اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سید حسن خمینی:

غرب سرنوشتی مشابه شوروی خواهد داشت

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) با بررسی نامه امام به گورباچف با اشاره به پیش‌بینی فروپاشی شوروی گفت: امام(ره) معتقد بود چون شما از خدا جدا شدید رو به فروپاشی می‌روید و اگر اردوگاه غرب هم‌چنین مسیری را دنبال کند چنین سرنوشتی در انتظارش است.

غرب سرنوشتی مشابه شوروی خواهد داشت

به گزارش خبرگزاری فارس از ری، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) در سی‌امین سالگرد ارسال نامه امام راحل (ره) به گورباچف عصر روز پنجشنبه در جوار حرم مطهر امام خمینی (ره) اظهار داشت: موضوع نامه امام به شوروی سابق است اما درواقع هشداری برای همه ما است که با بیراهه رفتن یا همه چیز را گم می‌کنیم یا سخنی را پررنگ می‌کنیم و به نفع آزادی عدالت را از بین می‌بریم و یا بالعکس و حتی ممکن است هر دو را نابود کنیم و غافل شویم از اینکه یک ملت به غیر از این‌ها به عزت، غیرت و غرور هم نیاز دارد.

وی با بیان اینکه امام فقط مصلح شرق نیست، ادامه داد: امام می‌خواست جبهه شرق را به راه و دامن معنویت و فطرت بشریت بیاورد ولی این پیام فراتر از شرق است و امام مصلح دل‌هاست و این نامه، پیام دل‌های مردم عالم است.

تولیت آستان حرم امام خمینی (ره) نامه امام را امری خیرخواهانه دانست و یادآور شد: در این پیام امام علاوه بر پیش‌بینی و هشدارهای لازم راه را هم گفت‌وگو بیان می‌کند که امروز بسیار به درد جامعه ما می‌خورد که در نامه راهکارش را خروج از حجاب‌ها و حصارهای ذهنی دانسته است.

سید حسن خمینی این نامه را پیش‌بینی فروپاشی شوروی توسط امام از نگاهی متفاوت با سایر پیش‌بینی‌ها عنوان کرد و افزود: در این پیام به نیاز یک تفکر توجه و تأکید شده و امام(ره) معتقد است چون شما از خدا جدا شدید رو به فروپاشی می‌روید و اگر اردوگاه غرب هم‌چنین مسیری را دنبال کند چنین سرنوشتی در انتظارش است.

وی با اشاره به دین‌داری آمریکایی اضافه کرد: در این نوع دین‌داری دین را به پستوها می‌برند و در اعماق انسان‌ها جایی برای آن قائل نیستند، امام عدالت‌گرایی و آزادی را نفی نمی‌کند ولی توجه دارد که همه صفات و ویژگی‌های انسانی و خوب از درون جوهره‌ای به نام خدا شکل می‌گیرد که پیوند شما با خدا می‌تواند رسیدن به عدالت، آزادی، استقلال، استبدادستیزی و کرامت انسانی را تسهیل کند.

تولیت حرم مطهر امام (ره) تصریح کرد: امام بحران شوروی سابق را غیر از مالکیت و آزادی دانست و ستیز با دین معنویت و خدا را مشکل اصلی در این نامه اعلام می‌کند و می‌فرماید شما به نام عدالت سر از ظلم در آوردید، آزادی را تباه کردید و به نام حق اجتماع، حق فرد را ضایع ساختید و توجه نکردید که این انسان خالقی و خدایی داشته و نیاز به معنویت دارد.

سید حسن خمینی نقطه مهم در انقلاب جمهوری اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها را خدامحور بودن بیان کرد و گفت: تمام حرکت‌های انقلابی در جهان عدالت‌خواه استبداد و استعمارستیز، ضدغرب و سرمایه‌داری و به دنبال تساوی هستند ولی مبنای حرکت هیچ انقلابی برخلاف انقلاب ما، خدا نبوده است.

وی تصریح کرد: امام بحران درونی جامعه شوروی را ناشی از نبود آزادی در حوزه ابراز عقاید و در حوزه مالکیت خصوصی بیان داشته و نفی مالکیت درون جامعه را غیر کارآمد و پاسخگو برشمرده که نپذیرفتن آزادی انسان و حق دخالت در سرنوشت و به رسمیت نشناختن آزادی به اسم عدالت را مورد قبول نمی‌داند و معتقد است سرانجام و عاقبت خوبی ندارد.

تولیت آستان مطهر حرم امام (ره) با تحلیل و تشریح زوایای مختلف این نامه گفت: شوروی برای نسل حاضر یک نام تاریخی است ولی در واقع در زمان خودش ابرقدرتی بود که از جنگ جهانی دوم سربلند بیرون آمده و در تمام جهان رگه‌هایی از قدرت شوروی مشهود بود اما ملت قهرمان افغانستان این کشور را در باتلاق خود دفع کرده بود؛ فضای جهان هم در زمان صدور این نامه توسط حضرت امام این چنین نبود که ما می‌بینیم؛ در سال ۱۹۱۷ شوروی به قدرت می‌رسد و حزب کمونیست‌ها دولت را در دست می‌گیرد؛ کمونیست‌ها هرجایی حضور دارند و هیچ نقطه‌ای نیست که جریان چپ یا پیروز نشود و یا ستیز با جریان مذهبی و غیرمذهبی برنخیزد که اوج این پیروزی‌ها در جنگ جهانی دوم شوروی فاتح برلین می‌شود؛ کمونیست‌ها از زیر گوش آمریکا تا شرق به‌ویژه کره، چین و ویتنام فراگیر شده بود و در دل فلسطین نیز در ابتدا حضوری پررنگ داشتند؛ گورباچف ۵۸ ساله در سال ۱۹۸۵ پس از چندین سال دبیرکلی حزب کمونیست برای به‌ظاهر جوان‌گرایی در انقلاب شوروی حکومت را در دست می‌گیرد حکومت را با دو کار و سیاست بسیار بزرگ سیاست اقتصادی و درهای باز سیاسی در دست می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این مراسم با حضور سفرای کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز برگزار شد که در پایان از تمبر ویژه سی‌امین سالگرد نامه امام به گورباچف و کتاب «مصلح شرق، احیاگر قرن» رونمایی شد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول