اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

پری از سیمرغ/۲

کف زدن برای فیلمی که دیدنش جرم است!

دومین روز از جشنواره فیلم فجر با بازگشت «خون خدا» شروع شد. سینما استقلال با «دیدن این فیلم جرم است» سانس پایانی هیجان‌انگیزی را برای همه رقم زد و کیومرث پوراحمد بابت دلخوری‌ مخاطبان از به‌کارگیری الفاظ نامناسب در «تیغ و ترمه» عذرخواهی کرد.

کف زدن برای فیلمی که دیدنش جرم است!

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، دومین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره و سینماهای مردمی با اتفاقات و حواشی متفاوتی همراه بود.

جامانده‌هایی که بازگشتند، فیلم‌هایی که مردم را به وجد آوردند، باز هم عذرخواهی و البته این بار کمی هم روحیه سپاس و سپاسگزاری.

جامانده دیروز؛ برنده امروز

فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» سعید روستایی که روز اول جشنواره چشم مخاطبان برای دیدنش به پرده نقره‌ای خشک شد، با آمدن و اکرانش جبران مافات کرد. این فیلم، آن‌قدر تماشاچی داشت که در پردیس کورش به سانس فوق‌العاده رسید و فیلم‌بین‌های حرفه‌ای تا پاسی از شب به تماشایش نشستند.

 

انیمیشنی که با دستمزدی معادل کرایه تاکسی جهانی شد!

ولی در سینمارسانه، دومین روز از فجر ۹۷ با انیمیشن «آخرین داستان» اشکان رهگذر شروع شد. حاضران در سالن از تماشای این انیمیشن لذت بردند، اما صندلی‌های خالی، سوت و کوری سالن و نشست خبری آرام، نسبت به سایر فیلم‌ها با شرایط مشابه در سانس اکران، عجیب توی ذوق می‌زد. این در حالی است که این پروژه ۹ سال زمان برده تا به ثمر برسد و نام ایران را در عرصه انیمیشن در جهان مطرح و جایزه بین‌المللی از آن مملکتمان کرده است.

به گفته کارگردان آخرین داستان با همکاری حدود ۱۰۰۰ نفر به نتیجه رسیده؛ در حالی که گاهی اوقات دستمزد آنها در حد کرایه تاکسی هم نبوده!

و این بی‌مهری مدام نسبت به انیمیشن داستان تکراری است که این بار نصیب آخرین داستان شده است. امید است دیگر نصیب هیچ اثری نشود.

 

نابینایان مهمان «تختی» می‌شوند

بعد از بی‌مهری و کم لطفی، بد نیست یک خبر خوب هم بشنوید. اکران جمعه جشنواره فجر ۳۷ برای اولین بار، یک سانس ویژه برای نابینایان اختصاص داده. فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی روز جمعه ۱۲ بهمن ماه در سانس ساعت ۱۳ سینما بهمن برای نابینایان یک اکران ویژه خواهد شد.

نابینایان می‌توانند به اتفاق یک همراه در این نمایش ویژه حاضر شوند و از مهمان‌نوازی پهلوان نامدار ایرانی لذت ببرند.

 

«خون خدا»یی که به فجر بازگشت

وقتی در نشست خبری فیلم تختی اعلام شد که به دلیل مشکلات فنی و طولانی شدن خروجی گرفتن از فیلم، زمان نمایشش به اکران آخر رسید، دردسر شروع شد.

اول «معکوس» کیمیایی در سالن سینما رسانه با «تختی» جابه‌جا شد و دوم «خون خدا» در سینماهای مردمی جایگزین تختی شد که داد سیاوش حقیقی تهیه کننده فیلم خون خدا را درآورد؛ مبنی بر اینکه چطور می‌شود به ما اصرار می‌کردید که قبل از جشنواره باید نسخه نهایی را تحویل دهیم و الان می‌بینیم نسخه نهایی یک فیلم دیگر آماده نبوده و به همین دلیل فیلم «خون خدا» از جشنواره خارج شده است.

اما داستان به اینجا ختم نشد و شنیده‌ها از تصمیم عوامل برخی دیگر از فیلم‌های جشنواره برای اتخاذ چنین موضعی جهت اعتراض نسبت به فرآیند برگزاری و برنامه‌ریزی‌های این رویدادها حکایت می‌کرد.

 اما بالاخره ماجرا ختم به خیر شد و کارگردان «خون خدا» اعلام کرد به احترام مخاطبان و همچنین سینمادوستان از این ماجراها چشم‌پوشی کرده و در رقابت حضور خواهد داشت.

این در حالی است که در آیین نامه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، امکان خروج فیلم‌های بخش مسابقه از جشنواره به‌صورت صریح رد شده است. بنابر مفاد این بند از آیین‌نامه «پس از تحویل نسخه فیلم به دبیرخانه، امکان خارج کردن آن از جشنواره وجود ندارد».

 

عذرخواهی از نوع پوراحمدی

کیومرث پوراحمد که امسال فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» را در جشنواره فجر دارد، در ابتدای نشست خبری خطاب به اهالی رسانه گفت که کلی الفاظ نامناسب در فیلم داشتیم که آنها تغییر داده شد. اگر به کسی برخورده از شما و تاریخ سینما معذرت می‌خواهم. این در حالی است که فیلم به مذاق خیلی از رسانه‌ای‌ها خوش نیامده بود و با انواع نقد و توییت و ایما و اشاره از کارگردان خاطرات بچگی‌شان می‌خواستند که اجازه دهد آن حس شیرین از آثارش در ذهنشان باقی بماند. حتی یک نفر در فضای مجازی نوشته بود: «دورانت تمام شد پیرمرد!» یا یکی دیگر نوشته بود: «کاش قضیه بازنشستگی شامل حال فیلمسازان هم می‌شد.» و از این دست انتقادها.

 

تشویق طولانی و مدام برای «دیدن این فیلم جرم است»

آخرین سانس نمایش فیلم در سینما استقلال، مردم سینمادوست را شگفت‌زده کرد؛ به طوری که پس از پایان فیلم عجله‌ای برای رفتن و خروج از سالن نداشتند و دقایقی طولانی به نشانه رضایت و سپاسگزاری از تماشای اثر یک کارگردان فیلم‌اولی  به تشویق پرداختند و صدای کف‌زدنشان موسیقی خوشایند از رضایت را تداعی می‌کرد. این بهترین خبر برای مهدی زهتاب‌چیان و البته سینمای سوت و کور این سال‌های ایران است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول