اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کشف معدن خاص‌ترین سنگ تزئینی جهان در لامرد

با اکتشاف سنگ گچ آلاباستر در جنوب استان فارس، ظرفیت معدنی جدیدی در استان ایجادشده که در صورت توجه و سرمایه‌گذاری بر روی اکتشاف، استخراج و فرآوری آن، ارزش‌افزوده قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.

کشف معدن خاص‌ترین سنگ تزئینی جهان در لامرد

به گزارش خبرگزاری فارس، ایران دارای ذخایر متنوع سنگ‌های تزئینی است که از فرصت‌های ایجاد اشتغال و صادرات محسوب می‌شود که استان فارس نیز جز استان‌هایی است که دارای منابع خوبی از سنگ‌های گوهری است.

در فارس از گذشته تاکنون، این استان مرکز تجارت مروارید به‌عنوان یکی از سنگ‌های تزئینی بوده است و اکنون نیز در کنار سنگ‌های تزئینی موجود، منبع جدیدی از سنگ آلاباستر که نوعی سنگ گچی تزئینی جدیدی بوده، در بخش اشکنان شهرستان لامرد کشف‌شده است.

مهم‌ترین خاصیت این سنگ‌ها خاصیت عبور نور آن است که فقط آمریکا، اسپانیا و استرالیا از تولیدکنندگان این نوع سنگ هستند. این کشف منبع جدیدی از این نوع سنگ با سرمایه‌گذاری مناسب بر روی اکتشاف، استخراج و فرآوری آن، می‌توان ایجاد اشتغال مناسبی به خصوص برای زنان و جوانان در استان کرد.

آلاباستر در بازار داخلی شناخته‌نشده است

کارشناس امور معادن استان در گفت‌وگو با خبرنگاری فارس از اکتشاف سنگ گچ آلاباستر خبر داد و اظهار داشت: سنگ آلاباستر که در دنیا به‌عنوان خاص‌ترین سنگ تزئینی از آن یاد می‌شود دارای ویژگی شگفت‌انگیز عبور نور از خود بوده و درنتیجه قابلیت بسیار زیادی در ایجاد دکوراسیون‌های منحصربه‌فرد دارد.

رضا افشاری افزود: اکثر سنگ‌ها نمی‌توانند نور را از خود عبور دهند اما این سنگ دارای خاصیت عبور هر نوع طیف رنگی از نور را دارد و هر نوری که در آن تابیده شود همان رنگ را بازتاب خواهد کرد.

وی موارد استفاده از این سنگ را در هتل‌ها، ساختمان‌های هنری، دکوراسیون و مصنوعات سنگی شامل لوستر، وسایل تزئینی، آباژور، مبلمان و مجسمه‌های نورانی عنوان کرد.

این کارشناس معدن گفت: با انجام مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی پتانسیل‌های مناسبی از این آلاباستر، در جنوب استان و در بخش اشکنان شهرستان لامرد مورد شناسایی قرارگرفته که بخش خصوصی در حال انجام عملیات اکتشافی آن است.

افشاری با اشاره به شناسایی دقیق ذخایری از این ماده معدنی، تصریح کرد: این ماده معدنی به رنگ‌های سفید، دودی، خاکستری، صورتی و ...  بوده و در محدوده‌های اکتشافی استان فارس  برخلاف سایر نقاط کشور، لایه‌های این ماده تا ضخامت 3 متر نیز قابل‌مشاهده است.

وی ادامه داد: کشورهای اسپانیا، ایتالیا و آمریکا از تولیدکنندگان اصلی این محصول بوده که با فرآوری و صادرات آن سود قابل‌توجهی به دست می‌آورند که در کشور ما به دلیل ناشناخته ماندن این سنگ و نبود تجهیزات فن‌آوری و دانش فنی خاص فرآوری این سنگ، باعث شده است، بهره‌وری مناسبی نشود.

کارشناس مسؤول امور معادن استان مطرح کرد: آلاباستر شناسایی‌شده در اشکنان لامرد برخلاف سایر آلاباسترها کشور به دلیل ضخامت قابل‌توجه و امکان تهیه کوپ و اسلپ از آن و نزدیکی به بندرهای جنوبی کشور و شرایط مناسب صادرات، موردتوجه سرمایه‌گذاران و بازارهای داخلی و خارجی بوده و ظرفیت معدنی جدیدی را برای استان ایجاد کرده است.

افشاری بابیان این‌که از چالش و مشکلات فرا روی آلاباستر این است که این ماده معدنی کاملاً در بازار داخلی شناخته‌نشده، لذا بازار فروش در داخل ندارد، عنوان کرد: همچنین به دلیل بازاریابی نامناسب و عدم معرفی به کشورهای دیگر، در شناسایی بازارهای هدف  برای آلاباستر ایران موفق نبودیم.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول