اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مرگ تدریجی طبیعت در سیروان/ دستاوردی که پسماند شهری «لومار» به ارمغان آورد+تصاویر

وضعیت بحث برانگیز و نامناسب پسماند شهری در شهر لومار، بارها موجب نارضایتی مردم و طبیعت دوستان شده، موضوعی که مسوولان متولی هربار با بهانه‌ها و وعده‌های سرخرمن، آن را دور می‌زنند و با گذشت زمان عملا کاری از پیش نبرده‌اند.

مرگ تدریجی طبیعت در سیروان/ دستاوردی که پسماند شهری «لومار» به ارمغان آورد+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، وضعیت بحث برانگیز و نامناسب پسماند شهری در شهر «لومار»، بارها موجب نارضایتی مردم و طبیعت دوستان شده است، اما مسوولان متولی هربار با بهانه‌ها و وعده‌های سرخرمن، آن را دور می‌زنند و با گذشت زمان عملا کاری از پیش نبرده‌اند.

این جایگاه زباله که در بهترین نقطه دامنه کوه چرمین طراحی و اجرا شده است، چهره‌ای زشت و ناموزون به طبیعت داده و در مواقع امحاء و سوزندان، بوی تعفن آن اهالی شهر لومار را به ستوه آورده و از همه مهمتر، این جایگاه که محل تردد احشام بوده و مسیر آبراه فصلی به داخل شهر لومار شمار می‌رود، سلامت دام و حتی انسان را به خطر انداخته است. 

شهردار این شهر که جزء بازنشستگان بوده، چندماه پیش براساس قانون منع بکارگیری بازنشستگان از سمت خود کناره‌گیری کرد.

ناصر مرادی رئیس شورای اسلامی شهر لومار که ظاهرا از این قضیه دل پری داشت، گفت: جانمایی این سایت زباله از اول اشتباه بود اما علی‌رغم مخالفت‌ها این کار صورت گرفت و از آن وقت بارها برای شهروندان مشکل‌آفرین شده است.

وی با نشان دادن پسماند این سایت که تا چند صدمتری محل پراکنده شده وچهره‌ای نازیبا به فضای منطقه داده بود، افزود: شهرداری لومار به دلیل مشکلات مالی که سالها گریبان‌گیر آن است، توانایی فنس‌کشی را هم ندارد و اعتباری هم برای اینکار در نظر گرفته نشده است.

از طرفی اهالی این منطقه در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گویند، کجای دنیا فضای زیبای کوهستان را به زباله‌دان اختصاص داده‌اند؟ آیا سلامت مردم برای مسوولان اهمیت ندارد؟ چرا مسوولان متولی به وعده‌های خود در خصوص جابجایی این سایت عمل نمی‌کنند؟

حبیب الله منصوری مدیر اداره محیط زیست شهرستان سیروان هم در بازدید این سایت اظهار کرد: این جایگاه به هیچ وجه مورد تایید این اداره نیست و بارها در خصوص خطر زیست محیطی آن به دستگاه‌های متولی تذکر داده‌ایم، اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی در خصوص جایگاه جدید این سایت افزود: زمینی در حوالی روستای لرینی از سوی شهرداری پیشنهاد شده، اما هنوز کار کارشناسی و تاییدیه آن نهایی نشده است.

مدیر اداره محیط زیست شهرستان سیروان با یادآوری خطر این جایگاه برای طبیعت، دام و از سویی به مخاطره انداختن سلامت اهالی منطقه، خواستار تدبیر مناسب و فوری شد.

سهراب نژاد مدیر شبکه بهداشت و درمان سیروان هم با بیان اینکه این جایگاه محل مناسبی برای دفن زباله ها نیست، گفت: تلنبار کردن زباله‌ها و دود ناشی از آتش زدن این پسماندها، یک هشدار جدی برای شهروندان شهر لومار است و باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

اما نکته حائز اهمیت آن است که آیا دلیل و برهان مسوولان به هر نحوی برای شانه خالی کردن از این کار، دردی را دوا خواهد کرد؟ یا اینکه حل مشکل را مصداق نوشدارو پس از مرگ سهراب در سر دارند؟

خبرگزاری فارس در آینده نزدیک، باز هم پیگیر این موضوع خواهد بود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول