اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ابداع روش دستکاری ژنتیکی که باعث سرطان نمی شود

اگر چه امروزه روش های پیشرفته ای برای دستکاری ژنتیکی به منظور کاهش احتمال ابتلای افراد به بیماری ابداع شده، اما این روش ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. حال یک روش جدید می تواند جلوی این مشکل را بگیرد.

ابداع روش دستکاری ژنتیکی که باعث سرطان نمی شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، روش دستکاری ژنتیکی CRISPR از جمله روش هایی است که بر مبنای استفاده از آنزیمی موسوم به Cas9 ابداع شده که این آنزیم می تواند با حذف دنباله های آسیب پذیر و مستعد بیماری در دی ان ای به حفظ سلامت اشخاص کمک کند.

اما برخی ضعف های این روش دانشمندان را به این نتیجه رسانده که بهتر است از آنزیم تازه ای موسوم به Cas12b استفاده کنند. زیرا آنزیم قبلی با دستکاری ژن ها در مواردی موجب جهش ژنتیکی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان می شد.

آنزیم Cas12b ضمن حذف دنباله های نامناسب و ضعیف دی ان ای از عوارض جانبی مشابه با Cas9 برخوردار نیست و کوچک تر بودن آن نیز جاگذاری آن در ردیف های دی ان ای را به شیوه ای مناسب تر تسهیل میکند. عدم ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی دیگر مزیت آنزیم تازه محسوب می شود.

تلاش برای استفاده از Cas12b به منظور دستکاری ژنتیک به سال 2015 بازمی گردد. اما باکتری که Cas12b از آن گرفته می شود تنها در نقاط بسیار گرم قادر به زندگی است و دمای بدن انسان در حدی پایین است که موجب مرگ آنزیم مذکور می شود. از همین رو محققان با اسکن کردن دنباله های ژنتیکی باکتری یادشده سرانجام موفق به استخراج آنزیم یادشده از بخشی از آن موسوم به Bacillus hisashii شدند که در درون بدن انسان هم زنده می ماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول