اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

قانونگذاران آمریکایی به دنبال توقف حمایت واشنگتن از جنگ یمن

چند قانونگذار آمریکایی درنظر دارند به منظور پایان دادن به حمایت‌های واشنگتن از ائتلاف سعودی در جنگ یمن، قطعنامه‌ای به کنگره ارائه دهند.

قانونگذاران آمریکایی  به دنبال توقف حمایت واشنگتن از جنگ یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تحرکات برخی اعضای کنگره آمریکا علیه «جنگ یمن»، تعدادی از نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان این کشور امروز چهارشنبه طرحی برای پایان دادن به حمایت‌های واشنگتن از ائتلاف متجاوز عربستان سعودی در یمن به کنگره این کشور ارائه می‌دهند.

بیست و دوم آذرماه بود که بعد از تشدید فضای ضد سعودی در آمریکا به دلیل آشکار شدن دست داشتن مقام‌های ارشد ریاض در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، مجلس سنای آمریکا دو قطعنامه علیه عربستان سعودی تصویب کرد.

قطعنامه‌ اول که با ۵۶ رأی موافق و ۴۱ رأی مخالف به تصویب رسید خواستار اتمام حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز به یمن بود اما رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تحت فشارهای کاخ سفید راه تصویب آن در مجلس نمایندگان را مسدود کردند (جزئیات بیشتر).

جنگ ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه یمن که با حمایت آمریکا و انگلیس از فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شده، تاکنون ده‌ها هزار کشته بر جا گذاشته است اما حمایت‌های غرب از ائتلاف متجاوز همچنان ادامه دارد.

«رویترز» امروز چهارشنبه، از تحرک تازه برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای پایان یافتن حمایت‌های واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن خبر داد.

این رسانه غربی گزارش داد: «قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات بار دیگر تلاش خواهند کرد قطعنامه‌ای را که خواستار پایان دادن به حمایت از ائتلاف به رهبری سعودی در یمن است، به تصویب برسد، سنای آمریکا ماه قبل اقدام مشابهی در این باره انجام داده بود».

سناتورها «مایک لی» جمهوری‌خواه، «کریس مورفی» دموکرات و «برنی سندرز» سوسیال دموکرات به همراه دو عضو دمکرات مجلس نمایندگان به نام‌های «رو خانا» و «مارک پوکان» روز چهارشنبه طی کنفرانسی خبری طرح خودشان به کنگره را درباره لزوم پایان دادن به حمایت واشنگتن از جنگ ائتلاف سعودی را اعلام و معرفی می‌کنند.

رویترز می‌نویسد: « دموکرات‌ها اکنون اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند اما هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه ترامپ توانستند با کسب دو کرسی بیشتر (در انتخابان میان دوره‌ای کنگره) برتری خود در سنا را به برتری عددی ۵۳ در برابر ۴۷ برسانند. گذر از حق وتوی ترامپ، به دو سوم هر یک از مجالس دوگانه کنگره نیاز دارد».

این رسانه غربی افزود: «مخالفان این قطعنامه (در خصوص پایان دادن به حمایت‌های آمریکا از جنگ عربستان در یمن) رغبتی به انجام اقدامی در جهت ایجاد اخلال در روابط استراتژیک آمریکا با عربستان سعودی ندارند و این روابط را به مثابه ایجاد یک وزنه تعادل در خاورمیانه در برابر ایران می‌دانند، کشوری که دشمن سرسخت اسرائیل متحد نزدیک آمریکا است».

به رغم تلاش‌های تعداد معدودی از نمایندگان کنگره آمریکا برای پایان دادن به حمایت‌ها از جنگ یمن و لزوم پاسخگو کردن ریاض درباره دست داشتن «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در صدور فرمان قتل خاشقچی، دولت آمریکا و شخص «دونالد ترامپ» بارها مخالفتشان را با چنین اقداماتی اعلام کرده و همچنان بر ادامه روابط واشنگتن-ریاض و فروش انواع تسلیحات به سعودی‌ها اصرار دارند.

طبق استدلال‌های مقام‌های آمریکایی از قبیل ترامپ، ریاض «بهترین متحد» واشنگتن برای مقابله با ایران است و به واشنگتن «در موضوعات مرتبط با اسرائیل خیلی کمک کرده است» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول