اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

وزیر نیرو در بازدید از پروژه‌های فضایی:

برنج در مناطق کم آب برای کشاورزان بدون صرفه می‌شود

وزیر نیرو گفت: فعلاً درباره برنج به تصمیم رسیده‌ایم که ظرف سه سال آینده کشت برنج در مناطق کم آب فاقد صرفه برای کشاورزان شود و البته تامین معیشت آنها جز اصلی ترین دغدغه ما است.

برنج در مناطق کم آب برای کشاورزان بدون صرفه می‌شود

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در بازدید از دستاوردهای فضایی کشور اظهار داشت: امروز نیازمندی ما به اطلاعات پایه ضروری شده است و نیاز داریم وضعیت منابع را با آمار و اطلاعات به صورت دقیق ببینیم.

وی ادامه داد: امروز در پروژه‌های پژوهشگاه فضایی که تشریح شد هیچ پروژه ای دور از حوزه کاری ما نبود؛ برای مثال الگوی کشت مناسب و استقرار در کارگروه سازگاری با کم آبی در حال بررسی و بحث است که فعلاً درباره برنج به تصمیم رسیده‌ایم که ظرف سه سال آینده کشت برنج در مناطق کم آب فاقد صرفه برای کشاورزان شود و البته تامین معیشت آنها جز اصلی ترین دغدغه ما است.

* بهره‌برداری از داده‌های فضایی برای پایش خشکسالی

اردکانیان گفت: ایران جزء معدود کشورهایی است که از لحاظ تنوع حوزه آبریز مشترک و آب زیرزمینی و رودخانه های مرزی دارای ظرفیت های زیادی است و تمامی این مجموعه‌ها یکجا در ایران جمع شده است. به همین دلیل ما نیازمند پایش این اطلاعات هستیم و باید وضعیت دقیق کشور را از حیث کاربری خاک و آب در اختیار داشته باشیم.

به گفته وی، فناوری فضایی بیش از ۶۰ سال است که در اختیار بسیاری از کشورها قرار دارد و ماهواره ها در حال جمع آوری و ارسال اطلاعات از زمین هستند، در راستای همکاری هدفمند در عرصه کمیت و کیفیت آب و مسائل مربوط به انرژی های تجدید پذیر می توانیم از اطلاعات فضایی استفاده کنیم و در این راستا کارگروه مشترک میان پژوهشگاه نیرو، پژوهشگاه فضایی ایران، دفتر بهره برداری آب و نیروگاه های بادی و تجدیدپذیر ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به بهره برداری از داده های فضایی برای پایش خشکسالی و شناسایی انرژی های تجدیدپذیر، گفت: وزارت نیرو مسئولیت تامین آب و برق پایدار را برای کشور بر عهده دارد و این روزها امکان تبادل انرژی با همه کشورهای همسایه را برقرار کرده‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول