اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

برگزاری همایش تجاری مشترک ایران و هند در دهلی‌نو

همایش تجاری مشترک ایران و هند با حضور و سخنرانی وزیر خارجه کشورمان در محل کنفدراسیون صنایع هند برگزار شد.

برگزاری همایش تجاری مشترک ایران و هند در دهلی‌نو

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام سفری سه روزه و در رأس یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی در دهلی‌نو به سر می‌برد، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در همایش تجاری مشترک ایران و هند حضور یافت.

ظریف در این همایش که در محل کنفدراسیون صنایع هند و با حضور تجار و بازرگانان دو کشور برگزار شده، به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

 

وزیر خارجه شب گذشته در بدو ورود به دهلی‌نو در جمع خبرنگاران و در تشریح اهداف این سفر نیز بیان کرد: این سفر برای شرکت در یک اجلاس مطالعاتی (کنفرانس بین‌المللی سالانه گفت‌وگوی رایسینا) و دعوت به عمل آمده برای حضور در این اجلاس انجام شده و غروب چهارشنبه در این اجلاس سخنرانی ویژه خواهم داشت. تصمیم گرفتیم از این فرصت استفاده کنیم و به همراه بخش خصوصی و هیأت سیاسی و اقتصادی دولتی با مقامات مختلف هند نیز دیدار داشته باشیم.

ظریف همچنین با اشاره به هیأت همراهش عنوان کرد: حضور بسیار پررنگ بخش خصوصی در این سفر بیانگر علاقه بخش خصوصی ما به استفاده از این فرصت در شرایط تحریم‌های ظالمانه برای توسعه روابط است. 

وی با بیان اینکه زمینه‌های بسیار زیادی در توسعه روابط دوجانبه داریم که یکی از این حوزه ها بندر چابهار و علاقه هندی‌ها برای حضور در چابهار و حضور در زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران است، گفت:همکاری‌های دیگر اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که حوزه‌های مختلفی از هم افزایی اقتصادی بین ایران و هند چه در بخش انرژی و چه در سایر حوزه‌ها را در برمی‌گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اعلام اینکه در این سفر هیأتی از شرکت‌های دانش بنیان نیز حضور دارد، افزود: خرسندیم که اقتصاد دانش بنیان در ایران رو به توسعه است.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین صبح امروز با حضور در اندیشکده ICWA (شورای امور جهانی هند) در جمع نخبگان و اندیشمندان هندی در خصوص آخرین تحولات جهانی و منطقه‌ای سخنرانی کرد و به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

 

 

وزیر خارجه ایران صبح امروز نیز با وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی به ویژه در زمینه بندر چابهار را مورد بررسی قرار داد.

 

 

ظریف پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: در همکاری با هند طیفی از موضوعات مطرح هستند. در حوزه بانکی یوکو بانک هند و پاسارگاد همکاری خود را در زمینه تجارت آغاز کردند.
وی گفت: امیدواریم ایران و هند به رغم تحریم‌های آمریکا بتوانند در راستای منافع مردم دو کشور همکاری‌های بیشتری داشته باشند.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره درخواست هند برای خرید گاز ارزان‌تر جهت راه اندازی صنایع در چابهار تاکید کرد: ما برای گفت‌و‌گو با هند آمادگی داریم تا آنها بتوانند سرمایه‌گذاری در این منطقه را از جمله در حوزه پتروشیمی آغاز کنند.
ظریف خاطرنشان کرد: ما همیشه آماده گفت‌و‌گو با هند در این حوزه هستیم و از پیشنهادهای این کشور استقبال می‌کنیم.

گادکاری وزیر حمل و نقل هند نیز به مذاکرات امروز خود با وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و گفت در خصوص بندر چابهار، تسهیلات مالی آماده است، مشکلات دیگری وجود دارد اما ما مشکلات را حل می‌کنیم.

وزیر حمل و نقل هند ادامه داد: دولت هند به یک بانک ایرانی مجوز داده تا شعبه‌ای طی سه ماه در بمبئی تاسیس کند تا تبادل مالی راحت‌تری صورت گیرد.
گادکاری اضافه کرد: وزیر امور خارجه ایران پیشنهادات زیادی برای آینده همکاری‌ها ارائه کرد، ایران فولاد، موتورهای لوکوموتیو نیاز دارد من هم پیشنهادات خود را با دکتر ظریف مطرح کردم. (جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، ظریف قرار است با وزیر خارجه هند نیز در این سفر دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا را مورد گفت‌وگو قرار دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول