اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

اسپری گوجه‌فرنگی محافظ گیاهان در برابر خشکسالی و باکتری

دانشمندان اسپانیایی موفق به ساخت اسپری گوجه‌فرنگی برای محافظت از گیاهان در برابر خشکسالی و باکتری شدند.

اسپری گوجه‌فرنگی محافظ گیاهان در برابر خشکسالی و باکتری

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گوجه‌فرنگی‌ها به دلیل داشتن ترکیبی به نام «هگزیل بوتیرات» گیاهان سرسختی هستند.

براساس گزارش «نیواطلس»، در حال حاضر دانشمندان اسپانیایی افشانه‌ای از این ترکیب را ساختند تا با اسپری کردن آن به انواع مختلفی از محصولات گیاهی، آنها را در برابر خشکی و عفونت‌های باکتری‌ها مقاوم کنند.

در فرایند طبیعی به نام «تعرق»، آب درون یک گیاه از طریق منفذهای کوچکی به نام روزنه‌های هوایی روی سطح برگ‌ها متصاعد و همچنین دی‌اکسید کربن محیط از طریق این منافذ وارد گیاه می‌شود، این تبادل مواد برای تنظیم فتوسنتز لازم است.

در تصویر زیر روزنه هوایی برگ گوجه‌فرنگی را مشاهده می‌کنید. این منفذ جایی است که ترکیب هگزیل بوتیرات از طریق آن وارد گیاه می‌شود، شکل طبیعی این ترکیب به گونه‌ای است که این منافذ را مسدود می‌کند و بنابراین آب در سطح برگ گیاه حفظ شده و از ورود باکتری‌ها به گیاه جلوگیری می‌شود.

دانشمندان موسسه زیست‌شناسی مولکولی و سلولی گیاهان اسپانیا، ترکیبی از هگزیل بوتیرات را ساختند و سپس آن را به گوجه‌فرنگی، ذرت، یونجه، مرکبات و تنباکو اسپری کردند و دریافتند که این گیاهان با آب کم جان سالم به در بردند و در برابر عفونت‌های باکتری مضر « لکه زاویه‌ای برگ‌کدوئیان» مقاوم بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول