اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

دور جدید رایزنی‌های سیاسی ایران و ترکمنستان در تهران برگزار شد

در دور جدید رایزنی‌های سیاسی ایران و ترکمنستان به ریاست عراقچی و همتای ترکمنستانی‌ در تهران، دو طرف بر ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه‌های انرژی و ترانزیت تأکید کردند.

دور جدید رایزنی‌های سیاسی ایران و ترکمنستان در تهران برگزار شد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دور جدید رایزنی‌های سیاسی ایران و ترکمنستان امروز (شنبه) با حضور سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و «وفا حاجی اف» معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان در تهران برگزار شد.

طرفین در این نشست در خصوص همکاری‌های دو کشور در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و راهکارها و برنامه‌های مشترک برای توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی را بررسی کردند.

دو طرف همچنین با تاکید بر اراده خود برای ادامه همکاری‌های موجود، بر ضرورت ایجاد ظرفیت‌های جدید در روابط دوجانبه از جمله در حوزه‌های انرژی و ترانزیت تاکید کرده و درباره به روز کردن نقشه راه روابط دو کشور در سایه تحولات جدید توافق کردند.

به گزارش فارس، در سفر هفتم و هشتم فروردین ماه سال جاری (1397) حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به عشق‌‌آباد، روسای جمهور دو کشور در بیانیه‌ای مشترک بر گسترش روابط خود در همه‌ زمینه‌ها تأکید کردند.

 

 

روحانی و قربانقلی بردی محمداف روسای جمهور دو کشور در این بیانیه بر اهمیت تقویت رایزنی‌های سیاسی بین وزارت‌خانه‌های امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به منظور تحکیم همکاری در حوزه دو جانبه و همچنین، در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان همکاری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات سازمان‌های مذکور تأکید کردند.

روسای جمهور ضمن مورد توجه قرار دادن توسعه بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی به جایگاه مهم کمیسیون‌ مشترک همکاری اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان اشاره کرده و در این راستا، طرفین بر ارتقاء تلاش‌ها در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، متنوع‌سازی ساختار تجارت بر اساس مقررات و موازین شناخته شده تجارت بین‌المللی، انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از انواع بلندمدت همکاری اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان تأکید کردند.

تأکید بر اهمیت راهبردی همکاری‌های دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در زمینه توسعه حمل و نقل و کریدورهای ترانزیتی که دسترسی مؤثر به بازارهای جهانی را از طریق کوتاه‌ترین مسیرها فراهم می‌‌کند از دیگر موارد مورد توافق دو رئیس جمهور در این بیانیه مشترک بود.

روحانی در این سفر از همتای ترکمنستانی خود برای انجام سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد که از سوی بردی محمداف پذیرفته شد و قرار شد تاریخ این سفر از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول