اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

سازمان برنامه و بودجه گزارش داد

عدم ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی مانعی برای ارتقای بهره‌وری آب و خاک

در گزارش سازمان برنامه و بودجه تأکید شده، عدم ایجاد و ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی توسط وزارت جهاد مانعی برای ارتقای بهره‌وری آب و خاک بوده است.

عدم ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی مانعی برای ارتقای بهره‌وری آب و خاک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت موظف است برای حصول اهداف بندهای ششم و هفتم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در جهت تأمین امنیت غذایی و نیل به خودکفایی در محصولات کشاورزی، زراعی، دامی و آبزی به میزان 95 درصد در پایان اجرای قانون برنامه و افزایش تولیدات کشاورزی به ویژه محصولات دارای مزیت صادراتی، رسیدن به تراز تجاری مثبت، تقویت و تکمیل زنجیره‌های تولید و توسعه صادرات و ارتقای بهره‌وری آب و خاک کشاورزی اقدام کند.

بر اساس این قانون وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه تابعه باید توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه کشت نشایی، به‌نژادی و به‌زراعی، تولید و تأمین و به کارگیری ارقام مقاوم، خوداتکایی در تولید بذر و نهال، افزایش ضریب ماشینی کردن سالانه حداقل 12 صدم اسب بخار در هکتار را در اولویت قرار دهد. 

سازمان برنامه و بودجه گزارش داده که اقدامات صورت گرفته توسط معاونت زراعت در سال 96 شامل عملیات کشاورزی حفاظتی در سطح 170 هزار هکتار، کشت نشایی در سطح 201 هزار و 250 هکتار و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ارقام مقاوم به خشکی و ارقام جدید داخلی و وارداتی برای افزایش ظرفیت تولید در مزارع انجام یافته است.

همچنین در خصوص خوداتکایی در تولید بذر، میزان تولید ارقام مختلف بذر در سال 96 معادل 587 هزار و 477 تن است. در خصوص افزایش ضریب مکانیزاسیون و ماشینی کردن مبلغ 9381 میلیارد ریال تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی جذب و 10 هزار و 286 دستگاه انواع تراکتور و کمباین و حدود 14 هزار و 360 دستگاه ادوات و تجهیزات کشاورزی تأمین شده است که همه اینها باعث افزایش ضریب مکانیزاسیون به میزان 11 صدم درصد اسب بخار در هکتار شده است.

در گزارش سازمان برنامه و بودجه آمده است که از عواملی که باعث عدم تحقق کامل برنامه شده نبود ایجاد و ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی در راستای ارتقای بهره‌وری آب و خاک بوده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول