اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

در همایش ملی آموزش سبز مطرح شد

اجرای طرح مدرسه بدون پلاستیک در اصفهان/ بحران محیط زیست مشکل اصلی بشر امروزی

در همایش ملی آموزش سبز، حفظ محیط زیست و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی به اجرای طرح مدرسه بدون پلاستیک در اصفهان اشاره شد و بحران محیط زیست به عنوان مشکل اصلی بشر امروزی است.

اجرای طرح مدرسه بدون پلاستیک در اصفهان/ بحران محیط زیست مشکل اصلی بشر امروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباس احمدی معاون آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان ظهر امروز در همایش ملی آموزش سبز، حفظ محیط زیست و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی اظهار کرد: انس و الفت انسان با طبیعت و محیط زیست از ابتدای حیات او سابقه دارد، در گذر تاریخ و با رشد تکنولوژی همزیستی مسالمت‌آمیز خود را با طبیعت به تسلط بر طبیعت بدل کرد و توسعه‌طلبی بهره‌وری ظالمانه از آن را به جای توسعه پایدار قرار داد.

معاون آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان ادامه داد: امروز در زمان فراصنعتی شدن به نقطه‌ای رسیده است که نه خود بهره‌ای از طبیعت زیبا وموهبات خدادادی برده و نه توانسته است امانتدار شایسته‌ای برای نسل‌های بعد خود باشد، امروز حفاظت از محیط زیست به عنوان یک چالش بزرگ برای جوامع بشری و برای همه نهادها و سازمان‌های ملی و بین‌المللی تبدیل شده است.

آموزش و ‌پرورش سنگ زیربنای توسعه آموزشی

وی ادامه داد: راه برون‌رفت از این چالش مشارکت همه سازمان‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و مردم نهاد و همه اقشار مختلف در ایجاد فرهنگ حفاظت از محیط زیست و افزایش سرمایه‌های اجتماعی به ویژه اعتماد ملی و پایبندی به اخلاق و قانون باشد، از این رهگذر آموزش و ‌پرورش به عنوان سنگ زیربنای توسعه آموزشی و به واسطه تعمیم بخشیدن آموزش در سراسر جغرافیای انسانی کشور نقش بی‌بدیلی را می‌تواند ایفا کند.

احمدی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر می‌توان با گسترش سرمایه‌های اجتماعی نظیر افزایش روحیه مشارکت‌پذیری، همدلی، همسویی و پایبندی به قانون و اخلاق و تعامل بیشتر برای حفاظت از محیط زیست تلاش بیشتری کرد، از این رو است که آموزش و پرورش با هدف افزایش آگاهی دانش‌آموزان و آحاد مردم در زمینه حفظ محیط زیست، همچنین هم‌افزایی بیشتر و هم اندیشی اساتید و صنعتگران سراسر کشور و ارائه راهکارهای مناسب و استفاده از ظرفیت بالای علمی استان و کشور در راستای رفع مشکلات و معضلات زیست محیطی قدم بردارد.

معاون آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان همچنین توضیح داد: 300 مقاله از 21 استان وارد دبیرخانه همایش شد که از این تعداد 152 مقاله به صورت پوستر و ارائه حضوری خواهیم داشت؛ امید دارم حاصل این نشست‌ها رهیافتی به سوی محیط زیست سالم‌تر باشد و آرزو می‌کنم زاینده‌رود همچون زنده‌رودی خروشان در شهر اصفهان خودنمایی کند و پوشش گیاهی کشور ما همچنان در خاورمیانه زبانزد خاص و عام باشد.

بحران محیط زیست مشکل اصلی بشر امروزی

محمدرضا نظریان مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان نیز در ادامه این همایش عنوان کرد: همایش ملی آموزش سبز، حفظ محیط زیست و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی در 5 محور فرهنگ‌سازی و آموزش حفظ محیط زیست در مدارس، نقش آموزش و پرورش در حفظ محیط زیست، فناوری‌های نوین در حفظ محیط زیست، استاندارهای محیط زیست و بهداشت و سلامت و مدیریت تقاضای آب و سازگاری با کم‌آبی تعریف شده است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان اضافه کرد: بحران محیط زیست مشکل اصلی و دغدغه خاطر بشر امروزی است، مواجهه خشن و بی‌رحمانه با طبیعت که ناشی از انگیزه توسعه‌طلبی، فزون‌خواهی و بهره‌وری بی‌رویه، آلوده کردن دریاها، سوختن جنگل‌ها، گرم شدن آب و هوای کره زمین، پاره شدن لایه ازن و انقراض گونه‌های زیستی همه از مهمترین چالش‌های کنونی جامعه بشری حاضر است.

وی خاطرنشان کرد: حفظ این میراث گرانبها مستلزم مشارکت همه جانبه دستگاه‌ها و اقشار جامعه است که برای توسعه و‌ تداوم این مشارکت نیاز به آموزش، فرهنگ‌سازی و سطوحی از اعتماد ملی نیاز است، فرهنگ عامل اصلی توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود و همه سازمان‌ها به عنوان مبلغان زیست محیطی در جامعه مطرح می‌شوند اما آموزش و‌پرورش به عنوان متولی امر نهادینه کردن فرهنگ در جامعه نقش اساسی دارد، چراکه با آموزش و فرهنگ و فرهنگ‌سازی می‌توان سرمایه‌های اجتماعی را در راستای حفظ محیط زیست قابلیت بهبود بخشید.

نظریان در پایان گفت: این سرمایه‌ها با صیانت همه جانبه و مشارکت همه شهروندان از طریق تعامل متقابل، اعتماد، مشارکت و همبستگی و پایبندی به هنجارها و قواعد اخلاقی ارتقا پیدا می‌کند.

فرهنگ عاملی اصلی توسعه پایدار و حفظ محیط زیست

غلامحسن سخایی معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در ادامه این همایش مطرح کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه می‌تواند سنگ بنای حفاظت از محیط زیست را بگذارد و حرکتی را هرچند ناچیز در حفظ محیط زیست داشته باشند؛ محیط زیست موضوعی جهانی است و در سطح ملی و بین‌المللی در معرض تهدیدهای جدی است.

معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اذعان کرد: آلودگی محیط زیست و عدم توجه به آن فاجعه محسوب می‌شود و در هر گوشه‌ای از دنیا که رخ دهد به همه کره زمین آسیب می‌رساند، اما با وجود همه این اطلاعات بی‌توجهی به محیط زیست و در نتیجه تخریب آن به دست انسان عاملی تهدیدکننده است، چراکه محیط زیست فضایی است که در آن همه چیز به هم مربوط است.

وی تصریح کرد: فرهنگ صحیح در ارتباط با طبیعت باید بتواند روحیه طبیعت دوستی و هماهنگی با طبیعت را در انسان جا دهد و نگاه انسان را به محیط زیست و منابع طبیعی و تمام آن‌چه در اطراف اوست متفاوت کند، باید تمام بنیادهای فرهنگی توسعه را شناسایی کرد، فرهنگ عاملی اصلی و نیروی محرکه توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است، فرهنگ باعث تمایز جوامع از یکدیگر می‌شود.

سخایی با بیان این‌که توسعه فرهنگی نسبت به توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از تنوع بیشتری برخوردار است و پویایی در آن باعث پویایی جامعه می‌شود، اذعان کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار و فناوری و اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در مجموع آمار جمعیت دانش‌آموزی کشور بدون احتساب بزرگسالان تعداد دانش‌آموزان حدود 12 میلیون و 368 هزار نفر اعلام شده است که 6 میلیون دانش‌آموز پسر و 6 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز دختر را دربر دارد؛ بنابراین می‌توان مخاطبان آموزش و پرورش را حداقل 3 برابر این عدد دانست.

معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با آموزش مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند قدم‌های بزرگی در راستای فرهنگ و حفاظت از محیط زیست بردارد.

اجرای طرح مدرسه بدون پلاستیک در اصفهان

وی در ادامه توضیح داد: در راستای ایجاد مدارس جامع محیط زیست به عنوان عاملی مهم در ارتقای محیط زیست طرح مدرسه بدون پلاستیک اجرایی می‌شود تا مصرف پلاستیک را حداقل در آموزش و پرورش به کمترین میزان برسانیم.

سخایی در پایان ابراز کرد: در این چالش سعی خواهد شد با ایجاد حساسیت در جامعه و یادآوری مسؤولیت اجتماعی و خطرات پلاستیک برنامه‌های آموزشی برای معلمان و دانش‌آموزان با موضوعات مختلف محیط زیستی از جمله موضوع پسماند و قطع مصرف پلاستیک اجرایی شود؛ نظام تعلیم و تربیت مناسب‌ترین فضای آموزشی در زمینه فرهنگ‌سازی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/63088/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول