اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با موافقت وزیر جهادکشاورزی

بندر اختصاصی «واردات چوب» در گمیشان تاسیس می‌شود

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی از تاسیس بندر اختصاصی «واردات چوب» در منطقه اطراف گمیشان خبر داد و گفت: تاسیس این بندر با موافقت وزیر جهادکشاورزی صورت گرفته است.

بندر اختصاصی «واردات چوب» در گمیشان تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، با توجه به ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های شمال و افزایش نیاز کشور ایران به «واردات چوب»، نماینده‌های مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران استان از جمله استاندار گلستان در حال پیگیری تاسیس یک بندر در نواحی سواحل شرقی دریای خزر هستند که می‌تواند بهترین منطقه احداث آن در منطقه اطراف گمیشان باشد.

با توجه به آمار نرخ بیکاری بالای این منطقه احداث این بندر می‌تواند گام موثری برای اشتغالزایی جوانان این منطقه محسوب شود.

در این زمینه گفت و گویی با رامین نورقلی‌پور نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.

* در حال پیگیری تاسیس یک بندر در نواحی سواحل شرقی دریای خزر هستیم

*فارس: هدف از تاسیس بندر«واردات چوب» در اطراف گمیشان چیست؟

نورقلی‌پور: نرخ بیکاری در منطقه غرب استان گلستان مردم این منطقه را رنج می‌دهد و متاسفانه در بخش‌هایی از این حوزه نرخ بیکاری بالاتر از متوسط آمار استان گلستان است و در تلاش هستیم بخشی از صنعت و یا خدمات را به عنوان پیشران در استان گلستان معرفی کنیم نماینده‌های مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیران استان از جمله استاندار گلستان در حال پیگیری تاسیس یک بندر در نواحی سواحل شرقی دریای خزر هستیم که می‌تواند بهترین منطقه احداث آن در منطقه اطراف گمیشان باشد.

در حال حاضر هدف از تاسیس این بندر این است که در راستای اخذ مجوز برای احداث یک بارانداز و بندر اختصاصی واردات تنه درخت است که با توجه به ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های شمال و افزایش نیازمان به واردات چوب و از طرف دیگر قریب به 80 درصد واردات چوب تا قبل از ممنوعیت جنگل‌های شمال از طریق براندازهای شمال کشور صورت می‌گرفت بتوانیم این بندر را اختصاص به چوب‌آلات دهیم و واردات آن را به روسیه در نظر بگیریم.

* هیچگونه نگرانی در راستای انتقال آفات جنگلی به جنگل‌های شمال کشور وجود ندارد

*فارس: آیا محلی برای قرنطینه چوبی در این بندر در نظر گرفته شده است؟ آیا اراضی کافی برای قرنطینه چوبی در گمیشان تدارک دیدید؟

نورقلی‌پور: خوشبختانه وزیر جهادکشاورزی به تاسیس بندر اختصاصی چوب در ناحیه گمیشان موافقت کردند زیرا این بندر با جنگل‌های شمال فاصله کافی دارد و هیچگونه نگرانی در راستای انتقال آفات جنگلی به جنگل‌های شمال کشور وجود ندارد.

در راستای قرنطینه چوبی، اراضی در سطح کافی در منطقه پیشنهادی در گمیشان در نظر گرفتیم به گونه‌ای که بتوان آفت‌کشی اولیه برای تنه وارداتی از روسیه صورت گیرد و بتوانیم کارهای متعددی را نسبت به ایجاد ارزش افزوده بر روی این چوب‌آلات انجام دهیم.

با احداث این بندر در اطراف منطقه گمیشان انتظار داریم که ایجاد اشتغالزایی بالایی را در این مناطق شاهد باشیم متاسفانه در سال‌های اخیر دو بندر، ترکمن و بندرگز نتوانستند آن طور که باید در این زمینه فعالیت کنند.

در چند سال اخیر در شهر بندرگز شاهد حضور سرمایه‌گذار خارجی بودیم که با پیگیری‌هایی که در انجام است زمینه‌های حضور فعال سرمایه‌گذار خارجی را در راستای راه‌اندازی امکانات بندری شهر بندرگز را پیگیری می‌کنیم و به جاهای بسیار خوبی در این زمینه رسیدیم.

با توجه به اینکه در شهر بندرترکمن طی چند مدت اخیر شاهد کلنگ‌زنی پروژه جزیره آشوراده بودیم و اعتبار بسیار خوبی در زمینه احداث اسکله اخذ شد به طوریکه در ساحل بندرترکمن و اسکله دیگری در ساحل جزیره آشوراده اعتباری بالغ بر70 میلیارد تومان اخذ شد که انشاالله به زودی هزینه خواهد شد.

این موضوع باعث شد تا بتوانیم در شهرهای بندرگز و بندرترکمن شاهد حضور و جذب گردشگران باشیم همچنین قابلیت اسکان گردشگران را در منطقه ایجاد کنیم و بتوانیم این مناطق را از دارا بودن توان عبور گردشگران خارج کنیم و در حقیقت عاملی برای اهداف گردشگری باشند نه به عنوان مسیر گردشگری.

*حضور در آشوراده و توسعه گردشگری به معنای آسیب رساندن به ظرفیت زیست‌محیطی نیست

*فارس: در راستای جزیره آشوراده چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟

نورقلی‌پور: جزیره آشوراده به عنوان یک مرکز گردشگری بسیار مهم است که نه تنها برای منطقه غرب گلستان بلکه برای تمام گلستان مایه خیر و برکت فراوانی شود.

بعد از کلنگ‌زنی جزیره آشوراده می‌توانیم سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه گردشگری را بخواهیم که در منطقه حضور پیدا کنند و از توانمندی‌های آنها استفاده کنیم.

دو زون در منطقه آشوراده تعریف شده است یک زون 22 هکتاری و یک زون 16 هکتاری است که 22 هکتار به عنوان یک زون متمرکز برای اجرای پروژه‌های متمرکز گردشگری از قبیل رستوران‌ها است.

از طرف دیگر در زون گسترده که مسائل دیگر زیست‌محیطی با گردشگری مرتبط است نظیر سایت‌های پرنده و غیره است که قطعا می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری بسیار منحصر به فرد در سطح کشور ایجاد شود و بتواند گردشگران زیادی اعم از داخلی و خارجی را به خود جلب کند.

حضور در آشوراده و توسعه گردشگری به معنای آسیب رساندن به ظرفیت زیست‌محیطی نخواهد بود و سایت‌های این چنینی در سطح کشور و دنیا وجود دارند با در نظر گرفتن تمامی ظرفیت‌های زیست‌محیطی و حساس از توانمندی‌های توسعه گردشگری استفاده کردند و قطعا در این منطقه نیز انجام می‌شود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول