اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال مقصودی:

اخذ هرگونه وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان اكيدا ممنوع است

وزیر آموزش و پرورش گفت: گرفتن هرگونه وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان که در برخی مواقع منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان مي‌شود، اكيدا ممنوع است.

اخذ هرگونه وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان اكيدا ممنوع است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار درباره چرایی اخذ هزینه‌های تحصیل از دانش‌آموزان اظهار داشت: خوشبختانه نسبت به سال گذشته ما در بخش تخصیص اعتبار در بخش آموزش و پرورش وضعیت بهتری را داریم. 

وی افزود: در نه ماهه ابتدایی سال، ۵۱ درصد از مجموع اعتبار ۳۴۰ میلیارد تومانی به ما تخصیص پیدا کرده است، البته در دو ماه اخیر علاوه بر اعتبارات سرانه، میزان ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر به ما تخصیص یافت.

وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطرنشان کرد: درست است که در مدارس ما با کمبود سرانه مواجه هستیم اما این دلیل نمی‌شود که ما این را از طریق کمک‌های مردم دریافت کنیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: گرفتن هرگونه وجه اجباری از اولیای دانش‌آموزان که در برخی مواقع منجر به ترک تحصیل می‌شود، کاملا ممنوع است.

بطحایی ادامه داد: بررسی‌ها و بازرسی‌های انجام شده، همه مؤید این بوده است که وضعیت ما از جهت اخذ هزینه‌های اجباری از اولیای دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته بهتر شده است، البته این به این مفهوم نیست که تخلفی نداشته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: چنانچه مصادیقی مبنی بر اخذ پول اجبار در مدارس از اولیای دانش‌آموزان صورت گرفته است، ما می‌خواهیم که به ما این مصادیق گزارش شود تا با آنها برخورد کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که آموزش و پرورش نقش سرنوشت سازی برای کشور دارد، خاطرنشان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر چه در وزارت آموزش و پرورش هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری است، لذا باید برای افزایش بهره وری منابع تلاش شود و با هزینه و اعتبارات صرف شده کیفیت وزارت آموزش و پرورش را بالاتر ببریم.

بطحایی با اشاره به روند ثبت‌نام در سال جاری، گفت: سامانه‌هایی در مدارس دولتی برای جلوگیری از تخلفات ایجاد شد که بر اساس آن به دلیل برخی تخلفات مجوز تعدادی از مدارس دولتی باطل و برخی از افراد به هیات های بررسی تخلفات معرفی شده و هزینه‌ها عودت داده شده‌اند.

وی یادآور شد: مواردی مطرح شد مبنی بر این که تعدادی از دانش‌آموزان به دلیل تقاضای گرفتن وجوهی جهت ثبت‌نام و نداشتن استطاعت پرداخت ترک تحصیل کرده‌اند. حال این که ما آماری را با کمک دستگاه های دیگر همچون وزارت کار، در مورد تعداد ترک تحصیلی ها در آورده ایم.

وی در همین رابطه عنوان کرد: از ۱۳۳ هزار دانش‌آموزی که ترک تحصیل کرده‌اند اسم، کد ملی و دلیل ترک تحصیل آنها موجود است. هیچ دانش‌آموزی در بین آنها نیست که به خاطر تقاضای پول ثبت‌نام و یا موارد دیگر ترک تحصیل کرده باشد. البته ممکن است که دانش‌آموزان چنین موضوعاتی را به ما نگفته باشند، ولی امسال به دلیل نظارت‌های دقیق تعداد شکایت‌ها بسیار کمتر شده است.

وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: ۲۵۴ شکایت در مورد ثبت‌نام وجود داشت که ۱۴ مورد آن انصراف داده‌اند و در مابقی موارد تا آخرین شکایت مورد بررسی قرار گرفت. اگر تخلفی محرز شد متخلف پیگیری شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: امسال بخشنامه ای به مدارس که در مورد ثبت‌نام ها ارسال شد و در آن تاکید شد که هیچ مدرسه‌ای اجازه گرفتن وجه در زمان ثبت‌نام به نام "کمک به مدارس" را ندارند. در همین راستا ۶۸۰ ستاد به صورت نامحسوس و مستقیم نظارت می‌کردند یعنی امسال ۸۹ درصد ستادها، ثبت‌نام ها را نظارت مستقیم کردند.

وی افزود: ۳۳ هزار و ۱۱۱ مدرسه یعنی نزدیک به ۳۲ درصد مدارس مستقیما نظارت شد و مابقی نیز نظارت نامحسوس داشتند که از این تعداد در ۸۲۰ مدرسه شائبه تخلف و قصور مشاهده شد که تخلفات فقط به گرفتن وجه نبود. این موارد منجر شد که ابلاغیه مدیریت بیش از ۱۰ مدیر مدرسه لغو شده و چند نفر نیز به هیات های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی و تخلفات مورد رسیدگی قرار گیرد که البته ۶۸ درصد از مدارس هم به صورت عالی روند ثبت‌نام را انجام دادند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول