اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فارس گزارش می دهد

ساختمان قدیمی کفش ملی در یک قدمی مرمت

ساختمان مشهور به کفش ملی در میدان قیام در آستانه تخریب است. بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره مالک تصمیم به بازسازی و مرمت این سازه گرفت اما هنوز میراث فرهنگی نقشه های آن را تایید نکرده است.

ساختمان  قدیمی کفش ملی در یک قدمی مرمت

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس  بخش‌های از ساختمان قدیمی کفش ملی تخریب شد. شهرداری تهران بارها به مالکان آن برای ایمن سازی اخطار داد، ولی  توجهی نکردند. بلدیه برای تامین ایمنی عابران پیاده بخش های از این سازه قدیمی را ایمن سازی کرد.

پیمان محسنی شهردار وقت منطقه 12  در این باره گفته بود ساختمان مشهور به کفش ملی، یکی از ساختمان های خطرساز منطقه 12 در ضلع شمال شرقی میدان قیام است.

وی ادامه داد: این ساختمان از نظر مستندسازی نما واجد ارزش است، شهرداری منطقه 12 موضوع را به مالکان واگذار کرده تا در صورت امکان، طرح مقاوم سازی ساختمان تهیه و اجرا شود.

به گفته محسنی، مساله دیگر اتصال ساختمان کفش ملی به یک ساختمان عمومی مجاور است و با وجود آنکه بار روی ساختمان برداشته شده و کسی داخل آن نیست اما در صورتی که این ساختمان نشست کند، ساختمان مجاور نیز با تهدید جدی مواجه می شود.

ساختمان های نا ایمن در منطقه ۱۲ شهرداری تهران به خصوص در بازار زیاد است و تاکنون سازمان میراث فرهنگی دستور العملی برای مقاوم سازی این ساختمان‌ها صادر نکرده است. چندی پیش بنگاه فرد شیشه که بنای تاریخی است فرو ریخت و مسئولان شهری عنوان کردند که برای ایمن سازی این بنا دستور العمل ایمنی نداشتند.

علی محمد سعادتی شهردار فعلی منطقه ۱۲   در این باره گفت:  صرف نظر از موقعیت شهری، این ساختمان جزو اولین فروشگاه‌های کفش ملی تهران است و باید حفظ شود.

شهردار منطقه 12 ادامه داد:  ساختمان کفش ملی دچار تخریب شده است و باید هر چه‌ سریع‌تر ایمن سازی شود؛ این ساختمان در بافتی قرار دارد که انبوهی از ساختمان های تاریخی صفوی و قاجاری در آن قرار دارد و اگر ساختمان های این چنینی مقاوم سازی نشوند باید شاهد تخریب تک تک آنها باشیم. 

 

به گفته سعادتی، قاعدتاً نوع آجر کاری‌ها ، تزئینات و نمای آن باید حفظ شود، چرا که ارزش تاریخی دارد.

وی در خصوص مقاوم سازی سازه گفت: بخشی از ملک توسط شهرداری تهران ایمن سازی شد و علی‌رغم بارندگی‌های شدید مشکلی ایجاد نشده است.

سعادتی با بیان اینکه مالکان کفش ملی پیمانکار را انتخاب کرده‌اند، گفت: نقشه تهیه و قرار است میراث آن را تایید کند.

شهردار منطقه ۱۲ افزود: حدود  ۳۰ تا ۳۵ درصد ساختمان کفش ملی تخریب شده و یک سال مرمت آن طول می کشد، هزینه بازسازی با مالکان است و شهرداری تهران در زمینه مجوزها کمک می کند.

خط ۷ مترو از  خیابان مولوی، میدان قیام عبور می کند و برخی معتقد هستند که به دلیل تحرکات دستگاه حفاری TBM  برخی ساختمان های قدیمی از جمله ساختمان کفش ملی دچار آسیب شده است. 

علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه در این باره به خبرنگار فارس گفت: باید موضوع بررسی شود اما شهرداری تهران برای مقاوم سازی بخشی از بنای کفش ملی اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه سعی می کنیم در هنگام حفاری مشکلی برای سازه ها مخصوصا سازه های تاریخی ایجاد  نشود، گفت: حتی در خط ۶ برای این همین امر تغییر مسیر دادیم.

 

وی تاکید کرد: داشتن ایمنی و امکان مقاوم سازی ساختمان مشهور به کفش ملی پیشتر به سازمان میراث فرهنگی اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، ساختمان کفش ملی جزو میراث فرهنگی ثبت نشده و صرفاً بخشی از نمای آن واجد ارزش های معماری است.  این بنا به دلیل فرسودگی بالا و جریان داشتن قنات در زیر آن به شدت خطرساز بوده و با وجود برداشته شدن بار از آن، هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد.

برخی  می گویند نمونه برداری خاک این ساختمان انجام شده و نتایج نشان می دهد با توجه به وجود قنات ها در این منطقه و خاک سست آن امکان مقاوم سازی ساختمان وجود ندارد و باید هرچه سریعتر تخریب شود.

 

شهرداری در ابتدای امر قصد داشت که سازه کفش ملی را به دلیل مشکلات تخریب کنداما از این کار منصرف شد. 

در همان زمان سعادتی مدیر وقت بافت تاریخی شهر تهران اعلام کرد: جداره این ساختمان واجد ارزش‌های معماری و تاریخی است اما تخریب نخواهد شد و همچنین  به بررسی در خصوص بکارگیری روش‌های مقاوم‌سازی و ایمن سازی محیط و معابر پیرامونی اقدام لازم صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: تخریب ساختمان ناایمن آخرین راهکار و روش برای افزایش ایمنی محیط شهری است و این اقدام در خصوص ساختمان‌های با اررزش مستلزم انجام مطالعات دقیق امکان‌سنجی است.

بر اساس این گزارش، قدمت ساختمان معروف به کفش ملی واقع در ضلع شمال غربی میدان قیام به سال 1312 باز می‌گردد این سازه که در مجاورت یک رستوران قرار دارد و به گفته برخی مدیران شهری درصورت تخریب این ساختمان، بنای رستوران  نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

ساختمان مشهور به کفش ملی مربوط به دوره پهلوی اول  است و گفته می شود یکی از سازه‌های خطر ساز شهر تهران است.  این ساختمان با 6 واحد تجاری دو مالک دارد؛ یکی از مالکان خارج از کشور است اما مالک دیگر در ایران است و بعد از کش و قوس های فراوان به نظر می رسد مالکان با یکدیگر توافق کرده و قصد دارند بازسازی این ملک را آغاز کنند.

تاخیر در تعیین تکلیف ساختمان قدیمی مشهور به کفش ملی به علت امکان ریزش آن ممکن است به قیمت جان شهروندان تمام شود. از طرفی مسئولان ذی ربط باید در حفظ آثار ارزشمند کوشا باشند. 

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در این باره به فارس گفت: در داستان ساختمان کفش ملی باید موضوع مالک و میراث را در نظر گرفت و تناقض گویی های جدی در این بین وجود دارد.

وی ادامه داد: شهردار وقت به دلیل عدم همکاری مالکان کفش ملی و میراث (عدم ارائه دستور العمل ایمنی برای این بنای تاریخی) وارد عمل شد تا این ساختمان را ایمن سازی کند. قرار شد بخشی تخریب و بخشی ایمن شود که موضوع تخریب منتفی شد.


وی بیان کرد:موضوع ایمنی شهروندان مهم است و شهرداری دور تا دور این بنا را حصار کشید. بنده با نماینده میراث و نماینده کفش ملی بارها صحبت کردم و جلسه گذاشتیم.

به اعتقاد نژاد بهرام، موضوع ایمنی شهروندان برای ما بسیار اهمیت دارد اما در حال حاضر ایمنی شهروندان دستمایه بروکراسی اداری میان دستگاه هاست.

وی گفت: تاکید می کنم یکسان سازی مدیریت واحد  باید شکل بگیرد تا مسائل این‌چنینی جان شهروندان را به خطر نیندازد.

بر اساس این گزارش، گفته می شود که مالک پای کار آمده و قرار است به‌زودی بازسازی این سازه قدیمی آغاز می‌شود. البته هنوز میراث تایید نهایی نداده است . سازه های پرخطر دیگری در این منطقه وجود دارد که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول