اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معاون‌محیط طبیعی سازمان محیط زیست:

آیین نامه اجرایی حفاظت و بهره برداری از تالاب‌ها در حال نهایی شدن است

معاون‌محیط طبیعی سازمان محیط زیست از نهایی شدن آیین‌نامه‌ اجرایی حفاظت و بهره‌برداری تالاب‌ها خبر داد و گفت: مجازات و جرایمی برای تخریبگران تالابها پیش‌بینی شده است و قاضی نیز می‌تواند آن‌ها را سه تا پنج برابر افزایش دهد.

آیین نامه اجرایی حفاظت و بهره برداری از تالاب‌ها در حال نهایی شدن است

حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست خبری روز جهانی تالاب‌ها با اشاره به اینکه تالاب‌ها یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی به شمار می‌روند و ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی دارند، گفت: بر اساس برآوردها تالابها ده برابر جنگلها ارزش اکولوژیک دارند.

وی با تاکید بر اینکه تالاب‌ها نقش بسیار زیادی در ترسیب کربن بر عهده دارند اظهار داشت: با وجود اینکه تالاب‌ها فقط سه درصد از سطح کره زمین را به خود اختصاص داده‌اند اما نزدیک به سی درصد در ترسیب کربن سهم دارند. تالاب‌ها اگر تخریب شوند هم به عنوان یک عامل تولید گازهای گلخانه‌ای وارد عمل می‌شوند. سطح تالاب‌های تخریب شده به اندازه ۱۰درصد سوخت فسیلی در دنیا ایجاد گازهای گلخانه‌ای می‌کنند.

وی ادامه داد: تالاب‌ها غیر از ترسیب کربن کارکردهای دیگری همچون تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی عمل می‌کنند و گاه مثل حد واسط آب‌های شور و آبهای شیرین عمل می‌کنند. تالاب‌ها می‌توانند مانند یک اسفنج در شرایطی که آب وارد حوضه آبریز می‌شود و سیلاب ایجاد می‌شود آب را جذب کنند و در شرایط خشکالی آب را برگردانند. تالاب‌ها در تنوع زیستی، در حوزه طبیعت‌گردی، تأمین معاش جوامع بومی نقشی مهم بر عهده دارند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست باداشار۶ به اینکه در هامون سیستان ۷۰ هزار نفر معاششان وابسته به تالاب بوده و در هورالعظیم حدود ۱۲ هزار نفر و در شادگان حدود ۵ هزار نفر معیشت شان به تالاب‌ها وابسته است ابراز داشت: تالاب‌ها پهنه‌هایی هستند که اگر خشکیده شوند، کانون خیلی جدی گرد و غبار خواهند بود و در کنار تثبیت گرد و غبار پهنه خود به عنوان یک عامل محدود کننده حرکت شن‌های روان عمل می‌کنند. 

وی ادامه داد: حتی تالاب‌های ساحلی می توانند به عنوان یک مانع در مواجهه با توفان و سونامی عمل می‌کنند.

ظهرابی گفت: خدماتی که تالاب‌ها به انسان و اکوسیستم ارائه می‌کنند بسیار ارزشمند است. در موضوع تغییر اقلیم هم تالاب‌ها نقش مهمی دارند.

وی با یاداوری این نکته که از سال ۱۹۷۰ تا امروز ۳۵ درصد تالاب‌هایی که در جهان داشته‌ایم خشک شده‌اند گفت به همین منظور در دوم فوریه ۱۹۷۱ شهر رامسر زادگاه یک کنوانسیون بین‌المللی برای حفاظت از تنوع زیستی و حفاظت از تالاب‌های جهان تبدیل شد.

 وی ادامه داد:در آن زمان ۱۸ کشور به این کنوانسیون پیوستند اما امروز این کنوانسیون که زادگاهش کشور ماست یک کنوانسیون جهانشمول شده و بیش از ۱۷۰کشور جهان عضو آن هستند و بیش از ۲۳۳۷ تالاب در آن به ثبت رسیده‌اند. کشور ما هم ۳۵ تالاب را در ۲۴ عنوان به ثبت رسانیده است.

ظهرابی اظهار داشت: در کشور ما ۱.۸ درصد مساحت سرزمین را تالاب‌ها تشکیل داده، در حالی که متوسط جهانی ۳ درصد است.

وی ادامه داد: در کشور خشکی مثل ایران ارزش تالاب‌ها چند برابر می‌شود. 

معاون محیط انسانی سازملن محیط زیست با اعلام این خبر که امسال روز جهانی تالاب را در بندر خمیر برگزار می شود گفت: این بندر به درخواست و حمایت جوامع بومی و مقامات استانی هرمزگان انتخاب شد. 

ظهرابی گفت: شعار روز جهانی تالاب‌ها امسال «ما در مواجهه با تغییر اقلیم ناتوان نیستیم» انتخاب شده است. 

وی توجه روز جهانی تالاب‌ها به موضوع تغییر اقلیم را نشانگر این دانست  که تالاب‌ها چه نقش مهمی می‌توانند در مقابله با تغییر اقلیم عهده‌دار باشند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست  بااشاره به اینکه در چند سال گذشته سازمان محیط زیست تلاش کرده مدیریت تالاب‌ها را به شکلی اصولی‌تر پیش ببرد گفت: مدیریت زیست‌بومی به عنوان سیاست اصلی در مدیریت تالاب‌های کشور در پیش گرفته‌ایم. 

وی ادامه داد: بخش عمده احیای تالاب‌ها به تأمین آب باز می‌گردد که اراده‌ای همگانی را می‌طلبد و همه ما باید  بخشی از منابعی که در اختیار دارند را برای احیای تالاب‌های تخریب شده خرج کنند. 

وی افزود: اگر همه ما بهره‌برداری‌هایمان را در حداکثر نگاه داریم و فشاری که به تالاب‌ها آورده‌ایم را ادامه بدهیم همه تالاب‌های ما نابود خواهد شد.

ظهرابی اظهار داشت: مدیریت زیست بومی یکی از سیاست‌های اصلی سازمان محیط زیست است که در برنامه ششم و سیاست‌های مقام معظم رهبری هم ابلاغ شده است و براساس آن قانون خاصی برای تالاب‌ها در نظر گرفته ایم.
وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌ اجرایی حفاظت و بهره‌برداری تالاب‌ها در دولت آخرین مراحلش را طی می‌کند و آنجا دیگر کسانی که باعث تخریب تالاب یا مانع رسیدن آب به تالاب می‌شوند مجازات‌ها و جرایمی برایشان پیش‌بینی شده است و قاضی نیز می‌تواند آن‌ها را سه تا پنج برابر افزایش دهد.

وی گفت: امروز در محیط زیست تکیه ما خیلی بر این نیست که با برخورد و مجازات و جریمه حفظ محیط زیست کنیم. امروز حفظ محیط زیست را در گرو مشارکت و همراهی مردم می‌بینیم.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای ۱۴ تالاب در کشور برنامه مدیریت زیست بومی تصویب شده و برنامه مصوب دارند، برنامه ۷ تالاب تدوین شده و در مرحله تصویب به سر می‌برد و ۶ تالاب هم در مرحله تدوین به سر می‌برد.

گفت: موضوع تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها در قانون حفاظت و بهره‌برداری تالاب و در برنامه ششم مورد تأکید قرار گرفته است. 

وی افزود: برای ۲۷ تالاب نیاز آبی تعیین شده، ۲۰ تالاب در دست مطالعه داریم و ۱۴ تالاب مورد توجه قرار گرفته که در سال‌های آینده مطالعه شود.

ظهرابی با بیان اینکه برای تامین حقابه  ایده آل آب تالاب فاصله داریم خاطرنشان کرد: شرایط آبی کشور ما اجازه نمی‌دهد. 

وی افزود: اما برای این که به سمت تامین منابع آبی حرکت کنیم مرتبا تالاب‌ها را رصد می‌کنیم. در حال حاضر متکی به آمارهای وزارت نیرو هستیم اما به دنبال آن هستیم که خود سازمان محیط زیست پایش آنلاین در مبادی ورودی تالاب‌ها را داشته باشد و با میزان آبی که باید تخصیص پیدا کند مقایسه کنیم.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست همچنین در خصوص  قدرت سازمان محیط زیست پیش از انقلاب اسلامی نیز اظهار داشت: درست است پیش از انقلاب سازمان محیط زیست قدرت بسیار زیادی داشته   اما این قدرت متکی به زور بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ببینید عاقبت آن رویکرد چه شدآ از آنجایی که روش برخورد با مردم سبلی بود و روش حفظ محیط زیست با منافع محلی در تضاد بود آن سیستم حفاظتی نتوانست درست عمل کند.

ظهرابی افزود: اگر ما هم به این سیستم ها اعتقاد داشته باشیم چمسامل شکست خواهیم خورد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درخصوص   انتقال آب خزر به سمنان نیز اظهار داشت: طرح‌های انتقال آب  به طور کلی از  سوی وزارت نیرو دنبال می‌شود و  این وزارتخانه  ارزیابی محیط زیستی  پروژه‌های مدنظرش را تهیه و به سازمان محیط زیست ارائه می‌کند.

وی افزود:  فعلا در انتظار گزارش ارزیابی محیط زیستی وزارت نیرو از انتقال آب خزر به سمنان هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول