اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یک منبع خبری:

امارات با حمایت از ژنرال «حفتر » در صدد تسلط بر جنوب لیبی است

یک وبگاه خبری نزدیک به قطر خبر داد، امارات با حمایت از نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال، خلیفه حفتر درصدد تسلط بر جنوب لیبی و برهم زدن تلاش‌های بین المللی صلح در این کشور است.

امارات با حمایت از ژنرال «حفتر » در صدد تسلط بر جنوب لیبی است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» در یادداشتی با عنوان «در چالشی برای تلاش‌های صلح... حفتر با کمک امارات درصدد تسلط بر جنوب لیبی است»، توطئه‌های مشترک امارات و عربستان برای تشدید ناآرامی و هرج و مرج در جنوب لیبی را برشمرد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: با اقدام ژنرال خلیفه حفتر در اعزام نیرو و تجهیزات به جنوب لیبی این منطقه در وضعیت تنشی بی سابقه قرار گرفته است، یک هفته پیش حمله گروهی مسلح به پایگاه نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در منطقه تراغن در جنوب این کشور، 27 کشته و زخمی بر جای گذاشت این درگیری‌ها به تعطیلی مدارس منطقه و کاهش رفت و آمد در خیابان ها منجر شد.   

گزارش‌ها حاکی است که گروه‌های مسلح از جمله گروه های چادی در منطقه ام الارانب در جنوب لیبی مستقر شده اند.

نویسنده آورده است: با این حرکت حفتر، سوالاتی درباره هدف از تدارک حفتر برای عملیات نظامی و پیامدهای آن در یک منطقه مرزی پر از تنش مطرح می‌کند، جایی که چراگاه بخشی از گروه‌های مسلح، به ویژه سازمان داعش و همچنین گروه‌های قاچاق انسان و مواد مخدر محسوب می‌شود.

رد پای عربستان و امارات

الخلیج اونلاین نوشت: نیروهای وفادار به حفتر در سه پایگاه در جنوب لیبی مستقر هستند: «تمنت الهند»، «الواو» و«براک الشاطئ»، و رسانه‌های محلی به نقل از شاهدان عینی اعلام کردند که این پایگاه‌ها شاهد رسیدن تجهیزات نظامی بزرگ شامل سلاح و مهمات بودند.

ناظران معتقدند که این نیروها برای تسلط بر شهرهای جنوب در آمادگی کامل به سر می‌برند تا دولت وفاق ملی را که از سوی جامعه بین المللی مشروعیت آن به رسمیت شناخته شده است، تضعیف کنند و در همین حال، عربستان و امارات هم از طریق حمایت از نیروهای حفتر با این دولت مبارزه می‌کنند.

منابع رسانه ای محلی گزارش دادند، بخشی از نیروها که به جنوب فراخوانده شدند وفادار به ربیع المدخلی یک روحانی سعودی هستند، روزنامه لیبراسیون فرانسه هم در گزارشی جنجالی که آوریل گذشته منتشر کرد آورد: سلفی‌های لیبی  با پشتیبانی عربستان و امارات و به ریاست المدخلی پست‌های مهم داعش لیبی را برعهده دارند و ریاض و ابوظبی به دنبال تحمیل برنامه‌های سیاسی خود بر مردم لیبی هستند.

شبکه خبری الجزیره هم بیست و هشتم دسامبر 2018خبر داد، دولت امارات نقشی منفی در به هم ریختن کارت‌های جنوب لیبی دارد این شبکه به نقل از منابعی ویژه  که خواست نامشان فاش نشود گفت: مشوق‌هایی به فرماندهان نظامی دولت الوفاق در جنوب ارائه شده تا آنها را به سمت نیروهای حفتر متمایل کند.

این منابع گفتند: یک هیات قبیله ای وفادار به حفتر در اوایل دسامبر گشته به امارات رفت و با مقامات آن درباره امکان ارائه کمک به تحرکات نظامی جاری در جنوب رایزنی کرد.

این در حالی است که سازمان ملل تلاش‌های خود را برای تحکیم صلح از طریق سازش مسالمت امیز بین طرف‌های درگیر از زمان سقوط رژیم قذاافی در سال 2011 ادامه می‌دهد.

«احمد سلام الراجحی»، تحلیلگر سیاسی لیبی درباره وخامت اوضاع جنوب لیبی گفت: امارات درصدد به هم ریختن برگه ها در منطقه و بهره برداری از خلا امنیتی است که دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج موفق به پر کردن آن نشده است تا بدین ترتیب سهم بیشتری در ناکام گذاشتن دولت لیبی داشته باشد و در حالی که همین توطئه‌ها برای برخی دیگر از کشورهای مغرب عربی هم چیده شده و تونس در تیررس آن است و نشانه های این توطئه کاملا آشکار است.

الراجحی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین افزود: لیبی به سبب محور شرارت امارات، عربستان و مصر به کانون درگیری‌های منطقه ای مبدل شده است.

وی افزود:حفتر تلاش می‌کند خود را فاکتور اصلی در معادله لیبی نشان دهد و همین کار را در بنغازی و غرب لیبی کرد و امروز درصدد است که به جنوب نفوذ کند جایی که باندهای مزدوران تاریخی معروف به رعد و برق(وفادار به قذافی) حضور دارند.

الراجحی گفت: گروه‌هایی مزدور از معارضان سودانی و چادی در الجفره و الکفره با نیروهای حفتر همکاری می‌کنند او با این کارها دستورات کشورهای منطقه ای و بخصوص امارات، عربستان و مصر را پیاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عناصر ربیع المدخلی هم در جمع نیروهای حفتر هستند، تاکید کرد: توطئه ای برای فتنه انگیزی بین بخش‌های جامعه لیبی جریان دارد، گروه المدخلی دشمن سرسخت اخوان المسلمین است که توسط عربستان، احیا و مورد حمایت قرار گرفتند تا چنین نقشی در لیبی ایفا کنند کما اینکه سلفی‌ها را هم در مصر به همین منظور احیا کردند و همین کار را در تونس و یمن انجام دادند.

شعله ور کردن آتش درگیری منطقه‌ای

از سوی دیگر «خالد السعید»، استان روابط بین الملل دانشگاه طرابلس از اینکه تحرکات نظامی نیروهای حفتر به درگیری بین المللی در منطقه مبدل شود ابراز ترس و نگرانی کرد.

وی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین گفت: حفتر مورد حمایت فرانسه است، این قضیه بر کسی پوشیده نیست و سر مگویی نیست، شماری افسر فرانسوی هم در عملیات نظامی مشترک با نیروهای حفتر کشته شدند.

السعید تصریح کرد: در صورتی که حفتر بر جنوب مسلط شود، این امر تهدیدی برای منافع انگلیس و ایتالیاست این دو کشور از امتیازاتی نفتی در این منطقه برخوردارند که از دوره حکومت معمر قذافی نصیبشان شده و بعید نیست اگر احساس کنند منافعاشان در معرض خطر است مداخله کنند.

وی با اشاره به اینکه الجزایر هم از تحرکات حفتر حساس شده است، گفت: الجزایر به هر شکل مخالف حضور نظامی مصر در مرزهایش است و الجزایری‌ها کاملا متقاعد شده اند که خلیفه حفتر آلت دست مصر و امارات است و الجزائر قدرت تاثیرگذاری بر طرف‌هایی در لیبی را  دارد و می‌تواند از طرف‌هایی در درگیری برای مقابله با این پیشروی نظامی حفتر که به هیچ وجه خوشایند نیست، حمایت کند.

السعید دولت وفاق ملی لیبی به ریاست السراج را مسئول وضعیت کنونی جنوب لیبی خواند و گفت: تاکنون هیچ نیروی نظامی منضبطی در جنوب لیبی نیست که وابسته به دولت وفاق ملی لیبی باشد و فرمانداری برای منطقه جنوب تعیین نشده است به رغم اینکه این پست دیرزمانی است خالی است و اعتراضات مردمی به وخامت اوضاع امنیتی در مدت گذشته باعث شد که نخست وزیر از آنجا بازدید کند.

وی افزود: طرف‌های منطقه ای به طور مشخص مصر و امارات درصدد بهره برداری از ناامنی و خشم مردمی برای پیاده کردن برنامه های خود در منطقه هستند که این امر منجر به شعله ور شدن آتش درگیری خواهد شد و تلاش های سازمان ملل برای حل بحران را بی نتیجه خواهد گذاشت.

به گزارش فازس، اکنون دو دولت شامل دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست عبدالله الثنی که از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای مسلح این کشور حمایت می کند، در این کشور وجود دارد.

پارلمان لیبی نیز از دولت مستقر در شرق لیبی حمایت می کند

از زمان سقوط معمر قذافی در اکتبر ۲۰۱۱ لیبی همواره دستخوش ناآرامی و آشوب بوده است. دولت‌هایی که قدرت را در دست گرفته و بعد از مدتی برکنار شده‌اند، هیچکدام نتوانستند نظم را در کشور برقرار کنند و کنترل بخش‌های گسترده‌ای از خاک این کشور در دست گروه‌های شبه نظامی است.

هیچکس واقعا بر این کشور حاکم نیست و مشکل اصلی همین است. هم اکنون در لیبی تعداد زیادی گروه‌های شبه نظامی فعالیت دارند که طبق برخی از ارزیابی ها تعداد آنها به ۱۷۰۰ مورد می‌رسد و هر کدام اهداف و منافع متفاوتی دارند. ولی به طور کلی می توان گفت که دستیابی به ثروت و قدرت یکی از انگیزه های اصلی همه این گروه‌هاست.

ژنرال خلیفه حفتر یک گروه شبه نظامی نیرومندی دارد به نام ارتش ملی لیبی که اواسط ماه مه امسال مقرهای گروه‌های اسلام گرا در بنغازی را مورد حمله قرار داد.

ژنرال خلیفه حفتر می گوید هدف او مبارزه با اسلام گرایان است ولی دولت لیبی مدعی است که او یک فرمانده شورشی و خودسر و تنها هدفش کسب قدرت بیشتر است.

در نتیجه ادامه ناامنی در لیبی در درگیری‌های اوت گذشته در طرابلس که میان گردان موسوم به «انقلابی های طرابلس گردان 301» و گردان «تانک های ابوسلیم» از یک سو و تیپ هفتم پیاده در ترهونه معروف به «نیروهای کانیات» در گرفته دستکم شصت کشته برجای گذاشت.

در ماه های گذشته در پاریس پایتخت فرانسه و سپس در شهر پالرمو ایتالیا گفت وگوهایی برای پیشبرد فرایند سیاسی در لیبی برگزار شد و در اوایل سپتامبر رئیس کمیساریای عالی انتخابات لیبی اعلام کرد که همه پرسی قانون اساسی جدید احتمالا و در صورتی که شرایط امنیتی فراهم شود در فوریه آتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول