اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افزایش 49 درصدی صادرات گندم قزاقستان در سال 2018

صادرات گندم در 11 ماه سال 2018 میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته در قزاقستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

افزایش 49 درصدی صادرات گندم قزاقستان در سال 2018

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، قزاقستان طی ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال گذشته میلادی 5.5 میلیون تن گندم به خارج صادر کرده که در مقایسه با زمان مشابه سال 2017 میلادی 49 درصد بیشتر است.

حجم صادرات نقدی این کشور 862.5 میلیون دلار را تشکیل داده که در مقایسه با زمان مشابه سال 2017 میلیاردی 48.8 درصد رشد کرده است.

با این حال، تولید خالص داخلی این کشور در حوزه محصولات کشاورزی در مجموع در یک سال اخیر تنها 3 درصد رشد کرده است.

بنابه گزارش پایگاه اطلاعاتی «انرژی پروم» قزاقستان، حجم صادرات جو در مدت ذکر شده سال گذشته 1.5 میلیون تن بوده و در مقایسه با زمان مشابه سال 2017 میلادی 2 برابر رشد کرده است.

به صورت پولی این شاخص 247.6 میلیون دلار برآورد شده که در مقایسه با زمان مشابه سال 2017 میلادی 2.3 برابر افزایش یافته است.

توسعه ظرفیت صادرات یکی از اهداف استراتژیک شرکت ملی «گاز آگرو» به شمار می‌رود.

«گاز آگرو» اپراتور پروژه‌های استراتژیک توسعه زیرساخت‌های صنعتی، اطلاعاتی و خدماتی مجتمع صنایع کشاورزی قزاقستان می‌باشد.

در چارچوب توسعه و پیاده سازی ظرفیت صادراتی بخش صنعتی و کشاورزی شرکت «پرادکار پاراتسیا» تابع شرکت گاز آگرو قزاقستان در در یک سال گذشته میلادی حدود 430 هزار تن گندم به خارج صادر شده است.

از جمله 158 هزار تن گندم به قفقاز، 128.4 هزار تن به آسیای مرکزی، 110.6 هزار تن جو به ایران و 30 هزار تن گندم به چین صادر کرده است.

برای مثال، در پایان سال 2017 میلادی شرکت «پرادکارپاراتسیا» تنها 120 هزار تن گندم به خارج صادر کرده است.

افزایش صادرات گندم به خارج در سال 2018 میلادی با فروش گندم‌های بین فصلی صندوق ذخایر این شرکت و همچنین آغاز صادرات گندم به ترکمنستان و قفقاز مرتبط است.

گاز آگور با همکاری شرکت «پرادکار پاراتسیا» در چارچوب استراتژی توسعه خود برای سال‌های 2011-2020 میلادی یک شرکت واحد گندم را ایجاد کرده که هدف آن تضمین عرضه گندم در فصل پاییز، تدوین سیاست واحد صادراتی و توسعه زیرساخت‌ها برای ذخیره و صادرات گندم می‌باشد.

ساخت ظرفیت‌های جدید و مدرن سازی ظرفیت‌های موجود برای نگهداری غلات در مناطق اصلی کاشت آن برنامه ریزی شده است.

همچنین جغرافیای صادرات محصولات کشاورزی و محصولات تولید شده بعد از کارکرد آن افزایش، انتظار می‌رود که مسیرهای غربی و جنوبی عرضه گندم تقویت و صادرات آن به چین گسترش خواهد یافت.

با این حال، به طور کلی، تولید ناخالص محصولات کشاورزی در ماه‌های ژانویه تا دسامبر سال 2018 میلادی تا 2.3 تریلیون تنگه رشد کرده است.

بالاترین نرخ رشد به طور سنتی با منطقه قزاقستان شمالی (371.8 میلیارد تنگه) مرتبط است.

استان «آلماتی» با 345.6 میلیارد تنگه در موقعت دوم و استان «ترکستان» با 286.3 میلیون تنگه در رتبه سوم این فهرست قرار گرفته است.

رئیس جمهور قزاقستان در سال گذشته میلادی وظایف مشخصی را در زمینه افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و افزایش حداقل 2.5 برابری صادرات محصولات این حوزه بر عهده مقامات مرتبط قزاق گذاشته بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول