اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

زمانی خبر داد

طرح تحول مهارت آموزی دانشجویان در دانشگاه پیام نور

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: ما در راستای طرح تحول مهارت آموزی دانشجویان با دو بخش مختلف خصوصی و دولتی فعالیت خود را آغاز کردیم.

طرح تحول مهارت آموزی دانشجویان در دانشگاه پیام نور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمد رضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور گفت: ما در راستای طرح تحول مهارت آموزی دانشجویان با دو بخش مختلف خصوصی و دولتی فعالیت خود را آغاز کردیم به طوری که در بخش دولتی با سازمان فنی و حرفه‌ای چند روز قبل تفاهم‌نامه امضاء کردیم و از سوی دیگر در بخش خصوصی با کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی به تربیت نیروهای متخصص و مومن می‌پردازیم.
زمانی اضافه کرد: ما در سراسر کشور همکاری خود را با بخش‌های مختلف صنوف در قالب بستر کار میدانی فراهم کرده‌ایم که در زمینه‌های صنعتی پژوهشی و آموزشی فعال شوند.
رئیس دانشگاه پیام نور تصریح کرد: دانشگاه پیام نور با ۴۰نمایندی در کشورهای مختلف ارتباط صنعت با دانشگاه را آغاز می‌کند که امیدواریم در صنوف مختلف  در ارتباط دو سویه از پتانسیل دانشگاه و همچنین صنعت استفاده بهینه  شود به طوری که صنوف بتوانند نیازهای آموزشی خود را از بستر الکترونیک و پتانسیل دانشگاه استفاده کنند.
وی ادامه داد: حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه با این تفاهم نامه برطرف می‌شود از طرفی این کار الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها است که باید دست در دست یکدیگر داده تا نقاط کور صنعت را باز کنیم البته از این به بعد ما شاهد افراد مهارتی هستیم که در دانشگاه تربیت می شوند در واقع دغدغه بسیاری از خانواده‌ها با مهارت آموزی دانشجویان برطرف خواهد شد.
زمانی یاد آورشد: ارتباط صنعت و دانشگاه از خواسته‌های مقام معظم رهبری بوده است که البته از سوی وزیر علوم نیز در قالب بخشنامه طرح تحول مهارت افزایی ابلاغ شد. با اجرایی شدن این بخشنامه دانشجویان فرصت دارند در طول تحصیل در رشته تخصصی مرتبت برشته خود مهارت کسب کنند.
وی افزود: امیدواریم بعداز فارغ التحصیلی دانشجویان شاهد باز شدن گره‌های اقتصادی و صنعتی کشور با دستان آنها باشیم این موضوع در حالی است که یکی از راه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی ارتباط صنعت و دانشگاه است که ما در این راستا گام برداشته‌ایم.
حمید رضا سیفی دبیر کل و عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن کارفرمایی ایران افزود: در حوزه تحقیقات نظری و کاربردی ما باید توسعه پیدا کنیم که راهکار آن ارتباط صنعت با دانشگاه است در واقع صنعت ما به دانش و افراد  دانشگاهی نیاز دارد. 
وی ادامه داد: کانون ما جزو فراگیرترین دانشگاه‌های کشور است که ما در این تفاهم نامه از طریق کانون‌های مختلف خود در دانشگاه ها از پایان نامه ها در صنعت بهره خواهیم بر دو از سوی دیگر عدم اطمینان دو سویه برطرف شده و همچنین برای تشکل‌های کشور جایگاهی در نظر گرفته شد.

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه پیام نور در مباحث فرهنگی فعالیت‌های قابل توجهی دارد به طوری که در حال حاضر ما دارای ۲۱۰۰ انجمن دانشجویی، ۱۶۰۰ کانون فرهنگی هستیم. از طرفی، در مباحث فرهنگی فعالیت ما رو به رشد است به طوری که در حال حاضر ما دارای ۱۴۰۰ نشریه در واحدهای مختلف دانشگاه‌ها هستیم.

زمانی افزود:‌ در یک سال گذشته ما ۱۲۰ کرسی آزاداندیشی برگزار کردیم که در پی آن ۱۴ عنوان برتر ملی را توانستیم به دست بیاوریم، این در حالی است که بیشتر کانون‌های فرهنگی ما مربوط به مسائل قرآنی است، در واقع فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه پیام نور در حوزه دانشجویی با رشد قابل توجهی روبه‌رو است.

رئیس دانشگاه پیام نور با اشاره به تعیین تکلیف هیأت علمی دانشگاه اضافه کرد:‌ نزدیک به ۹۰۰ نفر از اساتید و هیأت علمی که در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ جذب شده بودند، پرونده آنها کامل نشده بود، این افراد که به طور دقیق ۸۹۴ نفر هستند، در سال گذشته پرونده آنها مورد بررسی قرار گرفت و در درون دانشگاه تعیین تکلیف شدند. از این تعداد ۱۵۰ نفر به طور دقیق در هیأت مرکزی وزارت علوم پرونده‌شان مورد بررسی قرار گرفت و ۲۵۰ نفر دیگر منتظر هستند تا در نوبت هیأت علمی وزارت علوم پرونده‌شان مورد بررسی قرار گرفته و جذب شوند. 

زمانی تصریح کرد: خوشبختانه ما در دانشگاه پیام نور کار انجام نشده‌ای تا به امروز نداریم، تنها تعداد کمی بازنشسته این دانشگاه بودند که پرونده‌شان دچار مشکل بود که ما از وزارت علوم زمان گرفتیم تا کارنامه پژوهشی آنها انجام شود.

وی در مورد حذف آزمون‌های کاغذی دانشگاه یادآور شد: حذف آزمون کاغذی در این دانشگاه به شدت دنبال می‌شود به طوری که در ترم قبل ۱۴۰ هزار آزمون الکترونیکی به مجموعه آزمون‌های قبلی اضافه کردیم که امیدواریم در چند سال آینده بتوانیم به طورکلی آزمون‌ها را به طور الکترونیکی برگزار کرده و دیگر شاهد آزمون کاغذی نباشیم، در حال حاضر از ۳۰ میلیون آزمون، بیش از ۵۰۰ هزار نفر آن الکترونیکی انجام شده است، چرا که در هر صنف ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار آزمون نفر به صورت الکترونیکی قرار است انجام شود. 

وی در مورد ساماندهی مراکز کوچک پیام نور اضافه کرد: ساماندهی مراکز مختلف پیام نور با تشکیل مراکز رشد و فناوری قرار است انجام شود به طوری که ساماندهی مراکز کوچک در واحدهای بزرگتر انجام می‌شود. این کار دانشگاه پیام نور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و از منویات مقام معظم رهبری و همچنین در اساسنامه دانشگاه پیام نور آمده است که اگر در منطقه‌ای یا واحد دانشگاه‌هایی تغییراتی قرار شد انجام شود، با بررسی‌های میدانی و تشکیل دبیرخانه‌هایی اطلاعات مربوط به آن مرکز یا واحد دانشگاهی جمع‌آوری شده و در ساختار منظمی این کار انجام خواهد شد.

زمانی اضافه کرد: با توجه به همکاری با معاون پژوهشی وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری اگر مرکزی وجود داشته باشد که به طور مثال در منطقه استراتژی یا منطقه محروم و حتی زیرنظام آموزشی نداشته باشد، اگر توانایی این را داشته باشد که تبدیل به یک مرکز نوآوری شود، براساس مطالعات استانی و مرکزی این اتفاق خواهد افتاد، در واقع این موضوع در حالی است که معنی آن ادغام دانشگاه‌ها نیست، ممکن است در این ساماندهی تغییر مأموریت و تغییر ساختار اتفاق بیفتد. 

زمانی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با بخشی از وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در ابتدای ماه سال جاری تفاهم‌نامه‌ای را با بخشی از وزارت آموزش و پرورش امضا کردیم که در این تفاهم‌نامه قرار است مدارس غیردولتی ساماندهی شوند در واقع ما با بستر الکترونیکی به تولید محتوا و برگزاری آزمون‌ها برای آنها می‌پردازیم، همچنین در این تفاهم‌نامه، دانشگاه پیام نور برای معلمان مدارس غیردولتی، آموزه‌های ضمن خدمت در دانشگاه برگزار می‌کند که تمام این اتفاقات در قالب کمیسیونی در دانشگاه پیام نور دنبال خواهد شد. 

* سال آینده تکمیل ظرفیت نداریم

وی درباره تکمیل ظرفیت دانشگاه پیام نور افزود:‌ براساس اعلام وزارت علوم، دانشگاه پیام نور برای سال آینده تکمیل ظرفیت نخواهد داشت، چرا که استانها و مراکزهای ما باید ستادی تشکیل داده و برای جذب دانشجو اقدامات مربوطه را انجام دهد. 

زمانی در رابطه با وجود ۴۰ نمایندگی دانشگاه پیام نور در خارج از کشور ادامه داد: ما نزدیک به ۴۰ نمایندگی در خارج  از کشور داریم که به طور دقیق ۳۸ نمایندگی ما فعال است، در واقع نمایندگی‌های دانشگاه پیام نور در کشورهای مختلفی هستند، به طوری که در برخی از کشورها ما دارای مرکز هستیم و در برخی دیگر دارای واحد دانشگاهی که در تفاهم‌نامه کانون انجمن صنفی کارفرمایی ایران، با توجه به وجود بخش بین‌الملل، قرار است این مراکز و نمایندگی‌ها ارتباط با صنعت را داشته باشند.

رئیس دانشگاه پیام نور اضافه کرد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور، این نمایندگی‌ها با کانون کارفرمایی کشور ارتباط برقرار می‌کند، به طوری که بستر خوبی برای افراد مؤثر در کشورهای مختلف است تا ما بتوانیم از تجربیات آنها در صنعت استفاده کنیم، در واقع برسیم به استارت‌آپ‌هایی در حوزه‌های مسکن، کارگری و کارفرمایی.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول