اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

صادرات روزانه ۲۴.۷ میلیون متر مکعب گاز در سال ۹۵

ایران در سال ۹۵ روزانه ۲۴.۷ میلیون متر مکعب گاز به کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و نخجوان صادر کرده است.

صادرات روزانه ۲۴.۷ میلیون متر مکعب گاز در سال ۹۵

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس براساس آمار و اطلاعات مندرج ترازنامه هیدروکربوری سال 95 صادرات گاز کشور به علت مسائلی چون تحریم، بالا بودن میزان مصرف نسبت به تولید، تاخیر در بهره‌برداری از طرح‌های توسعه تولید گاز به خصوص فازهای جدید پارس جنوبی، در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی داشته است.

با این که ایران بر اساس آمار اوپک اولین و بر پایه گزارشBP دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد، نتوانسته سهم مناسب خود را از تجارت جهانی گاز به دست آورد.

در سال 1395 صادرات گاز طبیعی از کشور منحصر به صادرات گاز به کشورهای همسایه ترکیه، ارمنستان و آذربایجان بود که در مورد صادرات گاز به ارمنستان، قرارداد به‌صورت تهاتر گاز و برق است.

افزون بر صادرات فوق‌الذکر، در سال 1395 نیز همچنان مانند سال‌های اخیر مقداری گاز با عنوان تبادل گاز یا سوآپ بین آذربایجان و ایران برای تحویل به نخجوان صورت گرفته و از این طریق مقداری گاز برای مصارف داخل برداشت‌شده است. بنابراین مقدار گازی که به نخجوان تحویل شده به‌عنوان صادرات محسوب می‌شود.

براساس آمار منتشر شده در این ترازنامه، میزان صادرات گاز ایران به ترکیه روزانه 22 میلیون 8 هزار متر مکعب، به ارمنستان 998 هزار متر مکعب در روز، به نخجوان 770 هزار متر مکعب در روز و  به آذربایجان 920 هزار متر مکعب در روز بوده است که براین اساس در مجموع 24 میلیون و 780 هزار متر مکعب گاز در سال 95 به طور روزانه صادر شده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول