به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباس احمدی معاون آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان ظهر امروز در همایش ملی آموزش سبز، حفظ محیط زیست و ارتقای سرمایههای اجتماعی اظهار کرد: انس و الفت انسان با طبیعت و محیط زیست از ابتدای حیات او سابقه دارد، در گذر تاریخ و با رشد تکنولوژی همزیستی مسالمتآمیز خود را با طبیعت به تسلط بر طبیعت بدل کرد و توسعهطلبی بهرهوری ظالمانه از آن را به جای توسعه پایدار قرار داد.
معاون آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان ادامه داد: امروز در زمان فراصنعتی شدن به نقطهای رسیده است که نه خود بهرهای از طبیعت زیبا وموهبات خدادادی برده و نه توانسته است امانتدار شایستهای برای نسلهای بعد خود باشد، امروز حفاظت از محیط زیست به عنوان یک چالش بزرگ برای جوامع بشری و برای همه نهادها و سازمانهای ملی و بینالمللی تبدیل شده است.
آموزش و پرورش سنگ زیربنای توسعه آموزشی
وی ادامه داد: راه برونرفت از این چالش مشارکت همه سازمانها، نهادها و سازمانهای دولتی و مردم نهاد و همه اقشار مختلف در ایجاد فرهنگ حفاظت از محیط زیست و افزایش سرمایههای اجتماعی به ویژه اعتماد ملی و پایبندی به اخلاق و قانون باشد، از این رهگذر آموزش و پرورش به عنوان سنگ زیربنای توسعه آموزشی و به واسطه تعمیم بخشیدن آموزش در سراسر جغرافیای انسانی کشور نقش بیبدیلی را میتواند ایفا کند.
احمدی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر میتوان با گسترش سرمایههای اجتماعی نظیر افزایش روحیه مشارکتپذیری، همدلی، همسویی و پایبندی به قانون و اخلاق و تعامل بیشتر برای حفاظت از محیط زیست تلاش بیشتری کرد، از این رو است که آموزش و پرورش با هدف افزایش آگاهی دانشآموزان و آحاد مردم در زمینه حفظ محیط زیست، همچنین همافزایی بیشتر و هم اندیشی اساتید و صنعتگران سراسر کشور و ارائه راهکارهای مناسب و استفاده از ظرفیت بالای علمی استان و کشور در راستای رفع مشکلات و معضلات زیست محیطی قدم بردارد.
معاون آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان همچنین توضیح داد: 300 مقاله از 21 استان وارد دبیرخانه همایش شد که از این تعداد 152 مقاله به صورت پوستر و ارائه حضوری خواهیم داشت؛ امید دارم حاصل این نشستها رهیافتی به سوی محیط زیست سالمتر باشد و آرزو میکنم زایندهرود همچون زندهرودی خروشان در شهر اصفهان خودنمایی کند و پوشش گیاهی کشور ما همچنان در خاورمیانه زبانزد خاص و عام باشد.
بحران محیط زیست مشکل اصلی بشر امروزی
محمدرضا نظریان مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان نیز در ادامه این همایش عنوان کرد: همایش ملی آموزش سبز، حفظ محیط زیست و ارتقای سرمایههای اجتماعی در 5 محور فرهنگسازی و آموزش حفظ محیط زیست در مدارس، نقش آموزش و پرورش در حفظ محیط زیست، فناوریهای نوین در حفظ محیط زیست، استاندارهای محیط زیست و بهداشت و سلامت و مدیریت تقاضای آب و سازگاری با کمآبی تعریف شده است.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 3 اصفهان اضافه کرد: بحران محیط زیست مشکل اصلی و دغدغه خاطر بشر امروزی است، مواجهه خشن و بیرحمانه با طبیعت که ناشی از انگیزه توسعهطلبی، فزونخواهی و بهرهوری بیرویه، آلوده کردن دریاها، سوختن جنگلها، گرم شدن آب و هوای کره زمین، پاره شدن لایه ازن و انقراض گونههای زیستی همه از مهمترین چالشهای کنونی جامعه بشری حاضر است.
وی خاطرنشان کرد: حفظ این میراث گرانبها مستلزم مشارکت همه جانبه دستگاهها و اقشار جامعه است که برای توسعه و تداوم این مشارکت نیاز به آموزش، فرهنگسازی و سطوحی از اعتماد ملی نیاز است، فرهنگ عامل اصلی توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست محسوب میشود و همه سازمانها به عنوان مبلغان زیست محیطی در جامعه مطرح میشوند اما آموزش وپرورش به عنوان متولی امر نهادینه کردن فرهنگ در جامعه نقش اساسی دارد، چراکه با آموزش و فرهنگ و فرهنگسازی میتوان سرمایههای اجتماعی را در راستای حفظ محیط زیست قابلیت بهبود بخشید.
نظریان در پایان گفت: این سرمایهها با صیانت همه جانبه و مشارکت همه شهروندان از طریق تعامل متقابل، اعتماد، مشارکت و همبستگی و پایبندی به هنجارها و قواعد اخلاقی ارتقا پیدا میکند.
فرهنگ عاملی اصلی توسعه پایدار و حفظ محیط زیست
غلامحسن سخایی معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در ادامه این همایش مطرح کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه میتواند سنگ بنای حفاظت از محیط زیست را بگذارد و حرکتی را هرچند ناچیز در حفظ محیط زیست داشته باشند؛ محیط زیست موضوعی جهانی است و در سطح ملی و بینالمللی در معرض تهدیدهای جدی است.
معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اذعان کرد: آلودگی محیط زیست و عدم توجه به آن فاجعه محسوب میشود و در هر گوشهای از دنیا که رخ دهد به همه کره زمین آسیب میرساند، اما با وجود همه این اطلاعات بیتوجهی به محیط زیست و در نتیجه تخریب آن به دست انسان عاملی تهدیدکننده است، چراکه محیط زیست فضایی است که در آن همه چیز به هم مربوط است.
وی تصریح کرد: فرهنگ صحیح در ارتباط با طبیعت باید بتواند روحیه طبیعت دوستی و هماهنگی با طبیعت را در انسان جا دهد و نگاه انسان را به محیط زیست و منابع طبیعی و تمام آنچه در اطراف اوست متفاوت کند، باید تمام بنیادهای فرهنگی توسعه را شناسایی کرد، فرهنگ عاملی اصلی و نیروی محرکه توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است، فرهنگ باعث تمایز جوامع از یکدیگر میشود.
سخایی با بیان اینکه توسعه فرهنگی نسبت به توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از تنوع بیشتری برخوردار است و پویایی در آن باعث پویایی جامعه میشود، اذعان کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار و فناوری و اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در مجموع آمار جمعیت دانشآموزی کشور بدون احتساب بزرگسالان تعداد دانشآموزان حدود 12 میلیون و 368 هزار نفر اعلام شده است که 6 میلیون دانشآموز پسر و 6 میلیون و 300 هزار دانشآموز دختر را دربر دارد؛ بنابراین میتوان مخاطبان آموزش و پرورش را حداقل 3 برابر این عدد دانست.
معاون آموزش و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با آموزش مستقیم و غیرمستقیم میتواند قدمهای بزرگی در راستای فرهنگ و حفاظت از محیط زیست بردارد.
اجرای طرح مدرسه بدون پلاستیک در اصفهان
وی در ادامه توضیح داد: در راستای ایجاد مدارس جامع محیط زیست به عنوان عاملی مهم در ارتقای محیط زیست طرح مدرسه بدون پلاستیک اجرایی میشود تا مصرف پلاستیک را حداقل در آموزش و پرورش به کمترین میزان برسانیم.
سخایی در پایان ابراز کرد: در این چالش سعی خواهد شد با ایجاد حساسیت در جامعه و یادآوری مسؤولیت اجتماعی و خطرات پلاستیک برنامههای آموزشی برای معلمان و دانشآموزان با موضوعات مختلف محیط زیستی از جمله موضوع پسماند و قطع مصرف پلاستیک اجرایی شود؛ نظام تعلیم و تربیت مناسبترین فضای آموزشی در زمینه فرهنگسازی محسوب میشود.
انتهای پیام/63088/م30/