اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

مهراد در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

دو برابر کردن دانشگاه‌های تراز اول؛ جدیدترین اقدام چین برای توسعه قدرت نرم

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: پروژه دو برابر کردن دانشگاه‌های تراز اول جدیدترین اقدام چین است که می‌خواهد قدرت نرم این کشور را به منظور تقویت پیوندهای آموزشی، تجاری، سیاسی و فرهنگی با سایر کشورهای جهان توسعه دهد.

دو برابر کردن دانشگاه‌های تراز اول؛ جدیدترین اقدام چین برای توسعه قدرت نرم

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزای فارس با بیان اینکه در سال ۱۹۹۵، کمتر از ۳۷ هزار دانشجوی خارجی در چین تحصیل می کرد، گفت: چین در این سال ها در بین کشورهای مقصد که دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند جایگاه عمده ای نداشت.

وی افزود: تا سال قبل، تعداد دانشجویان خارجی به بیش از ۱۲۰۰ درصد افزایش یافته و اکنون تقریبا 490 هزار دانشجو در مدارس و موسسات آموزش عالی چین تحصیل می کنند. این تعداد دانشجو، چین را بعد از کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا و جلوتر از کشورهایی مانند آلمان و فرانسه در رتبه پنجم جهان قرار داده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: تقریبا از هر ۱۰ دانشجوی خارجی ۶ نفر به سایر کشورهای آسیایی تعلق دارند، اما اکنون ترکیب کشورهای فرستنده در حال تغییر است و عمدتا کشورهای نوظهور اقتصادی در آسیای جنوب شرقی، آسیای جنوبی و آفریقا نسبت به اعزام دانشجو به مقصد چین اقدام می‌کنند.

وی افزود: در رشد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در چین بورس تحصیلی دولت چین نقش مهمی ایفا می‌کند. در سال پیش، به 59 هزار دانشجوی خارجی بورس تحصیلی دولت چین واگذار شده است. بخش مهمی از دریافت کنندگان بورس تحصیلی یعنی ۸۸ درصد،  دانشجویانی هستند که از دانشگاه های این کشور مدرک تحصیلی دریافت می کنند. از این تعداد، در حدود ۷۰ درصد از دانشجویان بورسیه در دوره های پیشرفته و مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: در افزایش تعداد دانشجویان بین المللی در چین گرچه اعطای بورس تحصیلی تاثیر گذار است، اما رشد اعتبار دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، اقتصاد قوی چین و هزینه های نسبتا متوسط آموزش عالی در افزایش مداوم تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور از عوامل مهم دیگر به حساب می آید. در سال ۲۰۱۷، چین مهم‌ترین مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی از کره جنوبی، تایلند، پاکستان، آمریکا، هند، روسیه، ژاپن، اندونزی، قزاقستان و لائوس بود.

وی با بیان اینکه تقریبا دو سوم از دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل ( ۶۵درصد ) از کشورهایی به چین می آیند که هدف طرح " یک کمربند، یک جاده " است، گفت: راهبرد یک کمربند، یک جاده، برنامه سرمایه‌گذاری تجاری و خارجی عظیمی است که بسیاری از کشورها را در امتداد جاده ابریشم قدیمی در سراسر آسیا و اروپا به هم متصل می کند. این پروژه، بزرگترین پروژه زیرساخت و سرمایه گذاری در تاریخ جهان است. همان طور که مشاهده می شود در جذب دانشجویان خارجی در چین عوامل متعددی دخالت دارد. در این بین نقش دولت بسیار سازنده است.

مهراد با بیان اینکه در سپتامبر ۲۰۱۸، دولت چین برنامه ای را اعلام کرد که بر اساس آن این کشور می کوشد تا سال ۲۰۵۰ دانشگاه های تراز اول خود را به ۴۲ دانشگاه افزایش دهد، گفت: این برنامه، متعاقب اقدام ۲۱۱ و پروژه ۹۸۵ دهه۱۹۹۰ میلادی است که دولت چین برای توسعه آموزش عالی و ورود دانشگاه های آن به رتبه های برتر در نظام های بین المللی رتبه بندی پیاده سازی کرده است.

وی گفت: چینی ها از رهبران دولتی و روسای دانشگاه ها گرفته تا توده مردم به طور کلی ایجاد دانشگاه های تراز اول در این کشور را تحسین می کنند. در چین، وجود دانشگاه های پیشرفته و همتراز با هاروارد، ییل، آکسفورد و کمبریج آرزوی همه است. با تقویت زیر ساخت ها، توانمندی ها و افزوده شدن بر شهرت و اعتبار دانشگاه های این کشور، اکنون تعداد زیادی از دانشگاه های چین شاخص های نظام های بین المللی رتبه بندی را رعایت می کنند و هر سال بر شهرت و اعتبار خود به ویژه از نظر کیفیت می افزایند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶، دانشگاه شینگهوا از نظر شهرت و اعتبار در بین نخستین ۲۰ دانشگاه نظام رتبه بندی تایمز قرار گرفت، گفت: در سال ۲۰۱۷ نیز، این دانشگاه در این شاخص رتبه ۱۴ و دانشگاه پکن رتبه ۱۵ جهان را بدست آورد. به علاوه، شینگهوا و پکن دو دانشگاهی هستند که در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۸ در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

وی گفت: بر اساس برنامه سپتامبر ۲۰۱۸ که "طرح دو برابر کردن دانشگاه های تراز اول" نامیده می شود، برای نخستین بار اسامی موسسات شرکت کننده در این طرح اعلام شد. انتخاب دانشگاه ها بر اساس فرایند رقابت، بررسی کارشناسان نخبه و ارزیابی های دولتی انجام گرفته است. به نظر می رسد که این طرح رویکرد مهم دیگری است که دولت چین بر اساس آن یعنی نظام آموزش عالی می‌کوشد نفوذ بین المللی خود را توسعه دهد. به عبارت دیگر، پروژه دو برابر کردن دانشگاه های تراز اول جدیدترین اقدام چین است که می خواهد قدرت نرم این کشور را به منظور تقویت پیوندهای آموزشی، تجاری، سیاسی و فرهنگی با سایر کشورهای جهان توسعه دهد. به علاوه، این طرح، سهم چین را در تبدیل این کشور به مقصد مهم دانشجویان خارجی افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول