اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:

مرکز دفن پسماند استاندارد در بوشهر وجود ندارد/ برخی شناگاه‌ها محل تخلیه فاضلاب شهری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در استان بوشهر محل‌های دفن پسماند استاندارد نیستند و هیچ شهری در استان مرکز دفن پسماند استاندارد و اصولی ندارد.

مرکز دفن پسماند استاندارد در بوشهر وجود ندارد/ برخی شناگاه‌ها محل تخلیه فاضلاب شهری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، فرهاد قلی‌نژاد پیش از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران به مناسب روز هوای پاک اظهار داشت: استان بوشهر بین رشته کوه‌های زاگرس و خلیج فارس قرار گرفته است و این موضوع باعث شده تا وضعیت هوای خاصی را در استان داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ابراز کرد: در استان بوشهر دو منبع اصلی آلودگی آب و هوا داریم که یکی توده گرد و غبار است که از دو منشا داخلی و کانون‌های خارج استان ایجاد می‌شود. بخش قابل توجهی از این گرد و غبار منشا خارجی دارد.

وی با اشاره به آثار طبیعی ملی استان در جذب گردشگر، بیان کرد: استان بوشهر دارای دو پارک ملی به نام‌های نخیلو در دیر و خلیج نایبند در عسلویه است که محلی برای پرندگان مهاجر و  تخم گذاری لاک پشت‌های دریایی است که مورد توجه گردشگران است.

وی افزود: وجود دو اثر طبیعی ملی گنبد نمکی و جزیره خارگو  از دیگر جاذبه‌های زیست محیطی استان بوشهر است که ثبت ملی شده است.

این مقام مسؤول گفت: 800 رأس آهو در منطقه حفاظت شده جزیره خارک وجود دارد که با توجه به آلایندگی بالای پالایشگاه‌ها، در نظر داریم برخی از این گونه‌ها را به دیگر مناطق استان انتقال دهیم.

قلی‌نژاد با تکذیب تخصیص سهم استان‌های هم‌جوار از عوارض آلایندگی پارس جنوبی، تصریح کرد: این موضوع در حد یک درخواست است و هنوز هیچ مصوبه‌ای نبوده است و اگر تاثیری داشته است مورد بررسی قرار می‌گیرد و مدل‌سازی انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از برنامه‌ریزی برای بازیافت پسماند صنایع در شهرستان عسلویه خبر داد و بیان کرد: پایش آنلاین از دغدغه‌های اساسی است که تاکنون ۶۰ درصد متصل شده‌اند و هر صنعتی تمکین نکند مشمول جرایم و برخوردها می‌شود.

وی افزود: در هشت ماه اول سال جاری در شهر بوشهر ۱۶ روز هوای پاک داشتیم، ۱۵۴ روز وضع قابل قبول داشتیم، ۵۰ روز حساس ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم، ۲۲ روز هوای ناسالم و سه روز هوای بسیار ناسالم و یک روز هم وضعیت خیلی بحرانی داشتیم.

وی با اشاره به وضعیت گرد و غبار در جنوب استان بوشهر خاطرنشان کرد: هیچ روز پاکی در کنگان از سال گذشته تاکنون نداشته‌ایم و تعداد روزهای وضعیت قابل قبول ۱۵۹ روز بوده است و دو روز نیز خطرناک بوده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه حفاظت پلنگ ایرانی، اضافه کرد: فضای فیزیکی دبیرخانه در دشتستان به زودی افتتاح می‌شود و اقدامات خاصی برای حفاظت از پلنگ ایرانی خواهیم داشت. برآورد جمعیتی پلنگ بسیار سخت است و قلمرو گسترده و جابجایی مکرر دارند و تعداد آنها به صورت دقیق مشخص نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: استان بوشهر دارای دو پارک ملی است، یک منطقه حفاظت‌شده داریم، دو اثر طبیعی ملی داریم و دو منطقه شکارممنوع در استان داریم.

وی با اشاره به وجود سه تالاب در استان بوشهر شامل تالاب حله، تالاب دیر نخیلو و تالاب نایبند، ادامه داد: این سه تالاب در برنامه حفاظت ملی تالاب‌ها هستند که تامین حق‌آبه یکی از الزامات اصلی برای تالاب‌ها هستند که باید انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه دریا به خاطر تخلیه فاضلاب شهری و ورود فاضلاب صنعتی وضعیت خوبی ندارد، تصریح کرد: برخی از شناگاه‌های استان دارای آلودگی هستند و نباید شنا در این مناطق انجام شود. ایستگاه‌های پایش دریایی را به زودی ایجاد و راه‌اندازی خواهیم کرد و ایستگاه‌های زیست دریایی در نقاط مختلف استان فعال می‌شود.

وی در مورد آلودگی خاک نیز خاطرنشان کرد: در استان بوشهر اغلب محل‌های دفن پسماند استاندارد نیستند و هیچ شهری در استان مرکز دفن پسماند استاندارد و اصولی ندارد. نشت نفت هم یکی از دلایل آلودگی خاک در استان بوشهر است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول