اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

توسط محققان دانشگاه ارومیه صورت گرفت؛

دستیابی به دانش فنی تولید داروی ضد سرطان

محققان دانشگاه ارومیه به دانش فنی تولید داروی ضد سرطان بوسولفان دست یافتند.

دستیابی به دانش فنی تولید داروی ضد سرطان

به گزارش گروه علمی دانشگاه خبرگزاری فارس ، محققان دانشگاه ارومیه به دانش فنی تولید داروی ضد سرطان بوسولفان دست یافتند.

نادر نوروزی، عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه ارومیه در این باره گفت : تولید این دارو با نام تجاری مایلران و بوسولفکس در انحصار آمریکا و فرانسه بوده و به دلیل وارداتی و گران بودن، جزو اقلام دارویی محدود و حتی کمیاب در کشور است.

وی افزود: وزارت بهداشت از مراکز دانشگاهی و برجسته علمی درخواست تولید ۱۶۰ قلم داروی حیاتی ازجمله بوسولفان را کرده بود که پس از ماه ها تلاش، محققان دانشگاه ارومیه توانستند به دانش فنی تولید این دارو که در درمان لوسمی میلوئید مزمن استفاده می‌شود، با درجه خلوص خیلی بالا دست یابند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه بیان کرد: از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار داریم هرچه سریع تر مجوز بررسی های آزمایشگاهی و کلینیکی این دارو را برای سنجش کیفیت و نیز تجاری سازی و تولید انبوه به پژوهشگران دانشگاه ارومیه صادرکنند.

وی افزود: قیمت این دارو در سال گذشته ۶۰۰ هزار تومان توسط سازمان تامین اجتماعی اعلام شده بود که با بومی‌سازی آن، این قیمت به یک سوم قیمت فعلی یعنی ۲۰۰ هزار تومان کاهش می‌یابد و دیگر انحصار آن در اختیار چند کشور خاص نیست که در روزهای تحریم نگران آن باشیم.

تولید و بومی سازی این داروی ارزشمند، حاصل پژوهش پروفسور نادر نوروزی پسیان استاد دانشکده شیمی دانشگاه ارومیه و دانشجوی ارشد وی محمد انور کردی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول