اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

طی نامه ای به غلامی عنوان شد

درخواست انجمن علوم سیاسی برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی تقلب علمی در وزارت علوم

انجمن علوم سیاسی در نامه ای به منصور غلامی خواستار تشکیل کمیسیون ویژه بررسی تقلب علمی در پایان نامه ها و رساله ها زیرنظر وزارت علوم تشکیل شد.

درخواست انجمن علوم سیاسی برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی تقلب علمی در وزارت علوم

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انجمن علوم سیاسی در نامه ای به منصور غلامی خواستار تشکیل کمیسیون ویژه بررسی تقلب علمی در پایان نامه ها و رساله ها زیرنظر وزارت علوم تشکیل شد.

در این نامه خطاب به منصور غلامی، آمده است: 

جناب آقای دکتر منصور غلامی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
با اهداء سلام و احترام؛
همان گونه که مستحضرید، کاهش کیفیت آموزشی دانشگاه ها و تشدید وضعیت تقلب و سرقت علمی در سال های اخیر موجب نگرانی استادان و محققان برجسته شده و چاره جویی برای آن مورد توجه و اهتمام مدیران نظام آموزش عالی کشور قرار گرفته است، چنان که منجر به پیشنهاد و تصویب قانون «پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» در سال 1396 نیز شد.
با توجه به چنین دغدغه ای، انجمن علوم سیاسی ایران بر آن شد که به عنوان اجتماعی علمی و مدنی، یازدهمین همایش سالانه خود (اسفند 1396) را با عنوان «وضعیت رشته علوم سیاسی در ایران؛ اکنون و آینده» و با استفاده از توان علمی حدود 750 نفر از اعضای دانشور خود در داخل و خارج از کشور برگزار کند.

انجمن با توجه به مقالات و سخنرانی های ارائه شده در این همایش و براساس فراتحلیلی آکادمیک، موفق شده است علائم و علل بروز بحران در پذیرش، آموزش و سنجش دانشجویان و استادان این رشته را شناسایی کند و نکته مهم آنکه این پژوهش ضمن بهره گیری از حدود 2000 صفحه سند پشتیبان، از مشارکت استادان دانشگاه های مختلف استفاده کرده است.

پیرو رایزنی و نخستین نامه آقای دکتر قدیر نصری، نائب رئیس انجمن، به جناب آقای دکتر شریعتی نیاسر در حاشیه معارفه سرپرست دانشگاه خوارزمی (سه شنبه 28 فروردین 1397)، نتیجه سیاستی این فراتحلیل برای رشته علوم سیاسی شامل سه بند زیر به آگاهی می رسد، هرچند می توان آن را کمابیش برای سایر رشته های علوم انسانی و اجتماعی نیز صادق دانست:

الف. وضعیت علوم سیاسی و روابط بین الملل به دلیل پذیرش انبوه دانشجو، آموزش به روال سنتی و بالاخره شیوه نامناسب سنجش عملکرد استاد/ دانشجو، عمیقا مخدوش و پرمخاطره شده است. (مرحله بروز بحران)

ب. نخستین اقدام عملی پیشنهادی برای کنترل این بحران عبارت است از تحدید واحدهای دانشگاهی فاقد استانداردهای اولیه (اعم از دولتی، پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی) با هدف بازگشت اعتبار علم سیاست و جلوگیری از رشد فساد و اقدامات غیرعلمی.

ج. نظارت کیفی و موثر بر تولیدات علمی. توضیح آنکه ارتکاب تقلب و تخلف در نگارش پایان نامه، رساله، مقاله و حتی کتاب به روشنی محصول عدم مسئولیت خواهی از افراد خاطی و فرصت طلب و نیز نقص فرایندهای کنترلی است.
از این رو خواهشمند است:

کمیسیونی علمی ویژه بررسی تقلب علمی در پایان نامه ها و رساله ها زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تشکیل شود و سالیانه 20 پایان نامه و رساله علوم سیاسی و روابط بین الملل را به صورت تصادفی و با بهره گیری از نرم افزارهای موجود راستی آزمایی و مجازات خاطیان را طبق قوانین و قواعد مصوب، به وزارت عتف پیشنهاد کند.
پیشنهاد می شود این کمیته از عضویت و همکاری اعضای زیر برخوردار باشد:
- یک نفر به نمایندگی از معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛
- یک نفر به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی؛
- یک نفر از اعضای هیات مدیره انجمن علوم سیاسی ایران؛
- سه نفر از اعضای هیات علمی علوم سیاسی و روابط بین الملل از سه دانشگاه درجه یک کشور به انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.

همچنین انجمن علوم سیاسی ایران آمادگی خود را جهت همکاری با آن وزارتخانه برای تعریف سازوکارهای اجرایی کردن پیشنهاد یادشده اعلام می کند.

امید است با توجه به حساسیت شما و همکاران محترم و نیز مشارکت و همراهی انجمن های علمی شاهد ارتقای کیفیت علوم انسانی و اجتماعی کشور باشیم.

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول