اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

نماینده مجلس در گفت‌‌وگو با فارس اعلام کرد

ورود مجلس به موضوع تحقق اسناد بالادستی در توسعه ریلی

یک نماینده مجلس گفت: با وجود آنکه در اسناد بالادستی و ‌برنامه ششم، دولت مکلف به توسعه ریلی کشور است اما در لایحه بودجه 98 توجه خاصی به حوزه ریلی نشده است که در حال رایزنی هستیم تا‌ مجلس بتواند در این خصوص تصمیمات مطلوبی بگیرد‌.

ورود مجلس به موضوع تحقق اسناد بالادستی در توسعه ریلی

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تأکید بر اولویت حمل و نقل ریلی در توسعه،‌ بیان کرد:‌ همه می‌دانیم که حوزه ریلی یکی از ایمن‌ترین، مطمئن‌ترین و تقریباً ارزانترین مدل حمل و نقلی است.

وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ و ‌استان‌های پرجمعیتی نظیر تهران که شهرستان‌های زیادی در اطراف آن قرار دارد بهترین وسیله حمل و نقلی، قطار است.

این نماینده مجلس افزود: روزانه حدود یک تا 2 میلیون نفر ‌از استان‌ها و شهرستان‌های اطراف تهران به پایتخت سفر می‌کنند و پوشش جابه‌جایی این تعداد نفرات، بدون سیستم حمل و نقل ریلی مشکل ساز است.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه در شبانه روز بیش از 120هزار نفر از قرچک و پیشوا به تهران تردد دار‌ند، تصریح کرد: بی شک با این حجم مسافر بین شهری، اگر امکان ارتقا و خدمات ریلی مهیا شود، علاوه بر کاهش آلودگی سوخت، با کاهش ترافیک، صرفه جویی در وقت و هزینه مردم و کاهش سوانح رانندگی روبه‌رو خواهیم بود در این راستا انتظار می‌رود دولت به این حوزه حمل و نقلی توجه جدی داشته باشد.

وی‌ بیان کرد:‌ با بهره‌گیری از قطار در سفرهای درون و برون‌شهری می‌توان تردد روزانه بیش از یک میلیون خودرو سواری که از شهرستان‌های اطراف‌ تهران وارد پایتخت می‌شوند را کاهش داد؛ با محاسبه حجم بنزین مصرفی این تعداد ماشین، کاملاً مزیت‌های کاهش هزینه ریالی سوخت در کشور به واسطه استفاده از قطار روشن می‌شود.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود آنکه در اسناد بالادستی و ‌برنامه ششم توسعه دولت در چندین بند مکلف به توسعه و گسترش حوزه ریلی شده است، اما متاسفانه با وجود چنین تکلیفی، دولت در بودجه 98 اصلا توجه خاصی به حوزه حمل و نقل‌ نکرده‌ و‌ اهمیت موضوع از طرف دولت دیده نشده است، در این راستا در حال رایزنی هستیم تا‌ مجلس خود بتواند در این خصوص تصمیمات مطلوبی بگیرد‌.

نقوی حسینی در‌ خصوص ورود مجلس به عدم توجه دولت به حوزه ریلی در لایحه بودجه 98 گفت: با توجه به نوع نگاه نمایندگان مجلس به منظور گسترش خدمات ریلی در کشور، قطعاً در بررسی بودجه این موضوع به شکل خاص مورد توجه قرار خواهد گرفت تا کم‌کاری‌ها‌ دراین خصوص جبران شود.

وی در تشریح اشکالات لایحه بودجه 98 خصوصاً در حوزه ریلی گفت: اشکال بودجه در این حوزه و دلیل بی‌توجهی به اولویت‌دار بودن توسعه ریلی آن است که آنچه در لایحه بودجه 98 آمده است، فقط‌ 30 درصد گردش مالی و پولی شرکت‌ها، نهادها و ارگان‌ها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رقم بودجه لحاظ شده رقم بودجه همه شرکت‌ها نیست، اظهار داشت: 70 درصد از مبادلات و گردش مالی و پولی شرکت‌ها در این بودجه دیده نشده است. به عنوان مثال شرکتی مانند شستا که ده‌ها شرکت بزرگ تولیدی دارد که مبادلات سنگینی هم دارند اصلا در این بودجه دیده نشده است.

نقوی حسینی افزود: در این خصوص نه دیوان محاسبات نظارت دارد و نه سازمان‌های مشمول. با وجود آنکه بارها و بارها دولت را به ارایه شفاف‌سازی و جامعیت بودجه تذکر داده‌ایم اما متاسفانه این شفافیت در بودجه دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول