر کسی در بانک مرکزی کار کرده باشد می‌داند که اگر یک دلار هم در قیمت بالاتر فروخته شود، قیمت ارز از آن تاثیر می‌گیرد و اساسا افکار عمومی نرخ جدید را می‌پذیرد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه همتی رئیس کل فعلی بانک مرکزی اقتصاددان است و با تجربه ریاست بیمه مرکزی رویکرد و ذهن رگولاتوری دارد، گفت: مرکز مبادلات ارزی ساختار تخصیص ارز را همانند آنچه که مدنظر دکتر توکلی است ترتیب داده بود اما نیما یک بچه لاغر و کم جان است چون از تجربه قبلی برای راه‌اندازی آن استفاده نشده است.

کیانی راد درخصوص پیمان‌سپاری ارزی هم گفت: بنده تجربه پیمان‌سپاری را به وضوح دیده‌ام. در شرایطی که در تحریم نبودیم هم صادرکننده برای نقل و انتقالات ارزی مشکل داشت و تمایل به اجرای آن نداشت. 

وی با بیان در شرایط تحریم باید شبکه مویرگی نقل و انتقال ارز ایجاد کرد، افزود: می‌توان به تعداد تولیدکنندگان و صرافی‌ها و حتی افراد فعال در بخش‌های غیرتولیدی در سراسر دنیا این شبکه مویرگی را ایجاد کرد چرا که ارز در همه جای دنیا وجود دارد و اشخاص مختلف می‌توانند نقل و انتقال ارز کنند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه چرخه نقل و انتقالات ارزی در ایران تعریف نشده است، تصریح کرد: زمانی که ما مرکز مبادلات ارزی را راه‌اندازی کردیم یکی از صادرکنندگان به من گفت من می‌توانم به 10 واردکننده ایرانی ارز خودم را بفروشم و آن هم به طرف تجاری خود بدهند اما من نمی‌خواهم اسمم در جایی ثبت شود چون ممکن است برای من مشکل درست شود.

وی ادامه داد: چون این کار ممکن بود رانت و فساد ایجاد کند ما پرتال ارزی را راه‌اندازی کردیم و اطلاعات را دریافت می‌کردیم اما هیچگاه اطلاعات واردکننده و صادرکننده را افشا نکردیم؛ بنابراین بانک مرکزی باید نظامات را برای خود طراحی و شفافیت را افزایش دهد اما این شفافیت برای خودش صورت گیرد نه اینکه به عموم مردم اعلام شود.

کیانی راد اضافه کرد: علت اینکه نباید این اطلاعات به عموم مردم داده شود این است که خارجی‌ها خیلی سریع اطلاعات ما در این حوزه را می‌گیرند و به سرعت اقدامات متقابل را برای مهار آن انجام می‌دهند.

 معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درخصوص تعیین دستوری نرخ ارز، گفت: تجربه دهه‌های گذشته نشان می‌دهد هرگاه نرخی برای بازار ارز تعیین شده بازار واکنش نشان داده و بازار سیاه شکل گرفته است. تنها دوره‌ای که بانک مرکزی نرخ اعلام کرد و قیمت در بازار بالاتر از آن نرفت، در اوایل دهه 80 و زمان یکسان‌سازی نرخ ارز بود.

وی افزود: البته در آن زمان که یکسا‌ن‌سازی نرخ ارز انجام شد مشکل نقل و انتقال ارز نداشتیم و تحریمی در این حوزه نداشتیم.

کیانی راد تاکید کرد: باید به پرداخت ارز 4200 تومان پایان داده شود و به این رفتار معکوس پایان دهیم.

به گزارش فارس، احمد توکلی در واکنش به صحبت کیانی راد درباره یکسان‌سازی موفق نرخ ارز در دهه 80، گفت: سیاست‌های اری در دوره مرحوم نوربخش باعث تشدید اختلاف طبقاتی شد و دکتر نمازی هم مقاله‌ای در این باره نوشته که خواندنی است.

انتهای پیام/ 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول