اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

سهراب پور در کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی:

دانشگاه شریف سال‌ها به دنبال ورود به عرصه سیاست‌گذاری کشور است

رئیس کنفرانس و پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف گفت: این دانشگاه سال‌ها به دنبال ورود به حوزه علوم انسانی و عرصه سیاست‌گذاری در کشور است.

دانشگاه شریف سال‌ها به دنبال ورود به عرصه سیاست‌گذاری کشور است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، صبح امروز (شنبه) دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین جمعی از پژوهشگران کشور در سالن همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است.

سعید سهراب پور رئیس کنفرانس و پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف در این کنفرانس گفت: خوشحالم در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی کنار یکدیگر جمع شدیم تا در مورد بهبود و پیشرفت صحبت کنیم. آن هم از زاویه متفاوت، یعنی از منظر حکمرانی و سیاست‌گذاری. از طرفی همانگونه که مستحضرید دانشگاه صنعتی شریف از سال‌ها پیش ابتدا به دنبال جریان ورود به حوزه علوم انسانی،‌ اجتماعی و سپس به صورت خاص به دنبال ورود به عرصه سیاست‌گذاری در کشور بوده است.

وی افزود:‌ در دوران مسئولیت بنده در دانشگاه، ما دانشکده مدیریت را درسال ۱۳۸۰ و به دنبال آن گروه اقتصاد را در سال ۱۳۸۲ تاسیس کردیم. این در حالی است که به دنبال این اقدامات اولین دوره دکترای سیاست‌گذاری علم و فناوری در کشور را در سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی کرده که دانشکده مدیریت و اقتصاد متولی برگزاری آن بود.

رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: بعد از این اقدامات پژوهشکده سیاست‌گذاری سال ۱۳۸۷ به همت برخی از دانشجویان دکترا و دانشکده مدیریت و همچنین حمایت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تاسیس شد تا جنبه‌های پژوهشی را به صورت پر رنگ‌تری پیگیری کند. از طرفی در سال ۱۳۹۴ اندیشکده حکمرانی تاسیس شد که هدف اصلی آن به عرصه عمل بردن و پیاده سازی مفاهیم توسعه داده شده سیاستی بود.

سهراب‌پور ادامه داد: از سال گذشته دانشکده مدیریت برنامه مفصلی را در اجرای دوره‌های آموزشی و سیاست‌گذاری به دانشگاه ارائه کرده است که پیرو آن از سال گذشته دوره کارشناسی ارشد سیاست‌گذاری، علم و فناوری راه‌اندازی شد و سایر دوره‌های مرتبط آموزشی نیز به زودی در این دانشکده به اجرا درخواهد آمد.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب چرخه کاملی از آموزش تا پژوهش و اجرا در دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است و این نهادها همواره تلاش کردند تا با ایجاد پیوندی میان جامعه و نهادهای درگیر در حکمرانی در جهت حل دغدغه‌ها،‌ مسائل سیاست‌گذاری کشور حرکت کند که در این راستا با عنایت به اهداف خود و حل چالش‌ها و تعرضات سیاسی، اصلاح فرایندهای حکمرانی و افزایش تعامل حاکمیت با مردم را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.

رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد:‌ اکنون که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و علیرغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مردم در همه امور زندگی صاحب رای، صاحب تدبیر و صاحب تصمیم هستند اما همچنان بسیاری از سیاست‌گذاری‌های حاکمیتی در اتاق‌های دربسته و با حداقل تعامل با ذینفعان اعم از مردم و نخبگان و علاوه بر آن بدون شفافیت صورت می‌پذیرد.

سهراب‌پور افزود: ما با درک این موضوع مهم توان و توجه خود را به طراحی مکانیزم‌های مشارکتی برای افزایش تعامل حاکمیت با مردم و نخبگان و دخیل کردن آنان در امر تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری معطوف ساختیم. از این رو محور کنفرانس امسال سیاست‌گذاری باز تعامل حاکمیت، مردم و نخبگان قرار داده شد و از سیاست‌گذاران، دانشگاهیان، نخبگان و تمام علاقمندان دعوت شده تا به صورت جدی و مؤثر در آن مشارکت کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه دعوت دانشگاه با استقبال خوب جامعه حکمرانی و سیاست‌گذاری کشور روبرو شد به طوری که دبیرخانه کنفرانس ۱۷۳ مقاله دریافت کرد که از این تعداد ۲۰ مقاله به صورت شفاهی ۷۳ مقاله به شکل پوستری و ۳۲ مقاله صرفا برای چاپ در کتابچه کنفرانس برگزیده شدند. همچنین حدود ۴۰ میزگرد تخصصی نیز در این کنفرانس تدارک دیده شده است که نشان از مشارکت بالا و اقبال عمومی به موضوع سیاست‌گذاری باز و تعاملی در کشور دارد.

وی در پایان گفت: امیدوارم این کنفرانس فتح بابی باشد برای تعامل دائمی حاکمیت، مردم و نخبگان در امر سیاست‌گذاری که اگر این مهم انجام گیرد و تمام ذینفعان در تصمیم‌گیری دخیل شوند بسیاری از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول