اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

برلین:

روسیه باید به صورت قابل آزمون، از موشک‌های میان برد خلع سلاح شود

وزیر خارجه آلمان ضمن متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک های هسته‌ای میانبرد گفت که مسکو باید از این نوع موشک‌ها خلع‌سلاح شود و امکان آزمودن این اقدام هم وجود داشته باشد.

روسیه باید به صورت قابل آزمون، از موشک‌های میان برد خلع سلاح شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان درباره پایان یافتن پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) از اول فوریه هشدار داد و گفت که چنین وضعیتی بر روی امنیت اروپا تاثیر خواهد داشت.

ماس با اشاره به اینکه باید برای توافقی چند جانبه گفت‌وگو شود، در این مورد به نشریه آلمانی «ولت‌آم‌زونتاگ» گفت: «پیمان INF به مدت چندین دهه در تامین امنیت ما موثر بوده است و (این پیمان) به وضوح بر امنیت اروپا متمرکز است. به همین دلیل برای ما در آلمان مفهوم خاصی دارد.»

وزیر خارجه آلمان افزود: «کلید حفظ پیمان INF در مسکو است. روسیه با توسعه موشک‌های ممنوع کروز پیمان را نقض کرده و آن را در اختیار نیروهای نظامی خود قرار داده است. اگر روسیه می‌خواهد که پیمان حفظ شود در این صورت باید به صورتی که قابل آزمودن باشد، خلع سلاح شود.»

این مقام آلمانی همچنین گفت که در مدت دو سالی که این کشور در شورای امنیت سازمان ملل حضور دارد مسایل خلع‌سلاح و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و نیز پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد از جمله مواردی هستند که در دستور کار قرار دارند.

ماس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره مجدد به اینکه شرایط از زمان جنگ سرد تاکنون تغییر کرده است گفت: «ما باید روشنگری جدید و کنترل اوضاع را در دستور کار قرار دهیم و به همین دلیل گفت‌وگو با کشورهایی مانند چین و هند را هم باید پیگیری کنیم.»

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد»، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا، به این پیمان پایبند می‌ماند، اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرده هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

انتهای‌پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول