اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

راهنمای کتاب اندیشه/ 2

بیرون رفتن از عالم غربی

کتاب «انقلاب اسلامی، برون رفت از عالم غربی» از استاد اصغر طاهرزاده، جست‌وجویی است در حقیقت انقلاب اسلامی و دوگانگی آن با عالم غربی.

بیرون رفتن از عالم غربی

خبرگزاری فارس، گروه اندیشه: استواری ریشه‌های درخت انقلاب اسلامی، با تمامی ابعاد و زوایای خود امری است که بر عهدۀ اندیشمندان است. تفکر، ریشه‌های زندگی را عمیق‌تر می‌سازد. در میان متفکران و اندیشمندان مسلمان انقلابی تنی چند هستند که در معنا و موقعیت انقلاب اسلامی ایران تأمل داشته‌اند و در جست‌وجوی حقیقت آن برآمده‌اند. پرسش از معنای انقلاب اسلامی و تلاش برای توضیح آن، این درخت را تنومندتر خواهد ساخت.

 

کتاب «انقلاب اسلامی، برون رفت از عالم غربی» سخنرانی‌هایی است از استاد اصغر طاهرزاده درباره معنای حقیقی انقلاب اسلامی ایران. رویکرد اصلی کتاب تمرکز بر جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی است. در توضیح این موضوع استاد طاهرزاده معتقد است رمز دریافتن معنای انقلاب اسلامی گذر از عالم غربی است که راهی به خواندن انقلاب اسلامی ندارد. او تلاش می‌کند خواننده را متوجه این کند که؛ در عالَم غربی سعی دارد سایر ملل را بی‌عالَم و بی‌تاریخ کند،  در این دوران انقلابی متولد شده که در جوهر و ماهیت خود، تحولی است بیرون از حوزه‌ی فکر و تمدن غربی. به همین دلیل این انقلاب اسلامی را با عینک غربی نمی‌توان دید.

استاد طاهرزاده معتقد است انقلاب اسلامی پدیده‌ای است که موضع‌گیری در قبال آن ما را در قرب و بعدی معنوی قرار می‌دهد. او در مقدمه کتاب چنین می‌نویسد: «در دورانی که بشر مدرن از دین فاصله گرفته و ارتقای انسان را در پیروی از اندیشه‌های منقطع از آسمان جستجو می‌کند، یک‌مرتبه در قرن بیستم با وقوع دو جنگ جهانی در مهد تمدن مدرن و شکست ایدئولوژی‌هایی مثل لیبرالیسم و سوسیالیسم و ظهور نابرابری‌های آزاردهنده، انقلاب اسلامی به عنوان راهی برای عبور از آن فرهنگ به سوی فرهنگ الهی انبیاء، عقل‌ها و دل‌ها را متوجه خود نمود و بر خلاف آن‌همه تبلیغاتِ منفی که نسبت به آن روا داشتند، به‌خوبی از عهده‌ی نشان‌دادنِ معنی تاریخی خود برآمد. این است که روشن می‌کند انقلاب اسلامی یک امر اتفاقی نیست، بلکه گشایش افق و زمان جدید در بحبوحه‌ی پایان غرب است.»

کتاب «انقلاب اسلامی، برون رفت از عالم غربی» در 235 صفحه با قیمت 8000 تومان توسط انتشارات لب المیزان به بازار کتاب عرضه شده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول