اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس‌جمهور:

بخش خصوصی باید در پژوهش سرمایه‌گذاری کند/ سابقه 7 هزار ساله کارآفرینی در ایران

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: بخش خصوصی باید در پژوهش سرمایه‌گذاری کند، ما با سرمایه‌گذاری دولت در پژوهش به‌جایی نمی‌رسیم، سرمایه‌گذاری دولت در پژوهش زمانی جواب می‌دهد که بخش خصوصی هم چند برابر آن سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

بخش خصوصی باید در پژوهش سرمایه‌گذاری کند/ سابقه 7 هزار ساله کارآفرینی در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سورنا ستاری امشب در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: عاملی که سبب توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود، محیط و اکوسیستم است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: در این اکوسیستم عوامل زیادی دخیل هستند که قطعا مسائل مالی عامل پنجم یا ششم است، برعکس اقتصاد نفتی که اولین عامل، سرمایه مالی بوده، اما در اقتصاد دانش‌بنیان اولین عامل نیروی انسانی است.

وی افزود: جوانان با اعتماد به نفس، مستعد و نخبه که  اگر پنج بار زمین خورد دوباره بلند شود، اکنون شرکتی در حوزه بیوتک فعال است که 130 میلیون دلار به روسیه صادرات کرد، اما کل حجم این صادرات ۷۰ کیلو است، این تفاوت ارزش افزوده اقتصاد دانش‌بنیان با اقتصادی است که چند صد تن مواد خام مانند سنگ آهن و نفت را صادر می‌کند، چون در این حالت دانشی به کار نرفته است و فقط فروش دارائی است، چطور یک جوان طی دو یا سه سال صاحب شرکتی می‌شود که چند هزار میلیون تومان ارزش‌گذاری می‌شود.

ستاری با بیان اینکه دانش و فرهنگ سبب شکل‌گیری اقتصاد در استان می‌شود، تصریح کرد: باید روی فرزندان‌مان سرمایه‌گذاری کنیم و آن‌ها را طوری تربیت نکنیم که هدف‌شان از درس خواندن پشت میز نشینی و استخدام باشد، باید در جامعه کارآفرینی ارزش و کارآفرین مقدس شود، اینکه این همه سازمان دولتی افتخارشان بستن یک کسب و کار نباشد، بستن یک کسب و کار خیانت به کشور و ملت بوده، این همان اکوسیستمی است که باید در استان شکل بگیرد؛ بعضی از تفکرات ما هم باید عوض شود.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه پارک علم و فناوری چیزی نیست جز یک محیط کسب و کار، افزود: دلیلی ندارد این محیط صرفا فیزیکی باشد، یکی از بحث‌های جدی ما در تهران این است که کل پایتخت باید پارک علم و فناوری شود و هر فردی از داخل خانه باید بتواند کسب وکارش را انجام دهد تا از تسهیلات این پارک استفاده کند، این سیستم دانش بنیان و منحصر به‌فیزیک نیست، کل این شهر پارک علم و فناوری است.

وی تشریح کرد: در شهر استارتاپی و هوشمند هر روز صبح که مردم از خواب بیدار می‌شوند، اگر زباله‌ای ببینند با نگاه دانشی خود به‌چشم کاسبی و کسب و کار به‌آن نگاه می‌کنند، شهر هوشمند شهری است که هر روز مردم یک موضوعی جدید را یاد بگیرند و افراد مجبور باشند برای کاری مانند تاکسی گرفتن، خرید بلیت تئاتر و انجام امور روزمره خود، نیازمند کار با اینترنت و یادگیری باشند، هر روز یادگیری یک نرم‌افزار و آموزش جدید را تجربه کنند.

ستاری ادامه داد: اینکه ما از استارت آپ‌ها دفاع می‌کنیم به‌این علت است که آنها یک نوع تفکر فرهنگی برای حل معضلات جامعه به‌وسیله مردمی که نگاه دانشی به‌معضلات دارند.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: بخش خصوصی باید در پژوهش سرمایه‌گذاری کند، ما با سرمایه‌گذاری دولت در پژوهش به‌جایی نمی‌رسیم، سرمایه‌گذاری دولت در پژوهش زمانی جواب می‌دهد که بخش خصوصی هم چند برابر آن سرمایه‌گذاری را انجام دهد.

وی افزود: چطور می‌شود که بخش خصوصی بین این همه زمینه‌های متنوع سرمایه‌گذاری مانند دلار، ارز و طلا سرمایه‌گذاری در پژوهش را انتخاب کند؟ اگر سرمایه‌گذار توجیه شود که پژوهش چقدر سود دارد، حتما ترغیب می‌شود.

ستاری با بیان اینکه بزرگ‌ترین استارتاپ‌های منطقه را ما در کشور داریم که بعضی چند میلیون دلار می‌ارزند، ادامه داد: این شرکت‌هایی که اکنون به این حالت رسیده‌اند ۲ یا ۳ سال پیش به‌این وضع نبوده‌اند و سختی کشیده‌اند.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: تمام تلاش ما در اقتصاد دانش بنیان بحث اکوسیستم است، اکنون در بحث حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۱۵۰ یا۱۴۰ نوع تسهیلات می‌دهیم که فقط بخشی از آنها مالی است، در واقع ایجاد یک محیط کسب و کار جدید بوده، به‌عنوان نمونه جوانی که خلاق است می‌تواند سربازی نرود، حتی در مقطع لیسانس ما تعداد زیادی جوان خلاق را به‌این طریق حمایت کردیم، حمایت‌های دیگر ما در بحث گمرک، مالیات و بیمه است، بسیاری از شرکت‌هایی که امروز بازدید کردم در مشهد مشکل گمرکی داشتند و باید مشکل آنها حل شود.

وی گفت: اگر کارآفرینی ارزش شود، گمرک و اداره مالیات با کارآفرین تعامل می‌کنند و فشار وارد نمی‌کنند، چون کارآفرین بوده و کار ایجاد کرده است.

ستاری ادامه داد: همه مدیران و دستگاه‌ها و سازمان‌ها در ایجاد این محیط کارآفرینی نقش و وظیفه دارند، خوشبختانه شما در خراسان رضوی خیلی پتانسیل‌های خوبی دارید، هم به‌لحاظ نیروی انسانی و هم فرهنگ غنی کارآفرینی در حالی که استان‌های نفت‌خیز یا گازخیز استخدام در شرکت نفت و گاز برای مردم یک آرزو است، این فرهنگ‌های اشتباه کشور ما را نابود می‌کند.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور افزود: ما در ایران دارای تاریخ ۷ هزارساله کارآفرینی، دانش و آقایی در دنیا هستیم، آقایی با اقتصاد نفتی و منابع زیرزمینی به‌دست نمی‌آید، با تفکر نفتی نمی‌شود ابن سینا، رازی و فارابی داشت، هیچ‌وقت در تاریخ به‌اندازه اکنون هزینه در آموزش نکردیم، اما چرا این مفاخر را نداریم، چون روشهای‌مان اشتباه بوده است.

وی با بیان اینکه ما باید شرکت‌هایی داشته باشیم که بر پایه دانش، چندین یک هزار دلار سرمایه تولید کنند، آنجا است که پژوهش و نیروی انسانی ارزشمند می‌شود، تاکید کرد: کل مشهد می‌تواند یک پارک علم و فن‌آوری باشد، همان‌طور که ما اکنون در نواحی نوآوری تهران چنین حالتی داریم و در حال حاضر دانشگاه صنعتی شریف ۴۵۰ شرکت دانش بنیان دارد که هر ماه ۲۰ تا ۳۰ شرکت جدید به‌آن اضافه می‌شود.

ستاری با بیان این مطلب که چون نفتی فکر می‌کنیم، تصورمان این است که همه موضوعات حتی دانش و تکنولوژی را می‌توان با پول خرید، تصریح کرد: با این تفکرات کسی به‌جایی نمی‌رسد، ما اکنون پتانسیل‌های خیلی خوبی داریم، بیش از ۵۰ درصد کاربران اینترنت خاورمیانه ایرانی هستند و در حالی که کشور پانزدهم یا شانزدهم دنیا در زبان هستیم، اما در فضای مجازی نهم هستیم.

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: وقتی یک عده از اختناق و چنین تعابیری در ایران صحبت می‌کنند، تاسف می‌خورم، کشورهای عرب‌زبان حداقل دو برابر ما جمعیت دارند، اما در فضای مجازی ما خیلی بیشتر از آنها هستیم از خیلی از زبان‌ها بالاتریم؛ بزرگ‌ترین استارت آپ‌های منطقه را ما داریم، بعضی ارزش‌شان چندین هزار میلیارد تومان است که تا دو یا سه سال پیش این وضعیت نبوده، چه در حوزه آی سی تی، چه نانو چه بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین، تجهیزات پزشکی.

وی با تاکید بر اینکه امروز شرکت‌های فوق‌العاده‌ای را در پارک علم و فناوری و شهرک صنعتی توس بازدید کردم، اگر این سیستم را درست ادامه دهید به‌صورت نمایی بالا می‌آید، اظهار کرد: یک جاهایی ما در صنعت اشتباه پیچیدیم، در اصفهان هر هنری داشته‌ایم پیاده کردیم، کارخانه فولاد، سیمان، پالایشگاه پتروشیمی و انواع شهرک‌های صنعتی، اما این استان اکنون سومین استان کشور از نظر درصد بیکاری است، حتی یک دودکش دیگر نمی‌توانیم آنجا بزنیم و یک متر مکعب آب دیگر هم نمی‌توانیم به‌صنعت بدهیم، ‌در حالی که اصفهان زیرساخت فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشت و این‌ها خیلی بیشتر می‌توانست خلق ثروت کند.

ستاری استارتاپ‌ها را خروجی بوم یک فرهنگ و جامعه دانست و اضافه کرد: اینکه ما سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم، اتفاق مبارکی است، دولت نباید سرمایه‌دار شود، بارها گفته‌ام از دولت فاصله بگیرید دولت شریک خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست، هیچ‌وقت با دولت شراکت مالی نکنید، دولت باید پولش را در زیرساخت و درست کردن اکوسیستم برای کسب و کار بگذارد.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه اتفاقات خوبی در خراسان رضوی افتاده که خارج از حد تصور من بوده، ادامه داد: استارتاپ‌ها بعد از دو یا سه سال ارزش فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند، بسیار مهم بوده، مشهد یک شهر هوشمند و فناور شود، سیستم کسب و کار سنتی باید عوض شود.

وی تصریح کرد: ما کتاب‌هایی منتشر کردیم که در آن به‌حدود ۱۴۰۰ ایده نوآورانه دانش بنیان موفق در دنیا پرداخته شده، در حوزه‌های مختلف مانند حل معضلات آب، آلودگی هوا و پسماند، حتی نوآوری‌های اجتماعی مانند مبارزه با فقر و مشکلات اجتماعی که باید این ایده‌ها بومی‌سازی شوند و آدم پای کار پیدا شود که ایستادگی و رشد کند، اینها حوزه‌های خوبی است برای رشد اقتصاد این استان تا از این اقتصاد سنتی فاصله بگیرد و متحول شود.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول