اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

«سایه‌های پنهان» و روایت حضور مستشاران آمریکایی در ایران/ پخش از شبکه مستند

«سایه‌های پنهان» تولید مشترک شبکه مستند سیما و کانال بالکان شبکه جهانی سحر با موضوع حضور مستشاران آمریکایی در ایران در سال ۱۳۲۰ در ۴ قسمت روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

«سایه‌های پنهان» و  روایت حضور مستشاران آمریکایی در ایران/ پخش از شبکه مستند

«محمدرضا محمدی نجات» کارگردان و تهیه کننده «سایه های پنهان» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: این مستند با حضور در شهرها و مکان‌های ثبت شده، رد پای تاریخ را دنبال می‌کند و در این راه از روایت شخصیت‌های عصر پهلوی دوم مثل خاطرات ارتشبد حسین فردوست و دست اندر کاران نظام سابق، همین طور روایت نیروهای چپ در شناسایی خط وابستگی به آمریکا و بسط و گسترش این خط در قبل از انقلاب استفاده شده است. 

وی افزود: «سایه‌های پنهان» بر سابقه فرهنگ مستشاری در ایران، تبعید رضا شاه،  اشغال آبادان و انتقال گسترده سلاح‌های سنگین و هواپیماهای آمریکایی به آبادان و ارسال آنها به روسیه، کنفرانس تهران و پایان جنگ دوم جهانی، بازدید روزولت از نظامیان مستقر در تهران و سفر شاه به آمریکا در زمان ترومن مرور کوتاهی دارد و موج اول خریدهای نظامی از آمریکا، گسترش و بسط سیستم مستشاری در عرصه‌های کشاورزی و اصلاحات ارضی تاکید دارد.

وی اظهارداشت: همچنین انجمن‌های ایالتی و ولایتی، برنامه و بودجه و برنامه گسترده تسلیحاتی شاه، ملی شدن صنعت نفت و پیامدهای رویکردهای آمریکایی مصدق و ورود جدی آمریکا در صنعت نفت ایران در قالب کنسرسیوم، کاپیتالاسیون و آغاز نهضت ضدآمریکایی آیت الله خمینی، شوک نفتی ۱۹۷۳ موج دوم خریدهای تسلیحات پیشرفته‌تر آمریکایی توسط شاه و وابستگی بیشتر به توان مستشاری آمریکا تا انقلاب اسلامی و خروج مستشاران آمریکایی از ایران  را مورد بررسی قرار خواهد داد. 

وی تصریح کرد: تلاش این گروه مستندساز بر ثبت حقایق و خلق اثری ماندگار و قابل استناد، آنان را واداشت تا علاوه بر تصاویر ناب، از منابع دیگری مانند استفاده از آرشیوهای دیده نشده و بکر،  تهیه منابع خارجی جدید و نیز با مطرح کردن روایات گفته نشده از حضور مستشاران آمریکایی، گامی استوار در زمینه مستندسازی بردارد.

محمدرضا محمدی نجات پژوهش و کارگردانی و تهیه کننده این مستند است و از دیگر عوامل آن می توان به نگارش مصطفی نیکزاد، مشاور نظامی  امیر غلامحسین دربندی، دستیار کار گردان: مصطفی نجفی، تصویر : محمد رضا محمدی نجات، سید اکبر رضوی، اکبر گزاری، دستیار تصویر و صدا: اردشیر حیاتی فر، تدوین: محمد حسین صفری و مجری طرح: محمدرضا محمدی نجات اشاره کرد.
پخش این مستند از جمعه ۲۸ دی ساعت ۲۰:۳۰ در شبکه مستند آغاز می‌شود و تا دوشنبه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول