اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

گزارش فارس از نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت

جشنواره هنر مقاومت و تجسمی فجر مکمل یکدیگرند/ دعوت از کودکان برای بازدید از نمایشگاه

دبیرکل پنجمین جشنواره هنر مقاومت گفت: قصد رقابت با جشنواره تجسمی فجر نداریم؛ جشنواره هنرهای تجسمی فجر و هنر مقاومت مکمل یکدیگرند.

جشنواره هنر مقاومت  و تجسمی فجر مکمل یکدیگرند/ دعوت از کودکان برای بازدید از نمایشگاه

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، دومین نشست خبری پنجمین جشنواره هنر مقاومت با حضور مسعود نجابتی دبیرکل جشنواره، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی جشنواره در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، چهلمین روز درگذشت احمدرضا دالوند دبیر فقید بخش علمی پژوهشی جشنواره هنر مقاومت گرامی داشته شد.

سپس نجابتی گفت: درباره اهداف جشنواره در نشست خبری قبلی صحبت کردیم و امروز باید بگوییم تا چه حد به این اهداف نزدیک شده‌ایم.

وی افزود: هدفمان صرفاً دریافت آثار و اکران آنها نیست، بلکه پرداختن به رویش‌های انقلاب است و در این راه ۲۰ کارگاه در شهرهای مختلف کشور برگزار کردیم.

نجابتی ادامه داد: استقبال بیش از حد هنرمندان شهرستان‌ها ما را به وجد آورد که این فضا را ادامه دهیم. حتی برخی کارگاه‌ها تا سه روز ادامه یافت و بخش عمده‌ای از خروجی این کارگاه‌ها به جشنواره راه یافت.

دبیرکل پنجمین جشنواره هنر مقاومت درباره اهمیت معرفی رشته‌های هنرهای تجسمی در میان مردم گفت: ۱۶ برنامه تلویزیونی حدوداً ۴۵ دقیقه‌ای را پیش‌بینی کرده‌ایم که به معرفی بهتر این هنرها به مردم بپردازد و مدیر این بخش آقای ربیعی هستند.

* خانواده‌ها با کودکانشان از نمایشگاه دیدن کنند

وی افزود: از ۴ تا ۲۴ بهمن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایشگاه آثار منتخب برگزار خواهد شد، چون برای نخستین بار جشنواره را در قالب بزرگسالان ندیدیم و قشر کودک و نوجوان را هم برای آشنایی با انقلاب درنظر گرفتیم. به خانواده‌ها توصیه می‌کنم با کودکانشان از نمایشگاه جشنواره دیدن کنند، چون بخش‌هایی مانند تصویرسازی، تایپوگرافی و کارتون برایشان جذاب و دیدنی خواهد بود.

نجابتی ادامه داد: برخی محصولات هم در قالب کتاب نشر پیدا می‌کند و بخشی محصولات مانند پرچم و کتیبه هم با همکاری شورای تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگی هنری و سازمان زیباسازی شهرداری و بسیج اقشار بتوانیم این تولیدات را در شهرهای مختلف ببینیم. امیدواریم برخی از این آثار را در محصولات خانگی مانند البسه هم ببینیم.

وی ادامه داد: بسیاری از تشکل‌های مردمی هم برای اکران آثار اعلام آمادگی کرده است. سعی داریم در مناطق محروم هم نمایشگاه‌هایی در برخی رشته‌ها برگزار کنیم.

دبیرکل جشنواره هنر مقاومت تأکید کرد: ما به دنبال کمیت نیستیم، بلکه کیفیت مدنظرمان است و در داوری‌ها هم این موضوع لحاظ شده است تا سطح توقع مردم برآورده شود.

* قصد رقابت با جشنواره تجسمی فجر را نداریم

نجابتی درباره تغییر زمان برگزاری جشنواره هنر مقاومت، تلاقی با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را مهمترین دلیل دانست و گفت: قصد رقابت با جشنواره تجسمی فجر نداریم و اتفاقا با آقای مظفری (مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) همکاری خوبی در برگزاری بخش «پلاک چهل» جشنواره تجسمی داریم.

وی افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر و هنر مقاومت مکمل یکدیگرند. تفاوت ما با جشنواره تجسمی این است که موضوع محوریم و اینطور نیست هنرمندان از آرشیو خودشان اثر ارسال کنند. جشنواره تجسمی نشان‌دهنده ظرفیت هنرمندان کشور است اما ما سعی می‌کنیم پاسخ مناسب بصری به نیازهای کشور داشته باشیم.

 

 

* حضور ۳۲ مرکز استان در جشنواره

شجاعی طباطبایی هم در این نشست اظهار داشت: بر مردمی بودن این جشنواره و رویش‌های انقلاب تاکید داریم.

وی افزود: در مجموع ۵۰۹۱ اثر از ۱۴۲۵ هنرمند دریافت شد که بعد از تهران با ۱۰۵۹ اثر از ۲۱۶ هنرمند، استان‌های خراسان رضوی با ۴۸۳ اثر از ۱۰۶ هنرمند و اصفهان با ۳۸۳ اثر از ۱۰۲ هنرمند در مقام‌های بعدی قرار دارند.

به گفته دبیر اجرایی پنجمین جشنواره هنر مقاومت، ۶ نفر از مفاخر هنر انقلاب در مراسم اختتامیه جشنواره تقدیر و تجلیل می‌شوند. 

نجابتی در این رابطه توضیح داد: مفاخر هنر انقلاب کسانی‌اند که در السابقون هستند و تغییر رویه هم نداده‌اند. حضور مستمر و تاثیرگذار در هنر انقلاب، مهمترین مؤلفه انتخاب است.

در ادامه، شجاعی طباطبایی درباره تعداد آثار راه‌یافته به نمایشگاه گفت: ۸۴ اثر در پوستر و تبلیغات شهری، ۵۱ نقاشی دیجیتال، ۶۷ تایپوگرافی، ۱۱۴ عکس، ۸۰ اثر در تصویرسازی، ۱۹۸ کارتون و ۴۰ کاریکاتور، ۶۴ اثر در بخش طراحی صنعتی و ۴۰ اثر در بخش پرچم و کتیبه به نمایشگاه راه یافته است و ۹۷ اثر در بخش گرافیک متحرک (موشن) در حال داوری است.

* بیان جنبه‌های کابردی هنر در برنامه تلویزیونی

مسیحا ربیعی طراح و کارگردان برنامه‌های تلویزیونی پنجمین جشنواره هنر مقاومت گفت: در این ۱۶ قسمت به مقوله طراحی و دیزاین می‌پردازیم و تفاوت آن با برنامه‌های تولید‌شده قبلی این است که به مقوله هنرهای زیبا و گالری‌ها محدود نیست، بلکه بیشتر به جنبه کاربردی هنر می‌پردازد.

وی ادامه داد: تفاوت اصلی هنر و طراحی با دیزاین، وجود مخاطب است و این در زندگی روزمره همه مردم اثر دارد اما کمتر به آن پرداخته شده است.

ربیعی خاطر‌نشان کرد: در این مجموعه برنامه‌ها سعی کرده‌ایم در هر قسمت به یک موضوع هنری بپردازیم. مثلا یک قسمت به طراحی محیطی اختصاص دارد، موضوعی که روزانه همه ما با آن از طریق تابلوهای شهری و راهنما سروکار داریم.

به گفته این هنرمند، در این برنامه‌ها با کارشناسان فن گفتگو و وضعیت هنر در ایران بررسی می‌شود.

 

 

در بخشی از این مراسم که به صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شد، پوستر پنجمین جشنواره هنر مقاومت با حضور دبیران کل و اجرایی رونمایی شد. این پوستر را حمید قربانپور طراحی کرده است.

همچنین اعلام شد در اختتامیه پنجمین جشنواره هنر مقاومت از ۳ رسانه که بیشترین همکاری را با جشنواره داشته‌اند،‌ تقدیر به عمل می‌آید.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول