اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

فارس خبر می دهد

ایرانی‌ها بیشتر از کشورهای پیشرفته مالیات بر مصرف می‌پردازند

آمارها نشان می‌دهد که ایرانی‌ها بالاتر از کشورهای پیشرفته برای مصرف خود مالیات می‌پردازند. جالب آنکه در ایران بیشتر از این کشورها مالیات بر سود شرکت‌ها اخذ می‌شود.

ایرانی‌ها بیشتر از کشورهای پیشرفته مالیات بر مصرف می‌پردازند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از اواخر سال 92  ابلاغ شد دو رویکرد مهم در رابطه با منابع درآمدی کشور دارد.

یکی با نگاه افزایش منابع حاصل از مالیات و دیگری با رویکرد کاهش سطح اتکاء بودجه به درآمدهای نفتی است. برای تحقق این اهداف،‌ نیاز به زمینه‌سازی و فراهم کردن بسترهایی است که از جمله این راهکارها اصلاح نظام مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی خواهد بود. نتیجه تحقق آن افزایش درآمدهای این بخش است.

یکی از شیوه‌های اصلاح، توسعه پایه‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های غیرضرور از اقتصاد است که می‌تواند چهره‌ای واقعی‌تر و شفاف‌تر برای نظام اقتصادی قائل شد. این پایه‌ها می‌تواند شامل مالیات و مجموع درآمد، مالیات بر عائدی سرمایه در بخش‌های مختلف از جمله املاک باشد. 

مالیات بر مجموع درآمد شامل حقوق و دستمزد،‌ سود، بهره،‌اجاره،‌ پرداخت‌های انتقالی و درآمد مشاغل در کنار سایر مالیات‌ است. البته نرخ آن به تناسب اوضاع اقتصاد تصاعدی، تناسبی یا تنازلی می‌تواند بسته شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند این نوع مالیات می‌تواند علاوه بر بازتوزیع مناسب درآمد، منجر به عدالت اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی می‌شود. از طرفی افزایش درآمدها را به همراه خواهد داشت و می‌تواند عامل تسهیل‌کننده‌ای برای فشار کمتر به بنگاه‌های تولیدی باشد.

تولید در شرایط کنونی با مشکلات عدیده‌ای به جهت سرمایه در گردش، رکود، فضای نامناسب کسب و کار و دیگر عوامل روبرو است. در صورتی که اگر فشار ناشی از اخذ مالیات از تولید برداشته و روی پایه‌های مالیاتی دیگر شیفت شود بی‌شک آثار مثبت آن در نظام اقتصادی نمایان خواهد شد. 

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از بودجه سال 98 در جدولی برگرفته شده از کتاب  «اقتصاد ایران چگونگی گذر از ابرچالش‌ها 1396» (نوشته شده توسط مسعود نیلی دستیار ویژه اقتصادی سابق رئیس‌جمهور) به سهم انواع مالیات کشورهای مختلف پرداخته است. هرچند مشخص نیست این مالیات مربوط به چه سالی ثبت شده اما نشان می‌دهد در میان هفت کشور پیشرو در زمینه مالیات، ایران چه وضعیتی دارد.

طبق این گزارش سهم درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی به ترتیب در دانمارک 48.2، سوئد 45.8، نروژ 42.8،  آلمان 36.3، انگلستان 35 و آمریکا 24.8 درصد است که این سهم در ایران 10.5 درصد است که به نظر می‌رسد بیش‌برآورده داشته باشد. 

همچنین سهم مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، سهم مالیات بر سود شرکت‌ها، سهم مالیات بر مصرف و بالاترین نرخ مالیات درآمد مشاهده می‌شود.

جالب است بدانید بعد از آلمان صنعتی بیشترین سهم مالیات بر مصرف با ۴۲.۳ درصد میان این کشورهای مالیات محور در ایران ثبت شده است. رکورددار سهم مالیات بر سود شرکت‌ها نیز با ۳۷ درصد بالاتر از کشورهای یاد شده در ایران اخذ می‌شود. از طرفی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی سهم پایین ۱۴ درصد وجود دارد.

طبق این جدول به ترتیب سوئد، دانمارک، انگلستان، نروژ، آلمان و آمریکا بالاترین نرخ مالیات درآمد را ثبت کرده‌اند و در ایران این نرخ 35 درصد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول