اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس گزارش می‌دهد

از روشن شدن فعالیت اقتصادی هلال احمر تا شمارش معکوس برای برخورد با متخلفان

فعالیت‌های اقتصادی عمده در جمعیت هلال احمر در راستای ارتقاء شفافیت مالی بر اساس دستور شورای عالی هلال احمر در هفته ‌های گذشته متوقف شد و اکنون زیر ذره بین اعضای شورای عالی هلال احمر قرار گرفته که نتیجه تا دو روز آینده مشخص خواهد شد.

 از روشن شدن فعالیت اقتصادی هلال احمر تا شمارش معکوس برای برخورد با متخلفان

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، جلسه شورای عالی جمعیت هلال احمر ۲۷ آذرماه به صورت فوق العاده تشکیل شد و موضوعات اخیر هلال احمر در آن مورد بررسی قرار گرفت. سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور و عضو منتخب شورای عالی جمعیت هلال احمر در پیام توئیتری خود در ارتباط با این جلسه اعلام کرد: با استماع ادعاهای مطرح شده و در راستای ارتقاء شفافیت مالی مقرر شد هیأتی مرکب از تعدادی از اعضای منتخب شورای عالی و بازرسان منتخب مجمع عمومی تشکیل و با بررسی دقیق و جامع ادعاهای مطروحه و مستندات آن طی مدت 15 روز گزارش خود را به شورای عالی ارائه کنند.

وی بیان داشت: شورای عالی مصوب کرد به منظور اطمینان از صحت جریان امور، فعالیت های اقتصادی عمده در جمعیت هلال احمر، سازمان ها و شرکت های تابعه و وابسته تا تهیه گزارش موصوف متوقف شود.

جرقه‌هایی برای اغاز بررسی‌ها در هلال احمر

 برکناری دبیرکل سابق جمعیت هلال احمر جرقه‌ای بود که سبب مطرح شدن مسائل مالی غیر شفاف در این جمعیت شد و در نهایت محمود محمدی نسب دست به انتشار بیانیه‌ای زد که حکایت از ابهامات مالی جدی در جمعیت هلال احمر داشت.

دبیرکل سابق، در پیامی عمومی و در پاسخ به پیگیری‌های رسانه ها، اعلام کرد آنچه درخصوص عدم شفافیت مالی مطرح شده، ناظر به بخش‌هایی از جمعیت هلال‌احمر است که تاکنون برای کارکنان، داوطلبان، رسانه‌ها، افکارعمومی و حتی نهادهای نظارتی کمتر شناخته شده‌اند و در فعالیت‌هایشان جنبه‌های اقتصادی بارزی وجود دارد؛ مانند شرکت سرمایه‌گذاری هلال ایران، سازمان تدارکات پزشکی و برخی از مراکز درمانی وابسته به جمعیت در خارج کشور.

وی همچنین متذکر شد برای نخستین‌بار در تاریخ تشکیل جمعیت، تراز مالی سالانه جمعیت به تصویب نرسید؛ اما آنچه ماجرا را حساس تر می کند روایتی قابل تامل از اتفاقات رخ داده در مرکز زیرمجموعه  این جمعیت در خارج از مرزهاست که محمدی نسب در خصوص آن اعلام کرد:«در هفته‌های گذشته بدون طی تشریفات قانونی و در بی‌خبری مطلق سایر ارکان جمعیت، در قالب وکالتنامه‌ای پراشکال، اختیار واگذاری یکی از مراکز درمانی خارج از کشور به شخص حقیقی مسئول فعلی مرکز مذکور اعطا شده بود که ممکن بود به تضییع چند ده هزار میلیارد ریال سرمایه جمعیت بینجامد.» رقم اعلام شده توسط این مقام مسئول نشان می دهد نوع اتفاقات رقم خورده در هلال احمر، خارج از تصور رسانه ها و حتی مسئولان اجرایی است.

البته این افشاگری‌ها تنها بخشی از اتفاقات جنجالی رقم خورده در این جمعیت بود، چراکه پس از عزل دبیرکل این جمعیت، تعدادی از مدیران ارشد این مجموعه به این اقدام اعتراض و استعفا کردند؛ اتفاقاتی که موجب شد شورای عالی هلال احمر تشکیل جلسه داده و برخی فعالیت‌های مالی جمعیت هلال احمر کشو را تا مشخص شدن اوضاع تعلیق کند.

تخلفات در مجاری قانونی پیگیری شود

پروانه مافی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر وپردیس در مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگان مجلس است که به این مسئله ورود یافته و در تذکر به رئیس جمهور بیان کرد: بین مدیران هلال احمر دو دستگی به وجود آمده و برخی افراد استعفا کرده و دست به افشاگری زدند که شورای هلال احمر مسئول بررسی شده است. اگر بحث تخلفات مطرح است باید در مجاری قانونی پیگیری شود که ورود شورای هلال احمر به این موضوع مناسب بوده است.

وی افزود: دعوایی که در هلال احمر وجود دارد برای طرفین از نظر سرمایه اجتماعی بی‌اهمیت است، همه فعالان در هلال احمر یک قرن زحمت کشیده‌اند تا سرمایه کنونی هلال احمر به وجود آید و نباید چوب حراج به این سرمایه زده شود.

جلسه ویژه دیگر در راه است

فریدون نوری عضو شورای عالی هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، از برگزاری جلسه دیگری در شورای عالی به صورت ویژه در ارتباط با موضوعات مالی در این جمعیت  خبر داد و گفت: این جلسه بزودی با ابلاغ سید سلمان سامانی، سخنگوی شورای عالی هلال احمر برگزار خواهد شد و بررسی‌های انجام شده اعلام می‌شود.

 ۱2 روز از تشکیل جلسه فوق العاده نخست در شورای عالی هلال احمر می‌گذرد و اکنون باید دید نتیجه این جلسه‌ چه خواهد شد و سرمایه اجتماعی این نهاد مردمی و عام المنفعه  چگونه حفظ می‌شود؟

پیگیری های خبرنگار فارس حکایت از این دارد که تخلفاتی در بخشی از فعالیت های اقتصادی هلال احمر انجام گرفته است که بررسی کمیته مربوطه نیز بر این موضوع صحه گذاشته است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول