اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روایتی از عاشقی و آخر هفته‌های متفاوت یک معلم زنجانی

معلم روستای «چروک سفلی» زنجانرود در استان زنجان به دلیل مصدومیت دانش‌آموز خود در حادثه رانندگی روزهای پایانی هفته خود را به او اختصاص داده است تا او از فرآیند تحصیل خود باز نماند.

روایتی از عاشقی و آخر هفته‌های متفاوت یک معلم زنجانی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ساعت 6 و 30 دقیقه صبح نشده که از خانه بیرون می‌زند، راه طولانی در پیش دارد و باید زودتر از بقیه برای حضور در محل کارش آماده شود، نیم ساعتی از حرکتش گذشته و او هنوز به مقصدش نرسیده است.

از دور که تابلو روستا را می‌بیند به سمت روستا می‌پیچد و پس از گذراندن چند کوچه و پیچ ساختمان مدرسه را می‌بیند که دانش‌آموزانش در حال تشکیل صف‌های کوچک خود هستند، به حیاط مدرسه که می‌رسد عقربه ساعتش را نگاه می‌کند، عقربه‌ها تازه کمی از 7 و 30 گذر کردند و هنوز وقت برای آمدن دانش‌آموزان هست.

صدای بازیگوشی بچه‌ها از دور به گوش می‌رسد اما با شنیدن صدای آقا مدیر و معلم کلاسشان قطع می‌شود و همین کارشان خنده را بر لبانش می‌نشاند بعد از سلام و احوالپرسی کوتاهی با دانش‌آموزان راهی اتاق مدیریت مدرسه می‌شود تا کارهای اداری مدرسه را انجام دهد.

باید هر روز صبح سری به اتاق مدیریت بزند حتی اگر کاری برای انجام دادند نداشته باشد، دیدن عکس امام و شهدا او را برای انجام مسؤولیتش مصمم‌تر می‌کند و تجدید پیمانی است که هر روز باید انجامش دهد.

در کلاس را که باز می‌کند دانش‌آموزان به نشانه احترام به او از جای خود بلند می‌شوند و به او خوش‌آمد می‌گویند، بعد سر جای خود می‌نشینند و کتاب و دفترهایشان را روی نیمکت می‌گذارند، جای خالی «مهدی» را هنوز در کلاس نتوانسته هضم کند و هر بار که چشمش به آن می‌افتد غمی در دلش می‌نشیند که سعی می‌کند پشت لبخند به بقیه پنهانش کند.

ساعاتی بعد سرش را بلند می‌کند، ساعت دیواری مدرسه باز به خواب رفته و برعکس این کلاس علاقه‌ای برای حرکت و تکاپو ندارد، به ساعت مچی روی دستش نگاه می‌کند دیگر زمان پایان کلاس است و تکالیف دانش‌آموزان هم در حال پایان است، با اعلام پایان روز تحصیلی بچه‌ها یک به یک کیف خود را بر دوششان انداخته و از در کلاس خارج می‌شوند.

معلم هم پس از اینکه کلاس‌ها را چک می‌کند از مدرسه خارج می‌شود و پیاده راهی داخل روستا می‌شود، در کوچه پس کوچه‌های روستا با اهالی سلام و علیکی می‌کند و راهش را ادامه می‌دهد، روستائیان دیگر به ترددهای آقای معلم روستا در کوچه‌ها عادت کرده‌اند و می‌دانند مقصد او خانه مهدی است.

به مقصدش که می‌رسد مهدی مثل همیشه در حالی که لباس مدرسه به تن دارد و نیمکت مخصوص مقابلش قرار گرفته منتظر حضور معلم  در خانه است و کلاس درس این‌بار خیلی دورتر از مدرسه در خانه غفاری برپا می‌شود.

این روزها که فضای مجازی پر از خبرهای تلخ و گاه حوادث روی داده در مدارس است، شاید شنیدن خبری از فداکاری و ایثار معلم برای دانش‌آموز خود، حال دل خیلی‌ها را خوب کند.

در حالی که همه ما فرهنگیان را قضاوت می‌کنیم و این روزها موجی از انتقادات نسبت به آنها وجود دارد اما «محمد حمزه‌لو» و حمزه‌لوهای زیادی در این شهر، شهرستان و استان هستند که دانش‌آموزان را مانند فرزندان خود دانسته و برای رفاه حال آنان از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنند.

روستای «چروک سفلی» به فاصله 80 – 70 کیلومتری زنجان این روزها به نمادی از عشق و ایثار معلمان به دانش‌آموزان خود شده است، معلمی که دانش‌آموز مصدوم خود را تنها نگذاشته و زمان فراغت خود برای تدریس به این دانش‌آموزان صرف می‌کند.

محمد غفاری معلم روایت ما است که همه تلاش خود را انجام داده و حتی با هزینه شخصی خود برای دانش‌آموز مصدوم خود نیمکت مخصوص تهیه کرده است تا این دانش‌آموز را به زندگی و تحصیل بازگرداند، در یکی از روزهای کاری خبرنگار فارس در زنجان با او همسفر می‌شود تا شاید گوشه‌ای از ایثار و از خود گذشتگی او را به نمایش بگذارد.

مهدی غفاری پسر 13 ساله‌ای است که در حادثه رانندگی در کنار پدر خود دچار سانحه شده و پس از قطع پای چپ و پیوند مجدد آن این روزها در بستر بیماری قرار دارد و در حال طی مراحل درمان است.

دانش‌آموز مصدوم روستای «چروک سفلی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با ابراز خوشحالی از ادامه تحصیلش گفت: آقای معلم به صورت مستمر برای آموزش درس‌ها به خانه ما می‌آید تا من از درس‌هایم عقب نیفتم.

مهدی غفاری با اشاره به اینکه بعد از مصدومیت در حادثه رانندگی دیگر امکان حضور در کلاس درس و دیدن دوستان خود را ندارم، عنوان کرد: با این حال معلم، همکلاسی‌ها و دوستانم مرا تنها نگذاشته و همیشه در کنار من حضور دارند.

معلم فداکار روستای «چروک سفلی» نیز در گفت‌و‌گویی با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه رسالت معلم حمایت از دانش‌آموزان خود در شرایط مختلف است، اظهار کرد: کار معلم به یک کلاس درس خلاصه نمی‌شود و باید دانش‌آموزان را فرزندان خود بداند.

محمد حمزه‌لو با اشاره به اینکه «مهدی» سال‌ جاری دچار حادثه رانندگی شده و دیگر توان حضور در کلاس درس را نداشت، گفت: به همین دلیل تمام تلاش خود را برای حفظ او در شرایط تحصیلی انجام داده و پس از کلاس‌های درس در مدرسه مسؤولیت تحصیل او را نیز بر عهده گرفتم.

وی با اشاره به اینکه برای راحتی «مهدی» تمام تلاش خود را انجام داده‌ام، گفت: برای اینکه دانش‌آموز دچار سختی نشود نیمکت مخصوص نیز برای وی سفارش داده شده است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول