اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

افغانستان خواستار حضور قرقیزستان در نشست آینده کابل شد

وزیر خارجه افغانستان در دیدار همتای قرقیز خود با تأكيد بر اهمیت به‌وجود آمدن اجماع منطقه‌ای برای صلح به رهبری و مالکیت افغانستان، از قرقيزستان دعوت کرد تا در نشست سوم پروسه کابل شرکت کند.

افغانستان خواستار حضور قرقیزستان در نشست آینده کابل شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان که برای شرکت در نخستین نشست وزرای امور خارجه کشورهای «آسیای مرکزی و هند» به «تاشکند» سفر کرده است، با «چنگیز آیدار بیک‌‌اُف» همتای قرقیزستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، دوطرف پیرامون روند صلح، اتصال و همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه تجارت میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

بیک‌اف، افغانستان را یکی از کشورهایی دانست که در اولویت سیاست خارجی قرقیزستان نقش مهمی دارد و ‌بر پشتیبانی این کشور در همه بخش‌ها از افغانستان تاکید کرد.

وزیر خارجه قرقیزستان همچنین، چگونگی سیاست تشویق سرمایه‌گذاری از سوی کشورش در منطقه را تشریح کرد و از توجه دولت افغانستان به شهروندان قرقیز مقیم افغانستان، قدردانی کرد.

در این دیدار، ربانی نیز با تأکید بر اهمیت به‌وجود آمدن اجماع منطقه‌ای برای صلح به رهبری و مالکیت افغانستان، از قرقیزستان دعوت کرد تا در نشست سوم پروسه کابل شرکت کند.

وی همچنین از اعطای ٧٥ بورسیه تحصیلی از سوی قرقیزستان به دانشجویان افغانستان قدردانی کرد.

به گزارش فارس، «صلاح‌الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان روز شنبه 22 جدی برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه و هند، به تاشکند سفر کرد.

وی در حاشیه این سفر با همتای ترکمن خود نیز دیدار و در خصوص گسترش همکاری‌های چندجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

ربانی همچنین در ادامه، با با «عبدالعزیز کاملوف» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ربانی در این دیدار، با قدردانی از تلاش‌های ازبکستان برای صلح در افغانستان، برگزاری نشست تاشکند را اقدامی مناسب و برجسته خواند.

وزیر امور خارجه ازبکستان نیز اجماع منطقه‌ای برای صلح در افغانستان را در حال گسترش دانست و بر پشتیبانی کشورش از تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی برای برقراری ثبات در افغانستان تأکید کرد.

همچنین در دیدار وزرای خارجه هند و افغانستان، بر روی چگونگی گفت‌وگوهای صلح، رهبری و مالکیت افغانستان بر این روند و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول