اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«نظربایف» خواستار تشدید مبارزه با اقتصاد سایه در قزاقستان شد

رئیس جمهور قزاقستان خواستار تشدید مبارزه با اقتصاد سایه در این کشور شد.

«نظربایف» خواستار تشدید مبارزه با اقتصاد سایه در قزاقستان شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان ضمن سخنرانی در جلسه سالانه دولت این کشور به کار ضعیف نهادهای مربوطه در زمینه مبارزه با اقتصاد سایه اشاره کرد.

وی با اشاره به وجود اقتصاد سایه در اقتصاد این کشور گفت: باید میزان حداکثر برداشت وجوه نقد از بانک ها تعیین شود و خریدهای بزرگ نباید به صورت نقدی صورت گیرند.

نظربایف در ادامه مبارزه با اقتصاد سایه در این کشور را ضعیف خوانده گفت: برای مثال شاخص های مقامات گمرک با ارقام طرف چینی به طور جدی متفاوت است.

بنابه گفته وی، در این راستا وظیفه ای پیش رو مقامات ذیربط گذاشته شده که ظرف سه سال آینده سهم اقتصاد سایه را تا 40 در صد کاهش دهند.

«علی خان اسماعیل اف» وزیر دارایی قزاقستان در شرح این وضعیت گفت: طرف قزاق در حال مذاکره با همتایان چینی است تا اعلامیه های صادراتی را قبل از این که وارد کننده آنها را اعلام کند به صورت الکترونیک دریافت کند.

وی گفت: در واقع تفاوت شاخص ها با طرف چینی 6.9 میلیارد دلار براورد شده که 3.3 میلیارد دلار از آن مربوط به ترانزیت کالا از طریق قزاقستان به کشورهای دیگر است، اما طرف چینی آن را همچون کالای صادر شده به قزاقستان ثبت می کند.

اسماعیل اف افزود: یک میلیارد دلار دیگر مربوط به واردات کالا به قزاقستان و 2.6 میلیارد دلار دیگر نیز به کالاهایی مربوط به است که ارزش آنها پایین تر از ارزش واقعی نشان داده شده است.

وی ضرر بودجه قزاق از این طریق را 206-205 میلیارد تنگه در یک سال عنوان کرده گفت: در حال حاضر در تلاش هستیم که به طور جامع این مسئله را حل و فصل کنیم.

نظربایف در بخش دیگری از سخنان خود خواستار افزایش سهم تجارت کوچک و متوسط در تولید ناخالص داخلی این کشور تا 28.2 در صد در سال جاری میلادی شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول