اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کشاورزان دارابی نیازمند حمایت فوری و به‌هنگام هستند

رونق صنایع مرتبط با کشاورزی در شهرستان داراب و رفع مشکلات کشاورزان این منطقه نیازمند حمایت و پیگیری سریع و به‌هنگام است.

 کشاورزان دارابی نیازمند حمایت فوری و به‌هنگام هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، کشاورزی یکی از ارکان اقتصاد شهرستان داراب است و عده زیادی از مردم به ویژه روستاها به کشاورزی اشتغال دارند.

از آنجا که 80 درصد مشاغل مردم شهرستان داراب مرتبط با کشاورزی و باغداری است، این شغل به عنوان یکی از مهم‌ترین محل درآمد مردم بومی این منطقه به شمار می‌رود.

طی سال‌های اخیر شاخه‌های دیگر مرتبط با کشاورزی نظیر صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی و... در این منطقه رونق یافته اما به موازات آن، معضلات و مشکلاتی نیز گریبان‌گیر کشاورزان بومی شهرستان داراب است که از مهمترین آنها می توان به بحران آب و کمبود منابع آبی اشاره کرد.

یکی از راهکارهای سازمان جهاد کشاورزی برای مقابله با بحران آب در استان فارس و شهرستان‌هایی با اقلیم گرم و خشک نظیر داراب، تبلیغ و ترغیب کشاورزان به استفاده از شیوه‌های جایگزین آبیاری است که کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از منابع موجود در آن لحاظ می‌شود.

 ارائه وام و تسهیلات دولتی به کشاورزان برای جایگزین کردن سیستم‌های مدرن نظیر آبیاری نوین و تحت فشار به کشاورزان و باغداران در راستای همین برنامه انجام شده است. 

 گندم، پنبه، کلزا، گل محمدی، مرکبات و...  به عنوان محصولات شاخص شهرستان داراب شناخته می‌شود و در فصل کاشت و برداشت این محصولات به ویژه گندم و پنبه که در قالب خرید تضمینی، به فروش می رسند شرایط خاصی را برای کشاورزان ایجاد می‌کنند.

تامین به موقع و به اندازه کود اوره نیز از مشکلاتی است که به تازگی اعتراض کشاورزان منطقه را به دنبال داشته است چرا که به ازای هر هکتار سطح زیر کشت، میزان کمی کود اوره به کشاورزان تحویل داده می‌شود که برای استفاده در اراضی آنها کافی نیست.

عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها، مانع اجرای سیستم آبیاری تحت فشار

یک کشاورز دارابی به نمایندگی تعدادی از کشاورزان این شهرستان به خبرنگار فارس در داراب می‌گوید: در زمینه استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در شهرستان‌های دیگر فرمانداری در کنار جهاد کشاورزی همکاری لازم را با کشاورزان دارند اما در داراب برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار کم کاری وجود دارد.

غلامی ادامه می‌دهد: جهت بخشودگی بدهی کشاورزان به بانک ها در وام‌های ارائه شده، هماهنگی لازم میان فرمانداری و جهاد کشاورزی وجود ندارد و این موضوع کشاورزان را دلسرد می‌کند.

وی با اشاره به خرید تضمینی گندم و تاخیر طولانی‌مدت در پرداخت عواید آن به کشاورزان اظهار می‌کند: امسال به دنبال خرید تضمینی گندم از کشاورزان، پرداخت پول با تاخیر دو الی سه ماهه انجام شد و تداوم این رویه کشاورزان را متضرر می‌کند.

این کشاورز دارابی خاطرنشان می‌کند: در سال گذشته وضعیت توزیع بذر کلزا و پرداخت بیمه‌ها به قدری ناهنجار بود که امسال دیگر کسی رغبت چندانی برای کاشت کلزا نداشت.

سطح زیر کشت پنبه در داراب افزایش می‌یابد

مدیر جهاد کشاورزی داراب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می گوید: امسال میزان برداشت و خرید محصول گندم ۷۰ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته، ۱۳ هزار تن افزایش محصول داشتیم این در حالی است که سطح زیر کشت گندم در سال گذشته و امسال یکسان و به وسعت ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

عبدالله سیدی مهمترین چالش کشاورزان دارابی را بحران آب ذکر می‌کند و می‌افزاید: جهت رفع این مانع، تسهیلات آبیاری نوین به کشاورزان ارائه می‌شود که محدودیت و سقف معین ندارد و آنها می‌توانند براساس سند و پروانه چاه برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی اظهار می‌کند : در حال حاضر سیستم آبیاری نوین در 90 درصد از اراضی کشاورزی داراب اجرا می‌شود و زمین زراعی و باغات نیز در این مسیر قرار گرفته است.

سیدی بابیان اینکه در زمینه بخشودگی سود وام های کشاورزان، اختلاف بین مصبوبه دولت و سازمان برنامه ریزی است و این مصوبه هنوز در هیچ یک از نقاط کشور اجرا نشده و در انتظار ابلاغ آن هستیم، می گوید: برای راه اندازی سیستم آبیاری نوین، ۸۵ درصد تسهیلات دولتی  و ۱۵ درصد آورده متقاضی است البته به دنبال افزایش قیمت لوله و سایر ابزار، تسهیلات به ۶۰ درصد کاهش یافته و در نهایت براساس اراضی تحت شرب و پروانه چاه، هر کشاورز ده میلیون تومان سرمایه بلاعوض دریافت می کند.

 این مسؤول با اشاره به میزان برداشت محصول پنبه و وضعیت خرید آن از کشاورزان دارابی اظهار می کند: امسال روند خرید پنبه از کشاورزان بومی وضعیت مناسبی داشت چرا که تجار شهرهای دیگر بخش عمده ای از پنبه داراب را خریداری کردند و فقط دو هزار تن از این محصول توسط شرکت پنبه کاران داراب و فسا خریداری شده در حالی که سال گذشته ۲۰ هزار تن توسط این شرکت خریداری شد.

مدیر جهاد کشاورزی داراب بیان می‌کند: امسال سطح زیر کشت پنبه ۴ هزار هکتار بود و با توجه به رونق فروش این محصول، پیش بینی می‌شود سال آینده این وسعت به ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه محصول کلزا امسال زودتر برداشت شده و پول کشاورزان سریع تر به آنها پرداخت شده است، افزود: امسال سطح زیر کشت کلزا یکهزار و ۵۰۰ هکتار بوده و از انواع بذرهای زودرس و دیررس در همه مناطق داراب از فسارود تا فورگ کشت شده است.

سیدی بابیان اینکه استان خوزستان بزرگترین تولیدکننده بذر کلزا است، اضافه می کند: البته بذر کلزا به اندازه کافی به ما ارائه نشد و امسال نیز با کمبود بذر مواجه بودیم.

مدیر جهاد کشاورزی داراب بیان می‌کند: یکی از مسائلی که طی روزهای اخیر مورد اعتراض کشاورزان بود وضعیت توزیع کود اوره و میزان اندک آن است که این اعتراض حق طبیعی آنها است   و آنها در روند کار، مداوم به این کود نیاز دارند.

وی اضافه می‌کند: خرید کود اوره از کارخانه پتروشیمی مرودشت انجام می‌شود و این کارخانه  روزانه یک هزار و ۶۰۰ تن فروش دارد که از این میزان ۸۰۰ تن به استان فارس و مابقی به استان‌های دیگر ارسال می شود.

سیدی خاطرنشان می‌کند: جهاد کشاورزی داراب تاکنون ۲ هزار و ۱۲۰ تن کود اوره خریداری کرده اما روند حمل آن از کارخانه به مقصد به کندی انجام می‌شود و برای بهبود این وضعیت مقرر شد از ابتدای هفته آینده، کود مورد نیاز از کارخانه پتروشیمی عسلویه خریداری شود.

  گزارش: سمیه انصاری فرد

انتهای پیام /76020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول