اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پشت قاب لاکچری بازی‌های فضای مجازی

لاکچری پدیده‌ای که امروزه در فضاهای مجازی بیشتر به چشم می‌خورد و رفته رفته در زندگی افراد نیز رخنه کرده این افراد، داشتن زندگی تجملی و خودنمایی در فضاهای مجازی را قدرتی برای خود می‌دانند که به این طریق می‌خواهند خود را از سایر افراد جامعه متمایز جلوه دهند.

پشت قاب لاکچری بازی‌های فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، این روزها که مردم هشت‌شان گرو نه‌شان است افرادی هستند که از خروس‌خوان صبح، فضاهای مجازی را جولانی برای لاکچری بازی خود ساخته‌اند.

اگر دقت بیشتری را در فضاهای مجازی به خرج دهیم این روزها بیشتر شاهد ترویج نوعی فرهنگ هستیم که هزار ماشاالله طرفداران پر و با قرصی نیز دارد، فرهنگی که مصرف‌گرایی و داشتن زندگی تجملی را رواج می‌دهد افسوس بر ما که عادت کرده‌ایم وعده‌های غذایی خود را نیز به نمایش بگذاریم.

تجمل‌گرایی یکی از رذائل اخلاقی است که در دین مقدس اسلام نیز مورد نکوهش واقع شده و در قرآن مجید از کلمه‌ «ترف» به عنوان کلمه‌ای که از نظر مفهوم به تجمل‌گرایی نزدیک باشد، استفاده شده است. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: هر که نفسش قانع باشد او را در پاکی و خویشت‌نداری یاری رساند.

این خودنمایی، بیشتر چیزی شبیه به  فرار از خود واقعی است چرا که برخی از افراد واقعا زندگی لاکچری ندارند بلکه خود واقعی خویش را در پشت قاب لاکچری پنهان کرده و حسرت و آرزو را در دل فالوورهای خود ایجاد می‌کنند به گونه‌ای که این مصرف‌گرایی در صورت نیاز مالی هم انجام می‌گیرد که متأسفانه اکنون هم در جامعه ما نفوذ کرده و فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، هنجارها و حتی ساختارهای اجتماعی را هم به نابودی کشانیده است.

آنچه هستی باش

پز عالی، جیب خالی حکایت افرادی است که سوار بر اسبی تیزپا، فضاهای مجازی را میدانی برای تازیدن خود انتخاب کرده‌ و  چشم و هم چشمی و رواج فرهنگی که بر خلاف ارزش و هنجارهای اجتماعی است را برای خود رقم زده‌اند، باید گفت هر چند لاکچری بازی به مذاق عده‌ای خوش می‌آید اما آفتی است که به مرور زمان نابودکننده است.

روزنا اصغرنژاد، روان‌شناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، لاکچری را یک سبک زندگی دانست و ادامه داد: فرد در آن اصرار به گران‌قیمت‌ترین و با کیفیت‌ترین اقلام را در بین کالاها دارد این افراد به جای آرامش واقعی به دنبال مارک و شناسنامه کالا و ... هستند و از این طریق سعی در خاص بودن و تأیید شدن دارند در صورت عدم اصلاح خودنمایی‌ها مفهومی به نام لاکچری که در اصطلاح به laxury  خواهیم رسید همان تجملی که افراد، اجناس لوکس را ترجیح می‌دهند.

محرومیت‌های زمان کودکی و تبدیل شدن آن به عقده

وی افزود: در جامعه پرهیاهوی امروزی، استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی به حالت مخرب و مثبت دیده می‌شود که جامعه را با معضلات شدید و آسیب‌های چشم‌گیری مواجه کرده است اعم از تصاویری که به ظاهر زرق و برق خاصی دارند و ژست‌های عجیب و غریب چشمگیر که با دنیای واقعی افراد در عکس خیلی متفاوت است اگر بخواهیم به دلایل خودنمایی مردم در صفحات مجازی اشاره کنیم اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، محرومیت‌های زمان کودکی است که به حالت عقده تبدیل شده و امروز با به نمایش گذاشتن، سعی در جبران کمبودهای خود می‌کنند.

اقدام به حرکات نمایشی و رفتار توجه‌طلبانه

این روان‌شناس بالینی ضمن تأکید بر اینکه این افراد از لحاظ روان‌شناختی، آسیب‌های جدی را به همراه دارند که می‌توان به نبود توجه و محبت کافی اشاره کرد، ادامه داد: از آنجایی که افراد از طریق به اشتراک گذاشتن این تصاویر دیده می‌شوند همان توجه و تأییدی که نیاز داشتند را با لایک‌های مردم و دیده شدن خود تخلیه می‌کنند، ضعف اعتماد به نفس و خود کم بینی، اجبار درونی در ظاهرسازی را در این افراد به وجود می‌آورد چرا که در دنیای واقعی حرفی برای گفتن نداشته و نمی‌توانند با خود واقعی‌شان به ارضا روانی برسند در نتیجه مجبور به حرکات نمایشی و رفتار توجه طلبانه و ... می‌کنند.

پررنگ ساختن مسائل معنوی و هنری

اصغرنژاد تصریح کرد: نهادهای فرهنگ می‌توانند با نقش داشتن در کسب هویت واقعی و پررنگ کردن مسائل معنوی و هنری و باز کردن راه‌های مناسب برای دیده شدن جوانان، کمی از میزان آسیب را کم کنند، کمرنگ شدن ارزش‌های اجتماعی، عرفی و اخلاقی و صفات ارزشمند انسانی، رفتار نامناسب فخرفروشی و ایجاد هنجارهای ساختگی و نامناسب به جای هنجارهای واقعی و صحیح از مشکلات جامعه ماست.

وی با اشاره بر اینکه نهادها در جهت کاستن این شرایط می‌توانند با اصلاح روش‌های تربیت فرزند، افزایش اعتماد به نفس و تأکید بر داشته‌ها و مثبت‌نگری‌ها و ترویج ارزش‌مداری مؤثر باشند، اظهار کرد: این پدیده در بین جوانان خصوصاً افرادی که در کسب هویت سالم مشکل دارند، بیشتر دیده می‌شود، افراد با به نمایش گذاشتن متعلقات خود حس لذت‌بخشی را به وجود می‌آورند و حس خودشیفتگی آنها باعث می‌شود که خود را لایق مجلل‌ترین‌ها دانسته و دوست دارد که تمام متعلقاتش به نوعی تک و خاص باشد چون در عالم واقعی مشاهداتش را خلاف آنچه در ذهن می‌پرورد می‌بیند، احساس منفی به خود و دیگران بیداد می‌کند و در نتیجه نهایی آن، باز هم کاهش اعتماد به نفس خواهد بود.

تمایل به گرایش و آراسته شدن

اصغرنژاد درادامه، تجمل‌گرایی را تمایل و گرایش به آراسته شدن و تجملات و به نمایش گذاشتن تجملات خواند و افزود: افراد دارای شخصیت خودشیفته و در اصل دارای اعتماد به نفس کاذب هستند که با چیزهای ظاهری آن را ساخته‌اند چرا که ظواهر حس‌های بزرگ‌منشانه را در آنها ترویج می‌دهد و ادامه این حس‌ها و خود کم‌بینی‌ها باعث ایجاد یک چرخه معیوب و بدتر شدن شرایط فرد خواهد شد.

تجمل‌گرایی عالی و برتر اشیاء

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس مطرح کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، افرادی را که به لاکچری می‌پردازند، این‌گونه توصیف می‌کند که لاکچری یعنی کسانی که به اصطلاح ناخن طلا می‌کنند، اشیایی را به بدن خود آویزان و تزئیناتی که حاکی از ثروت و دارایی است اعم از کفش، لباس، آخرین مدل پوشش و آرایش را به کار می‌گیرند، با اشیاء و وسایل خود که حاکی از تجمل‌گرایی عالی و برتر می‌باشند، فخرفروشی کرده و دیگران را سرکوب می‌کنند.

افزایش نارضایتی اجتماعی

وی ادامه داد: لاکچری‌بازی نارضایتی اجتماعی را بالا می‌برد، برای اینکه نشان می‌دهد اختلاف طبقاتی در جامعه بیش از اندازه هست و به خوبی نشان می‌دهد اقتصاد جامعه به یک طرف می‌رود به گونه‌ای که یک عده قلیلی، از درآمد و ثروت‌های آن چنانی استفاده می‌کنند و برعکس اکثریت عظیمی در فقر به سر می‌برند که این نارضایتی سیاسی به وجود آورده و باعث می‌شود که در گروه‌های اقشار پایین نارضایتی ایجاد کند و در واقع بدبینی و قیام به وجود می‌آورد و موجب آزردگی روحی و روانی برای دختران و پسران جوانی می‌گردد که این امکانات را ندارند و از همه بدتر تجمل‌گرایی را در جامعه تشویق و ترغیب می‌کند  و در واقع از لحاظ سیاسی، روحی، روانی و فرهنگی امر بسیار مذمومی است.

اقتصاد، عاملی مهم در اختلاف طبقاتی

قرایی مقدم، یک عامل مهم در اختلاف طبقاتی را اقتصاد معرفی کرد و افزود: زمانی که اختلاف طبقاتی شکل می‌گیرد به دنبال آن شکاف طبقاتی به وجود می‌آید که یک عده از سیری و یک عده از گرسنگی می‌میرند بنابراین جامعه از نظر درآمد مادی، کسب درآمد و استفاده از امکانات اجتماعی به طور خیلی ساده به سه طبقه تقسیم می‌گردد، اختلاف طبقاتی یعنی سبک زندگی در طبقات مختلف و خاستگاه، آمال و آرزوهای آنان متفاوت است و جایگاه آنها در نظام اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی نیز تفاوت دارد.

فروریختن باورها، اعتقادات و ارزش‌های اجتماعی

وی خاطرنشان کرد: سرور آنها اشیا‌ست چون از نظر خودشان جایگاه و مقامی ندارند و تنها با این وسیله به دیگران می‌نمایانند که ما از شما برتریم و دیگران قادر به هم‌شأن و منزلت بودن با ما نیستند و از آن جایی هم که مردم به ظاهر حکم می‌کنند، فلان مارک یا ماشین را می‌خرند تا به هر طریقی نشان دهند که ما از همه برتریم و کسی نمی‌تواند جا بر پای آنها بگذارد و افرادی هستند که نوکیسه و تازه به دوران رسیده هستند و جایگاه و مقام اجتماعی برای خود ندارند.

کسب وجهه خواهی در جامعه

این جامعه شناس، نتیجه لاکچری‌بازی در جامعه را کسب وجهه و وجهه‌خواهی در جامعه دانست و افزود: به خاطر کسب وجهه، شأن مقام و منزلت اجتماعی با النگو،گوشواره، ماشین مدل بالا و غیره و ذلک فخرفروشی می‌کنند، آموزش و پرورش، رادیو و‌تلویزیون، مقالات و محتوای کتاب‌های درسی در بالا بردن سطح آگاهی، دانش و بینش افراد در کاهش لاکچری، فخرفروشی و شی‌ سروری مفید می‌باشد که افراد سعی نکنند با شی سروری فخر بفروشند بلکه بفهمند که مقام و منزلت فرد به شخصیت او مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: گروه‌های سنی درگیر در لاکچری‌بازی نسل جوان و کسانی هستند که خودباخته‌اند، برخی زنان هم که می‌خواهند عقده‌های حقارت و عقب ماندگی قبلی خود را در نظام خانوادگی، اقتصاد و غیره و ذلک به این طریق جبران کنند، لاکچری‌بازی می‌کنند همچنین کسانی که پختگی اجتماعی، اصالت خانوادگی و فرهنگی ندارند و تازه به دوران رسیده‌اند به این طریق در جامعه می‌خواهند کسب وجهه کنند، در مقابل افرادی که اصیل هستند و خانواده‌های با اصالتی دارند هرگز به این‌گونه کارها دست نمی‌زنند و می‌توان گفت که بزرگی به رفتار، منزلت و مقام افراد بستگی دارد.

تن آدمی شریف است به جان آدمیت                       نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

افرادی که ضروریات زندگی خود را نادیده گرفته و رواج فرهنگ مصرف‌گرایی و زندگی تجملی خود را به رخ دیگران می‌کشانند، اگر گوشه‌ چشمی به باطن زندگی برخی از آنان بکنی زمین تا آسمان متفاوت است اما متأسفانه فرهنگ مصرف‌گرایی و لاکچری‌بازی در تمام طبقات اجتماعی ریشه دوانیده است چه خوب است که قدری خود را به ساده‌زیستی عادت داده و سعی کنیم از رویاپردازی‌ها دوری کنیم.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول