اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

در میزگرد فارس بررسی شد

همه مخاطرات پذیرش شروط FATF به زبان ساده

«FATF» کلمه‌ای که امروز بیش از هر زمان دیگری در مورد آن در رسانه‌ها گفته و شنیده می‌شود، لایحه‌ای که پس از چکش کاری و بحث در مورد آن در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، حالا در مجمع تشخیص جا خوش کرده تا اعضای آن در مورد این لایحه نظر دهند، لایحه‌ای که تعداد مخالفان آن کم نیست.

 همه مخاطرات پذیرش شروط FATF به زبان ساده

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از جنجالی‌ترین و پربحث‌ترین لوایحی که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است، لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) است، لایحه‌ای که مخالفان و موافقان زیادی دارد.

بر همین اساس ششم بهمن‌ماه تعدادی از فقهای شورای نگهبان، وزرای امور خارجه و امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و روسای کمیسیون‌های قضایی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، ادامه بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو، اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مطرح و تعیین‌ تکلیف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی به جلسه آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول شد.

به همین بهانه میزگرد بررسی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) با حضور روسا و دبیران بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مختلف استان زنجان در خبرگزاری فارس تشکیل و موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


*دولت به دنبال تصویب FATF در هاله‌ای از ابهام است
مسؤول بسیج دانشگاه پیام نور و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان درباره یادداشت منتشره از سوی دولت درباره FATF گفت: این یادداشت هیچ بار حقوقی ندارد چون زمانی باید این یادداشت‌ها منتشر شود که دولت برای عدم برداشت اشتباه مردم آن را منتشر کند و این اعلامیه از نظر حقوقی نیز نمی‌تواند «حق شرط» یا «حق تحفظ» نسبت به تعریف تروریسم و ماده ۲ کنوانسیون، تلقی شود.
محمد کریمی با اشاره به حق شرط‌های تعیین شده در این کنوانسیون افزود: حق شرط گذاشتن در مورد تروریسم به دلیل مغایرت با هدف و منظور کنوانسیون، قابل پذیرش نخواهد بود، چرا که از یک سو تعریف این کنوانسیون از تروریسم بسیار گسترده است و از سوی دیگر مطابق ماده ۶ نمی‌توان با ملاحظات سیاسی، فلسفی، عقیدتی، نژادی، قومی و مذهبی اعمال تروریستی مدنظر کنوانسیون را توجیه کرد و در واقع ما زمانی می‌توانیم از حق شرط‌های تعیین شده استفاده کنیم که خود کنوانسیون اجازه دهد.

وی با بیان اینکه ارائه توضیح درباره اینکه حزب‌الله تروریسم نیست، صرفا مصرف داخلی سیاسی دارد و برای تحریک اذهان عمومی است، گفت: این در حالیست که کشورهای غربی، کاملا با این تفسیر مخالف بوده و هستند چرا که هدف و منظور اصلی این کنوانسیون و کشورهای غربی ایجاد کننده، تروریستی شناخته شدن گروه‌های مقاومت و مقابله با آنها است.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان افزود: در واقع یکی از اهداف شکل‌گیری این کنوانسیون جلوگیری از فعالیت محور مقاومت است و با پیوستن به آن قطعا یک سری افراد در داخل کشور تحریم خواهند شد.
وی در ادامه به وقایع سال 1394 و نوشتن غیرقانونی FATF اشاره کرد و افزود: در همان سال یک اتفاقی رخ داد و آن این بود که جنبش‌های مسلمان را از بحث تروریسم مسثتنی کرد اما چندی بعد دوباره این موارد را نیز اعمال کرده و حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران نیز جزو موارد تروریسمی محسوب شدند.
کریمی همچنین درباره مبادلات بانکی طبق FATF نیز گفت: FATF نمی‌تواند بگوید مبادلات بانکی صفر شود اما با پیوستن به آن ایران باید مطابق نظر FATF مشتری بگیرد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به دروغ بودن قطع ارتباط چین و روسیه در صورت بازگشت دوباره ایران به لیست سیاه افزود: روسیه نیز همچون ایران از تحریم‌های آمریکا رنج می‌برد و انگیزه بسیار زیادی برای افزایش تعاملات مالی و اقتصادی با ایران دارد و بر خلاف ادعایی که از سوی موافقین FATF شده است، تا کنون در هیچ یک از موضع گیری‌های رسمی مقامات روسیه، قطع همکاری با ایران مشاهده نشده است و آنچه که از مواضع رسمی روسیه مشاهده می‌شود اعلام همکاری بانکی با ایران و همچنین پیمان‌های پولی دوجانبه است.
وی با اشاره به اینکه دولت به دنبال بهانه‌ای برای توجیه گرانی‌ها و کمیابی موارد اساسی از جمله دارو است، گفت: قطعا اگر FATF تصویب نشود دولت این مشکلات را ناشی از عدم پیوستن ایران به FATF تلقی خواهد کرد در صورتی که هیچ ربطی به این موضوع نداشته و مبادلات بانکی همچنان ادامه دارد.
کریمی با بیان اینکه امروز ما شاهد غرب‌زدگی برخی مسؤولان هستیم، افزود: گویا مسؤولان نمی‌خواهند با ایدئولوژی اسلامی ارتباط بگیرند و نمی‌خواهند قبول کنند که با این دیدگاه می‌توانیم موفق شویم همانطور که امام با سبک سوم آمد و در مقابل غرب و شرق ایستاد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به اینکه دولت مردان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که با محور مقاومت و بحث مهدویت که تشکیل جهان بدون ظلم است را پیگیری کنیم، گفت: در این زمینه یا مسؤولان خود را به خواب زده‌اند یا نمی‌خواهند واقعیت را قبول کنند.
وی با بیان اینکه قطعا خروج از این معاهده برای ایران هزینه خواهد داشت و بهانه دشمن این خواهد بود که چون ایران طرفدار تروریسم است از آن خارج شده است، گفت: بهتر است که ایران این هزینه‌ها را بپردازد و بحث‌های ایدئولوژی را زیر سؤال ببرد.
کریمی با اشاره به نهایت فشاری که بودن در لیست سیاه می‌تواند بر کشور هدف وارد کند، افزایش مراقبت کشورهای دیگر درباره آن است و نه قطع همکاری افزود: علاوه‌ بر این، مطابق بیانیه FATF با وجود تعلیق ایران از لیست سیاه، این اقدامات مراقبتی همچنان علیه کشورمان انجام می‌گیرد بنابراین با بازگشت به لیست سیاه عملا اتفاق جدید و مهمی رخ نخواهد داد.  

*مبارزه با پولشویی در FATF به حاشیه رفته است

 مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه در FATF مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مورد نظر است، گفت: اما نکته قابل توجه این است که در FATF مبارزه با پولشویی علنا به حاشیه رفته و تامین مالی تروریسم در محوریت به کار رفته است.

مهدی رفیعی با بیان اینکه وقتی لفظ تروریسم مطرح می‌شود باید ببینیم اصلا منظور از این واژه چیست، گفت: اگر یک نگاه اجمالی به چند سال قبل و اتفاقات رخ داده در آمریکا بیندازیم این واژه از حادثه 11 سپتامبر به بعد پایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه دولت باید روی این واژه حساسیت داشته باشد، گفت: پس از اینکه معنای دقیق تروریسم طبق نظر آنها مشخص شد، باید وارد این معاهده شویم چون تعریف آنها با تعریف کشور ما از تروریسم بسیار متفاوت است.

 مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان همچنین درباره دلایل ورود به این معاهده گفت: قطعا در هر معاهده باید عایدی نصیب یک کشور شود که راضی به پذیرفتن آن شود، اما حقیقت این است که در این معاهده ایران هیچ عایدی نخواهد شد چون پس از این مدت و قول خودسرانه برخی از آقایان تنها اتفاقی که رخ داده وضعیت ایران از کشورهای لیست سیاه به کشورهای خاکستری تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه قطعا اگر قرار بود اتفاقی رخ دهد در این دو سال که در لیست سیاه بودیم رخ می‌داد، افزود: در این شرایط دولت‌مردان به جای تلف کردن وقت برای پیوستن به این معاهده بهتر است توافقات پولی دو جانبه را پیگیری کنند همانطور که چین و روسیه این کار را می‎کنند.

رفیعی با بیان اینکه دولت‌مردان پس از اینکه یک اغواگری در برجام انجام داده و امید واهی به مردم دادند و این بار به دنبال تحمیل FATF هستند، افزود: در راستای رسیدن به همین هدف است که وزرا به رهبری نامه نوشته‌ و از ایشان نظر خواسته‌اند تا اگر در آینده ضعفی در این معاهده وجود داشت آن را منتسب به رهبری کنند یعنی همان کاری که در برجام انجام دادند.

 مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان با بیان اینکه امروز اشتباه رخ داده در برجام در حال تکرار است، تصریح کرد: سابقه آقایان در برجام مشخص است، مگر در برجام اتفاقی رخ داد یا مشکلات حل شد که این بار حل شود.

وی با اشاره به اینکه برخلاف نظرات دولتمردان تنها هدف دشمن از مطرح کردن این معاهده سیطره بیشتر بر خاورمیانه و ایران است، افزود: دشمن برای رسیدن به این هدف هر بار یک موضوعی را بازیچه قرار می‌دهد.

رفیعی با بیان اینکه بسیاری از موضوعات ربطی به تعهدات بین‌المللی نداشته و به مدیریت داخلی کشور مربوط است، تصریح کرد: امروز اگر ما همه موضوعات را کنار هم داشته باشیم اما مدیریت نباشد پازل تکمیل نخواهد بود.

 مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان با بیان اینکه مدیریت یعنی اینکه دولت بتواند 5 درصد دلارهایی که دست مردم است و در خانه‌های مردم احتکار شده را آزاد کند، افزود: قطعا اگر این اتفاق رخ دهد اقتصاد کشور زیر و رو خواهد شد موضوعی که هیچ ربطی به معاهده و یا دشمن ندارد.

وی با اشاره به اینکه در هشت سال جنگ تحمیلی وضعیت کشور از امروز بدتر بود و مردم دوران سختی داشتند اما نارضایتی وجود نداشت، تصریح کرد: باید این موضوع جا بیفتد که هدف مردم از انقلاب آرامش بود نه آسایش هرچند که این دو واژه از نظر معنایی به هم شبیه هستند اما تفاوت بسیاری دارند.

رفیعی با انتقاد از سیاست دو قطبی دولت در مواجهه با بسیاری از موضوعات و مسائل کشور گفت: آقایان اعتقاد دارند یا جنگ یا صلح در صورتی که روابط باید بینابینی باشد چرا که همواره دو قطبی بودن به کشور ضربه زده است.

 مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان یکی از موضوعات مورد توجه در بحث اصرار برای تعامل با غرب را تفاوت برداشت از مبانی جمهوری اسلامی و اهداف آن عنوان کرد و افزود: همانطور که در صدر اسلام خوانش‌های متفاوتی از اسلام وجود داشت، امروز نیز خوانش‌های متفاوتی از جمهوری اسلامی وجود دارد در صورتی که باید طبق اصل جمهوری اسلامی پیش برویم.

*تحریم 250 نهاد ایران با امضای FATF

مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این میزگرد با اشاره به روال پیگیری معاهدات بین‌المللی از سوی کشورهای غربی و آمریکا بیان کرد: ایران در سال 2007 وارد این معاهدات شد و یک سری از بندها را قبول کرد اما در سال 2009 ایران متهم به پولشویی شد و به لیست سیاه رفت.

محمدرضا قربانی با بیان اینکه در ادامه مسیر وقتی در سال 1394 برجام به بن بست خورد، باب بهانه برای پذیرفتن یک سری موضوعات کلید خورد، افزود: در همان سال از آنجایی که وزیر وقت اقتصاد یک سری تعهدات را در همان دوره امضا کرده بود از همین رو این موجب شد که ایران از لیست سیاه به لیست خاکستری برود.

وی با اشاره به اینکه با پیوستن به FATF اطلاعات مختلفی از ایران در اختیار آمریکا قرار خواهد گرفت، گفت: اصلا نکته قابل توجه این است که رئیس فعلی FATF از خزانه‌داری آمریکاست، خزانه‌داری که همه تلاش خود را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی انجام می‌دهد.
مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه با اجرای FATF در واقع ما می‌خواهیم دو دستی اطلاعات را در اختیار دشمن قرار می‌دهیم، افزود: از طرفی این معاهده موجب خود تحریمی نیز خواهد شد چون طبق لیست این معاهده 250 نهاد ایران باید تحریم شود.
وی با بیان اینکه در معاهده مبحث خروج نیز مطرح شده است، گفت: اما موضوعی که در بحث خروج از معاهده نیز وجود دارد این است که کشورهای جزو این معاهده یک سال پس از تصمیم به خروج می‌توانند از آن خارج شوند و این یعنی در همان یک سال باید اطلاعات کشور دو دستی تقدیم دشمن شود.

قربانی با بیان اینکه عده‌ای در داخل کشور به دنبال کلاس و پرستیژ اینطور معاهدات هستند، گفت: در بحث خروج از NPT نیز عده‌ای معتقد بودند که این خروج بر علیه کشور خواهد بود، در صورتی که اصلا این چنین نبود، چون در حال حاضر پاکستان، هند و رژیم صهیونیستی داخل NPT نیستند سلاح هسته‌ای دارند و محکوم هم نیستند.

مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مطرح کردن این معاهدات یک نوع استعمار جدید است، افزود: برخی می‌گویند مگر 180 کشوری که جزو FATF هستند مشکلی دارند که برای ایران مشکلی به وجود بیاید، در صورتی که اینطور نیست 180 کشور مشکل ندارند چون نهادهای آنها تحت تعقیب نیست، اما نهادهای ایران بر اساس این معاهده تحت تعقیب خواهند بود.

وی به مبحث حقوقی و سیاسی بودن معاهده FATF نیز اشاره کرد و گفت: ما امروز که جزو این معاهده نیستیم متهم سیاسی به پولشویی هستیم اما اگر داخل آن برویم متهم حقوقی خواهیم شد چون در آن صورت تعهد داده‌ایم.
قربانی با بیان اینکه اینجا ایران و جمهوری اسلامی است و قطعا بر اساس قوانین خود راهکارهایی برای حل مشکلات دارد، تصریح کرد: بر همین اساس نباید به خاطر این معاهدات که هیچ عایدی برای کشور ندارد به سراغ سلطه استکبار برویم چون آنطور که شاهدیم طی دو سال قبل هیچ اتفاق مثبتی در اثر توافقات رخ نداده است.

مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان همچنین درباره نامه وزرا به مقام معظم رهبری نیز گفت: این اشخاص یک بازی را آغاز کرده‌اند و حالا می‌خواهند از طریق رهبری مهر تایید به آن بزنند تا اگر مشکلی برای آن پیش آمد، همه مسؤولیت‌های آن را به عهده رهبری بگذارند.

وی با بیان اینکه هدف از انقلاب سال 1357 این بود که کشور به عزت برسد و مستقل باشد، افزود: بر همین اساس نباید به خاطر تعهدات شأنیت خود را زیر سؤال ببریم.

قربانی با انتقاد از سیاه‌‌نمایی‌ها درباره وضعیت کشور اظهار کرد: ایران هجدهمین کشور به لحاظ قدرت خرید است، اما مشکلاتی نیز دارد که باید برای حل آن مسائل باید نگاه درون کشوری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز قانون پولشویی در کشور وجود دارد اما شفافیت آرای مجلس را در این باره نمی‌بینیم، بیان کرد: آنچه مسلم است با این اقدامات و با تفکر لیبرالی اقتصاد کشور متزلزل خواهد شد.

مسؤول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه دشمن با این معاهدات و توافق‌نامه‌ها در واقع یک دومینو را آغاز کرده است، گفت: شاید در ابتدای معاهدات شاهد افت مقطعی قیمت‌ها باشیم اما پس از آن دشمن یک موضوع دیگر را دستاویز قرار داده و خواستار گرفتن آن خواهد شد.

*سخت افزار و نرم‌افزار انقلاب باید باهم همخوانی داشته باشد
مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در این میزگرد با بیان اینکه انقلاب اسلامی به عنوان سخت‌افزار نرم‌افزاری می‌خواهد که خود این سخت افزار را درست کرده است، گفت: انقلاب اسلامی برای خود ایده و آموزش و پرورش دارد پس باید از همان ایده‌ها استفاده شود.

علی استجلو گفت: انقلاب اسلامی ایران غیرت دارد و نباید این غیرت انقلاب را با امور  واهی و موضوعاتی که هیچ سنخیتی با انقلاب ندارد زیر سوال ببریم.

وی با بیان اینکه پیرو انقلاب بودن یعنی همه موضوعات مربوط به انقلاب را قبول داشته باشیم، تصریح کرد: ما باید همواره گوش به فرمان رهبری باشیم، چون در واقع گوش به فرمان ولی بودن یک ولایت است اما امروز برخی از مسؤولان در شعار اظهار می‌کنند که انقلاب را قبول دارند و پیرو رهبری هستند اما در عمل طور دیگری رفتار می‌کنند.

به گزارش فارس، با توجه به اینکه FATF از ایران انتظار دارد در مسیر اصلاحات گام برداشته تا این اطمینان حاصل شود که تمامی موضوعات باقیمانده در برنامه اقدام خود را از طریق تکمیل و اجرای اصلاحات مورد نیار به ویژه در فعال کردن قوانین ضروری انجام داده است و این امر نیازمند تایید لایحه FATF است که در حال حاضر برای تایید یا رد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است، از همین رو انتظار می‌رود اعضای مجمع با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال کنند.
چون آنطور که در میزگرد فارس بررسی شد و بسیاری از کارشناسان سیاسی نیز به آن تأکید دارند در رابطه با تصویب کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، باید گفت که این کنوانسیون در صورت تصویب تهدید جدی برای گروه مقاومت مورد حمایت جمهوی اسلامی خواهد بود، چرا که فضای بین‌المللی، علیه گروههای مقاومت و جریان‌های مقابله کننده با استعمار خارجی است. 
ناگفته نماند که آمریکا دبیر کل حزب الله لبنان و همچنین معاون این نهاد را مورد تحریم قرار داد که با توجه به پیروی سازمان ملل از سیاست‌های آمریکا، بعید نیست در آینده‌ای نزدیک، این افراد و در مجموع اعضا و نهادهای وابسته به حزب‌الله لبنان در لیست تحریمی سازمان ملل قرار گیرند. 
البته با اوصافی که FATF در رابطه با تروریسم دارد و تعریفی که آمریکا از آن کرده است، قطعا در آینده نزدیک سپاه پاسداران و نهادهای نظامی کشور نیز جزو گروه‌های تروریسمی البته به زعم آمریکا قرار خواهد گرفت.

با این اوصاف جا دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام با فهم این مطلب که اجرای توصیه‌های FATF، تکه‌ای از پازل آمریکا برای اعمال هرچه موثرتر تحریم‌ها است، با دقت بیشتری، بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول