اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: روسیه پیشرفتی در راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران نمی‌بیند

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد با وجود وعده‌های اروپا برای تلاش در جهت حفظ توافق هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا، تا کنون پیشرفتی در راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه (SPV) حاصل نشده است.

لاوروف: روسیه پیشرفتی در راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران نمی‌بیند

به گزارش مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد، مسکو آماده همکاری با واشنگتن برای حفظ پیمان منع موشک‌های میان برد هسته‌ای (INF) است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که واشنگتن در نهایت رویکردی مسئولانه در قبال پیمان‌‌های کنترل تسلیحاتی اتخاذ کند.

دولت آمریکا با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) تهدید کرده که از این پیمان خارج خواهد شد. این پیمان که در سال 1987 میان شوروی سابق و آمریکا تنظیم شده بود، هر دو طرف را از تولید و توسعه موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد و استقرار موشک‌های زمینی در اروپا منع می‌کند.

بنا بر این گزارش، لاوروف در کنفرانس خبری سالانه خود که امروز در ساختمان وزارت خارجه روسیه با حضور خبرنگاران داخلی و بین‌المللی برگزار شد، گفت: «بسیاری از کشورهای غربی به رهبری آمریکا تمایلی به باور این واقعیت ندارند که چهان در حال چند قطبی شدن است و به تحمیل باورهای خود به جهان ادامه می‌دهند که این مسئله گاها با توسل به زور صورت می‌گیرد».

وی در ادامه تصریح کرد: «واشنگتن همچنان با توسل به این سیاست‌ها که اغلب به تضعیف نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و قوانین بین‌الملل منجر می‌شود، اصرار بر ادامه این رویکرد اشتباه دارد و همچنان نیز به زیر پا گذاشتن پیمان‌ها و توافقات بین‌المللی ادامه می‌دهد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به مذاکرات اخیر میان نمایندگان آمریکا و روسیه در ژنو با محور پیمان INF اشاره کرد و گفت که واشنگتن در این نشست نیز نشان داد که به پیمان‌های بین‌المللی از جمله INF پایبند نیست و این مسئله اعتماد میان مسکو و واشنگتن را تضعیف خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد: «در این شرایط ما نیز به اتخاذ رویکرد و سیاست‌هایی که حافظ منافع ملی روسیه باشد ادامه خواهیم داد».

کنترل مناطق تحت اشغال آمریکا باید در اختیار دمشق قرار گیرد

لاوروف در ادامه به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: «تروریسم بین‌المللی در حال شکست در سوریه است... این مسئله به ما اجازه داده تا موضع دولت سوریه را تقویت کنیم».

وی ادامه داد: «بر همین اساس نیز کنگره مردمی گفت‌وگوهای ملی سوریه در شهر سوچی روسیه (در ژانویه 2018 میلادی) برگزار شد و بر اساس آن، روسیه با همکاری ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند آتش‌بس در سوریه به تلاش برای تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه ادامه می‌دهد... ایجاد این کمیته آغاز فرایند سیاسی در سوریه را تسریع می‌بخشد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه علاوه بر این با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه تأکید کرد، کنترل تمام مناطقی که آمریکا از آنها خارج می‌شود، باید مستقیما در اختیار دولت سوریه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: «شرایط عادی باید برای کردها در مناطقی از سوریه که نیروهای آمریکا از آن خارج می‌شوند فراهم شود...ما از تماس‌ها میان کردها و دمشق استقبال می‌کنیم».

لاوروف در ادامه تأکید کرد که ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم به رهبری سازمان ملل از جمله اولویت‌های روسیه در سال جدید میلادی به شمار می‌رود.

روسیه تا کنون چندین بار پیشنهاد تشکیل ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم را مطرح کرده اما این پیشنهاد هر بار از جانب آمریکا رد شده یا بدون پاسخ مانده است.

در راه‌اندازی SPV پیشرفتی حاصل نشده است

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به «اس.پی.وی» که به عنوان سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا با ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) شناخته می‌شود، گفت: «کار روی ایجاد سازوکار ویژه اروپا برای ایران به سختی پیش می‌رود».

وی افزود: «اتحادیه اروپا مدتها بود که وعده داده بود تا توافق هسته‌ای ایران را پس از خروج آمریکا از آن حفظ می‌کند اما روسیه تا کنون پیشرفتی در این زمینه شاهد نبوده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه علاوه بر این تصریح کرد: «در حال حاضر راه‌اندازی این سازوکار مالی ویژه با مشکلاتی مواجه است».

نشست‌ سه‌جانبه روسیه با ایران و آذربایجان

وزیر خارجه روسیه در ادامه کنفرانس خبری سالانه خود به برگزاری نشستی سه‌جانبه میان روسیه، ایران و آذربایجان نیز اشاره کرد.

وی در این خصوص گفت: «حالا نوبت ماست تا یک نشست سه‌جانبه برگزار کنیم. ما برای برگزاری چنین نشستی آمادگی داریم و این اطمینان را می‌دهم که این نشست برگزار خواهد شد».

لاوروف همچنین تأکید کرد: «روسیه و ایران در حال گفت‌وگو برای تسریع روند انجام تبادلات مالی با استفاده از پول‌های ملی دو کشور هستند».

تأکید روسیه بر حفظ اتحاد و یکپارچگی اتحادیه اروپا با وجود برگزیت

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سوالی درباره برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز گفت، با وجود مشکلاتی که در روابط میان لندن و مسکو ایجاد شده، روسیه به هیچ عنوان از خروج همراه با دردسر بریتانیا از اتحادیه اروپا خشنود نیست.

وی در ادامه تأکید کرد: «روسیه همواره بر این عقیده بوده که اتحادیه اروپا باید متحد و قدرتمند باشد».

وزیر خارجه روسیه علاوه بر این گفت: «مسکو خواستار ترمیم روابط با آمریکا و اتحادیه اروپا است اما هرگونه اقدام تحریک آمیز ناتو را نیز پاسخ خواهد داد».

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه با شکست طرح برگزیتی که ارائه کرده بود در پارلمان مواجه شد که این مسئله این کشور را وارد یک برهه عدم قطعیت سیاسی کرده است. بر اساس قوانین خروج از اتحادیه اروپا قرار بود تا روند خروج انگلیس از این اتحادیه تا 29 ماه مارس (دهم فروردین ماه) نهایی شود.

ژاپن حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل را به رسمیت بشناسد

وزیر خارجه روسیه در ادامه به مناقشات میان ژاپن و روسیه اشاره کرد و گفت مسکو هیچ اولتیماتومی برای آغاز گفت‌وگوها با ژاپن به منظور پایان دادن به مناقشات چند دهه‌ای سرزمینی تعیین نکرده است.

با این وجود لاوروف تأکید کرد: «از توکیو می‌خواهیم تا حاکمیت روسیه بر جزایر (مورد مناقشه) را پیش از آنکه پیشرفتی در مذاکرات حاصل شود، به رسمیت بشناسد».

وی ادامه داد: «اینها پیش‌شرط نیستند. صرفا تلاشی است برای اینکه بفهمیم چرا ژاپن تنها کشوری در جهان است که نمی‌تواند بگوید: «من نتایج جنگ جهانی دوم را به طور کامل قبول دارم».

مناقشات منطقه‌ای میان روسیه و ژاپن بر سر حاکمیت جزایر کوریل پس از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شده است و تا کنون گفت‌وگوها میان دو کشور نتیجه‌ای در بر نداشته است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول