اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی/

از افزایش ۱۰ برابری نیروهای پرستاری تا اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تعداد نیروهای پرستاری در مراکز دولتی سال ۵۷ حدود ۷ هزار نفر و اکنون به بیش از ۷۱ هزار نفر رسیده است،‌ گفت: یک هزار و ۹۴۰ استاد دانشگاه‌ در حوزه پرستاری فعال اند.

از افزایش ۱۰ برابری نیروهای پرستاری تا اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای

فائزه نجارزادگان - خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس: مریم حضرتی، معاون وزیر بهداشت  در ارتباط با دستاوردهای انقلاب در حوزه پرستاری طی ۴۰ سال گذشته اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحولات چشمگیری در عرصه‌های مختلف و از جمله پرستاری ایجاد شد و تاریخچه‌ نوین پرستاری با هدف افزایش دسترسی آحاد جامعه به مراقبت‌های پرستاری با کیفیت و مقرون به صرفه در ایران اسلامی آغاز شد.

وی افزود: از سال 1330 با فعالیت، اداره کل پرستاری و مامائی وزارت بهداری، چهار بخش بهداشت همگانی، آموزش پرستاری، خدمات بیمارستان‌ها، بهداشت روانی آغاز و پس از انقلاب اسلامی بخش مامایی از اداره کل پرستاری تفکیک شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: در سال ۱۳۷۳ جایگاه مدیر کل اداره کل پرستاری در وزارت بهداشت تثبیت شد و سپس جایگاه پرستاری به مشاور وزیر و تا سال ۱۳۹۰ قائم مقام وزیر در امور پرستاری تغییر یافت و در سال  1392 در ساختار وزارت بهداشت با مصوبه دولت اداره کل پرستاری به معاونت پرستاری ارتقاء یافت و دو اداره کل با عناوین ارتقای سلامت و خدمات پرستاری و توانمند سازی و بهره وری  نیروی انسانی، مشتمل بر چهار گروه تخصصی و 18 پست کارشناسی ایجاد شد.

حضرتی گفت: در سال 65 مدارس پرستاری با آموزشگاه‌های عالی مامایی و به دانشکده‌های پرستاری و مامائی تحت پوشش دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور ارتقاء یافت و آموزش آکادمیک پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhD ایجاد شد.

وی بیان داشت: در سال 73 برنامه کارشناسی رشته پرستاری در راستای آموزش جامعه‌نگر تدوین و در سال 74 به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید و سپس این برنامه تحت نظارت کامل وزارت‌خانه قرار گرفت.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی دوره دکترای پرستاری در کشور در سال 73 گفت: تشکیل شورای عالی پرستاری در سال 1375 ، تصویب اجرای طرح انطباق خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی در حوزه پزشکی با موازین شرع مقدس و متناسب‌سازی هرم نیروی انسانی پرستاری به لحاظ جنسیت در سال ۱۳۷۷ از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

حضرتی گفت: تشکیل دفاتر پرستاری در دانشگاه‌ها و ارتقاء جایگاه مدیر خدمات پرستاری بعنوان بالاترین مقام اجرایی خدمات پرستاری در سطح دانشگاه‌، تصویب و ابلاغ آیین ‌نامه تأسیس مراکز مشاوره و ارائه مراقبت های پرستاری در منزل، بازنگری و ابلاغ آیین نامه جدید و ساماندهی و گسترش و نظارت بر عملکرد این مراکز در سال 95 و نیز تصویب طرح آزمایشی پوشش بیمه ای آن در شورایعالی بیمه در سال  97 صورت گرفت.

وی با اشاره به آغاز صدور و اعطاء پروانه صلاحیت حرفه‌ای به پرستاران و گروه‌های وابسته واجد شرایط درسال ۹۵ گفت: برگزاری دوره‌های مدیریت پرستاری در حوادث و بلایا و برگزاری دوره‌های آموزشی اخلاق پرستاری، استانداردسازی خدمات پرستاری در کشور برای گروه‌های هدف در دانشگاه

 معاون پرستاری وزیر بهداشت بیان داشت: ابلاغ بخشنامه موافقت با بازنشستگی پیش از موعد پرستاران با بیست سال سابقه کاری و استفاده از پنج سال بخشودگی در سال ۱۳۷۰،‌ تصویب و ابلاغ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی در سال 1386، توسعه‌ی شیوه‌های مناسب برای بهبود استخدام، نگهداشت و ارتقاء انگیزه‌ی شغلی پرستاران از دیگر برنامه‌های اجرا شده است.

حضرتی گفت: تصویب آیین نامه و برقراری فوق‌العاده سختی شرایط محیط و نوبت‌کاری کارکنان پرستاری در سال۶۶ ، اجرای قانون حفاظت در برابر اشعه و تخصیص پرداخت مبلغ ریالی حق اشعه به کارکنان پرستاری در معرض پرتو ها نیز از دیگر برنامه‌ها است.

حضرتی گفت: مبلغ 640 میلیارد ریال جهت بهبود کیفیت و استاندارد سازی محل استراحت پرستاران در مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان های کشور و پیگیری ایجاد پاویون های پرستاری در بیمارستان‌های مناطق محروم اختصاص یافت.

وی درباره فعالیت‌های پژوهشی پرستاری گفت:توسعه فعالیت های پژوهشی پرستاری در قالب رساله های PhD، توسعه کمی و کیفی کتب علمی و نشریات علمی پژوهشی پرستاری و تخصصی شدن نشریات پرستاری، عضویت رسمی ایران در شورای بین المللی پرستاران دنیا در آبان 87،‌ تدوین و انتشار آیین نامه اخلاق پرستاری در جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 و تشکیل سازمان نظام پرستاری ایران با تصویب قانون تشکیل سازمان نظام پرستاری در سال 1380 در شورای اسلامی نیز صورت گرفت.

  معاون پرستاری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تعداد نیروهای پرستاری در مراکز دولتی سال ۵۷ حدود ۷ هزار نفر و اکنون به بیش از ۷۱ هزار نفر،‌ تعداد مراکز دولتی آموزش پرستاری به ۱۰۲ مورد و تعداد اساتید دانشگاه‌های دولتی و ازاد به یک هزار و ۹۴۰ رسیده در حالی که سال ۵۷ اساتیدی در این حوزه نداشتیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول